AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.646

Pumpande tomgång - tjyvstannar vid kall på tomgång - går bra i övrigt - E46 318

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Bilen har gått 33 500 mil och inte haft de bästa ägarna dvs vårdande men dottern blev kär i den och pappa har soft hjärta så jag fick öppna libran och avsätta mektid - vad gör man inte för dottern :)

Nåväl! Den går jättefint när den är varm. Drar som den skall på växlarna och inga misständingar eller annat. Vid kall motor går den ryckigt och motsträvigt men det gör M3an också så jag antar att det bara är så.
Drar 0.51 vid landsväg, 0.6 vid motorväg och 0.72 vid blandad (åka jobbet körning med blandad trafik) så jag tycker inte att den drar speciellt mycket åtminstone inte så mycket att man skulle misstänka ngt fel.

Däremot så dör den på tomgång ibland när den är kall medan den inte dör om den är varm. Vid kall motor är tomgången "jämn" (nåja så jämn som den kan vara tror jag för den är liksom inte lika jämn som X5/M3).
Vid varm motor så svajjar tomgången upp och ned liksom pumpar. Blir lite bättre om jag slår på ACn men lång i från normalbra.
Men hela känslan är att den kan dö när som när den står på tomgång och man kan inte riktigt lita på den = jobbigt.

Hade felkod på kamaxellägesgivaren så den är bytt. Har testat med startgas en mass men ingen skillnad på motorvarv oavsett var jag sprutar. Bälgen mellan LMM och insug var lite sprucken på ytan så den är bytt.

Tar jag loss kontakten från LMM så blir det ingen skillnad dvs den pumpar på samma sätt. Har rengjort LMM med LMM spray - ingen skillnad.
Så! Tips - kan det vara LMM?
Om jag kopplar upp mig - vilka värden skall jag kolla på ? Har iofs bara Carly numera - kanske kan skaka liv i min gamla INPA.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Liten update.

Var ute och körde med LMM inkopplad och LMM urkopplad. Ingen skillnad.

Gjorde en ny avläsning och fick då Intake Air Temp Signal Fault (000079). Som jag förstår det så är IAT integrerad i LMM för min motor och inte separat sittandes?

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Liten added info. 0:24 visar precis hur bilen beter sig på tomgång.

Any suggestions?

BMW CS #05XXX

ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Tror du missat någon länk?

Har haft en 318 med n42 och tomgångsproblem där.
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kolla vakuumslangarna alternativt om locket till oljepåfyllning läcker (packningen) så den tar tjuvluft därifrån. Om den går bra när den är varm känns det inte som att det är någon elektrisk komponent som krånglar, men kan ju ha fel.
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Min vandrade tomgången på hela tiden så fort den blev varm. felsökte och höll på att bli galen tills jag fick tipset om ett nytt oljelock, bytte och problemet återkom aldrig så länge jag ägde bilen. Kan vara värt att prova.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Sorry. Länk:

BMW CS #05XXX

We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Är det en M43:a i bilen alltså?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Yes.

BMW CS #05XXX

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
har du för hög CO halt så kan tomgången vandra och bli ostabil vid varm motor
Inga felkoder på lambda ?
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Det kan även vara igensatt vevhusventilation och locket kan ju läcka som redan skrivits...men jag undrar om motorn skulle gå så bra överhuvudtaget egentligen om locket läckte ? den går ju bra genom växlarna...

Har du kollat alla slangar ?..låter som motorn suger tjuvluft...

Finns det tomgångsventil på M43 så skulle jag tippa på att den bör bytas...motorn får antingen för mycket luft eller för lite luft på tomgång...

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Inga felkoder på lamda enbart Intake Air signal.

Skall leka lite i helgen med vevhusvent och läckor. Får lära mig hur man lyfter bort "insuget" så jag kommer åt under också

BMW CS #05XXX

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Lite mer info.

Öppnar jag oljelocket så börjar den gå mer orent. När jag sätter tillbaka locket så sugs det fast och bilen går bättre.
Det är lite vacuum när jag tar loss locket men inte sådär supermycket. Har läst runt lite och om cyclonen är kass i vevhusventilationen så kan man få dålig tomgång.
Det väser ganska mycket också.
Lyssnar jag på filmer så har jag samma ljud och när jag läserd et här inlägget så:

sounds like the crankcase pressure control valve failing. located on the metal sandwich plate between the upper and lower plastic manifold sections (ITEM 6 in the diagram) . You can see at the rear section of the sandwich plate a black circular device, this is the PCV and has a pipe running underneath the pollen filter housing to the rocker cover. When the valve fails the idle is all over the place as the intake isnt pulling in the correct compensated flow. Had the same thing on mine. It would also be worth looking at the pipe from the PCV to the rocker cover as this has a habit of perishing, splitting and blocking. Also check all the pipes that affect the intake after the afm.

Also the PCV can become noisey you can hear a loudish sucking noise and also the oil filler cap can be almost impossible to remove with the engine running..

Så tycker jag att det stämmer lite.

Någon med input?

Jag har rengjort "Idle Control Valve" och det behövdes för den var lite kärvig men det gjorde ingen skillnad. Iofs om jag kopplar ur den så går den lite "renare" men inte fullt bra.
Samma med Trottle position sensor då går tomgången upp till 1000 rpm men det går inte att gasa för då dör den.

BMW CS #05XXX

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Googla

bmw Intake Air signal

Där är en sensor...kan ju vara den ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.