|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Johan B. Jag vet hur vi gör på vår verkstad när vi byter belägg, men kommer det in bilar som har anliggning bak så har oftast beläggen rostat fast pga avsaknad av fett. Har men typ ett års garanti så kan man inte fuska med rengörning och uppsmörjning av glidytor. Brukar debitera 40 minuter för an axel om det görs i samband med service. Dvs bilen står redan på lyften. Premiumbelägg ligger på runt 1000 lappen till kund sedan en sensor a 250 kr 1250 kr plus 650 spänn för arbetet runt 2000 spänn summa summarum. Är nog rätt normalt för allbilsverkstad om den inte ligger i storstan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso, det låter rimligt. Men som jag skrev innan, förekommer det rätt mycket fusk med de punkter du beskriver. Jag misstänker att du ser en hel del bilar där det är problemet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Visst är det som Johan B säger - problemet är att det är i princip samma timdebitering som gäller både mot företag och mot konsument (kanske t.om. lägre priser mot företagen eftersom har ett avtalspris) För ett företag som blir debiterad xxxx-kr i timmen spelar det inte så stor roll eftersom kostnaden kvittas bort mot intäkten och momsen behöver de inte betala. Är näst intill groteskt att en privatperson skall betala fyrsiffriga timpriser med skattade pengar. | |
|
Problemet här är märksverkstäderna är så bortskämda med tjänstebilfolket som inte frågar vad det kostar eller titta på vad dem har gjort. Min vän som har en tjänstebil en F10 är hans bil i verkstad många gånger mellan dem fria servicen. Jag frågar honom vad det kostar och sånt men han säger bara fakturan skickas till hans jobb, chefen attisterar och det är klart. I vintras när han skulle skifta till vinter däck fick han plötsligt 4 ny run on flat däck. Mottivering de hittat en liten skada i en av däcken. När de har dessa kunder som bara lämnar och hämtar bilen utan någon tjafs och sedan kommer vi vanliga folket som vill byta bromsbelägg och gissa vad priser blir? Said |
|
|
Ja, "fyrsiffriga timpriser" är väl saftiga. Fast hantverkare, som nämnts, tar snarare hälften. Men värre är det med jurister, ingenjörer, arkitekter, som kan ta flera tusen i timmen (för att mest "vända på lite papper" ). Utan behov av specialverktyg, verkstadslokal, servicebil... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja, "fyrsiffriga timpriser" är väl saftiga. Fast hantverkare, som nämnts, tar snarare hälften. Men värre är det med jurister, ingenjörer, arkitekter, som kan ta flera tusen i timmen (för att mest "vända på lite papper" ). Utan behov av specialverktyg, verkstadslokal, servicebil... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Om en bmw mek tar 2000kr timmen så har man gjort det svårt för sig ja. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.