AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.129

3.900 kr för att byta bak-klossar... på en X4 2.0d

Sida 1 av 2
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
HAHAH förlåt.. Men det var så jag lät när BMW ringde upp och sa att det är dags att byta bromsar bak på X4:an.

3.900kr för 40 minuters arbete, jag har satsat på fel yrke. Jag skrattade och sa att det kommer aldrig hända. Åkte till AD bildelar köpte backar som fanns på lager för 710kr. Och åkte till garaget och bytte.

Det tog mig som aldrig någonsin bytt bromsbackar exakt 40min att byta båda sidor. Plus 3 min och 40 sekunder för att se en film på youtube hur man gjorde.

Men allvarligt? Hur kan man ta 3.900kr för en sådan här enkel åtgärd?

Mvh
Kristian
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Och då putsade du upp alla glidytor och glidpinnar och fettade in med kopparfett/och silikonfett innan du monterade de nya klossarna på 40 min. Du är snabbare än proffsen :)
För övrigt har det inte med yrket att göra att det kostar. Bilmekar är låglöneyrke.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej Hasso
Men ärligt talat tror jag inte BMW gör det heller det du beskriver. Kanske blåsa bort bromsdam med tryckluft.

Said
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det ingår alltid i beläggbyte annars är det fusk. Räcker med en halv vinter så sitter beläggen fast på bakbromsarna. Speciellt om man inte bromsar hårt typ varje dag.

Länk
Hasso@ det är omöjligt att försvara 3900:- för det arbetet.

Om aukt bmw och andra märkesverkstäder tog skäligt betalt för sitt arbete skulle snart var och varannan Mekonom och AD- bilnågonting försvinna en efter en, men.

EB
1000 kr i arbetskostnad är skäligt om man gör som Hasso beskriver. Men hur många gör så, på riktigt, o noggrant? 1 av 10 kanske?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fattar ni inte att det är mer än mekanikerns timlön som en bilverkstad betalar?

-------
//Lövet
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Ja, man borde istället undra hur andra verkstäder räknar. Och gör rätt för sig.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
BMW är väl dubbelt så dyra ungefär som en allbilsverkstad är min uppfattning. Ibland 3-4 ggr dyrare.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Detta är väl ett välkänt och utbrett fenomen - auktoriserade verkstäder har en väldigt hög timtaxa som ska generera hög vinst för företaget efter att verktyg/datorer mm. och alla flådiga och dyra lokaler samt givetvis personalkostnader i form av utbildning mm, är betalda.

En faktor som gör detta möjligt är att merparten av alla fakturerade timmar hos en auktoriserad verkstad är gentemot tjänstebilar, företag och inte minst försäkringsbolag...

Frågan i detta fallet är väl vad som är debiterad arbetstid och vad som är material!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Nej det är bara du som fattar det "Lövet"... Sen skall man komma ihåg att inga bilverkstäder säljer reservdelarna till självkostnadspris. Tippar på att reservdelskostnaden hade legat runt 700-1000 kr hos tex en Mekonomen ansluten verkstad, det är inte ovanligt att en ansluten verkstad har mellan "30-50% rabatt på slutkundspriset", så runt 1200 kr som skall täcka mekanikerns lön (400 kr/timme inkl sociala avgifter, o då tjänar mekanikern redigt bra!), sen tillkommer OH kostnader o det är dessa som "varierar", där "märkesverkstaden" har redigt höga sådana. Om nu Mekonomen eller motsvarande tar säg 1800 så tycker JAG att det hade varit "rimligt" att en ÅF hade tagit uppåt 2500, men de ser service som att "Svensken betalar snällt". Om jag får gissa så kostar väl beläggen runt 1500 kr hos BMW, men fortfarande med riktigt bra TB för ÅF. 3900 inkl arbete är ocker.

Som ref kan jag nämna att en BMW ÅF tog ca 17000 (efter "prutning", de visste inte ens att BMW hade en sån sats till att börja med, första priset var strax över 20000, som de sedan "prutade" till 17000) för att eftermontera navi i F10, en random BMW ÅF i Tyskland tog ca 12000. Det är väl bara "Lövet" som tror att en BMW ÅF i Tyskland har smutsiga lokaler, outbildade underbetalda mekaniker och allmänt taskiga lokaler...Den tyska ÅF specade KF noga har för mig att arbetskostnaden var under hälften av vad BMW i Sverige ville ha, o då lär de gå efter samma "tidsberäkningssystem", det är bara timdebiteringspriset som skiljer.

Kan nämna för "skojs" skull när jag frågade BMW vad de skall ha för att byta ALLA bussningar i bakvagnen på min bil. Då plussade de ihop varje arbete för sig. När jag nämnde att man behöver inte sätta ihop bilen helt efter varje bussningsbyte (som om de hade tänkt o göra det eller hur...) så blev svaret "Nej det kostar så mycket". Landade på ca 40000 i arbetskostnad :D, fick det gjort för ca 13000 i arbetskostnad hos en annan verkstad, vilket är mer rimligt med tanke på att arbetet tar i runda slängar 12-15 timmar.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Håller med Alf, det är inte motiverat att ta 3900:- för att byta belägg bak! Och i ärlighetens namn, mekaniker plockar inte isär och putsar, smörjer och fejar med random kunders bilar som Hasso påpekar.

Jag bytte skivor runt om på min bil, 520d E61, och fick pris efter prut från BMW på 10400:-, för bara skivorna!! Sen tillkommer belägg och arbete. Ringde runt lite och exakt samma BMW-originalskivor kostade 5600:- hos PEANSweden... Bara det gör mig förbannad. Det slutade med Bremboskivor från tyskland för 2300:-, dvs mindre än vad en framskiva kostar.

Tror f-n man inte köper delar och service på BMW när de ska ha de priserna.

En parallell till det hela, vad är det som kostar i en verkstad? Allt dom köper är engångskostnader för verktygssatser osv. Naturligtvis kostar löner och lokal, men det gör för en tillverkande industri också.
Att ta 800-1000:-/h är inte skäligt.
En grusåkare med lastbil och släp för i runda slängar 3 miljoner ligger på 5-600:-/h.. Och då får denne köpa nytt efter 7-10 år och dessutom hälla i 3-4 liter diesel/mil.

Kan bara säga att de 15000:- jag investerade i en 2 pelarlyft för 15-20 år sen är de mest välinvesterade pengar jag någonsin gjort.

Diesel-räsern
/Rickard
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Höga vinster var det alltså? Länk
1.9% nettomarginal...

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lövet, men man får nog kika lite mer noga på bokföringen för att se vad det är för vinst som genereras egentligen!

Stora bolag brukar ha duktiga skattejurister som "trollar" med siffrorna och får ned resultat/skatt.

Utdelning till ägare, avskrivningar och återinvesteringar är tre intressanta poster!

Tittar man på deras omsättningsutveckling, inser man att det har investerats en hel del...

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Återinvestering är dock något man gör för att det behövs, inte för att trixa med bokföringen. Det, liksom utdelning, sker via nettoresultatet, inte innan, så det är alltså 50 miljoner max som kan delas ut på en omsättning på 2 miljarder. Det är verkligen inte mycket. Eller tycker ni det?

Till detta ska läggas att verkstad vs bilförsäljning så brukar den första vara några procentenheter lönsammare men det går inte att läsa ut ur den publika bokföringen. Men säg att verkstadsdelen har ett överskott på 5% (GW Engineering ligger där exempelvis), hur kan ni tycka att det är mycket? Att stoppa pengarna på börsen ger mer och då slipper man bli smutsig om fingrarna. Det är verkligen ingen högmarginalsbransch i verkstadsledet.

Det finns ganska uppenbara anledningar till att enkla verkstadsjobb upplevs dyra men jag misstänker att en del inte vill låtsas om dem. Men de bland de uppenbara finns

- det går inte att ta betalt för alla typer av jobb. Vissa kunder vägrar betala vad deras rep egentligen har kostat.
- det går inte att ha 100% beläggning. Bilar ska flyttas, personal blir sjuk, kunder dyker inte upp osv
- det är svindyrt att hyra lokal i storstäder. Per Larssons lilla skruttverkstad i Stockholms billigare delar kostar 41000kr i månaden exempelvis. Länk Vad tror ni en fräsch lokal stor lokal i ett bra läge kostar?
- IT system som krävs ett par gånger per år men som krävs av tillverkaren måste bekostas. Samma med en del specialverktyg osv
- ...
Öh...Hur mycket/lite man tar ut i lön/utdelning har ju "viss" påverkan hur resultatet ser ut? 5% i vinstmarginal där mekanikerna tjänar 50k i månaden vill jag påstå vara superbra, därmed inte sagt att så är fallet med GW, men bara som "extrem exempel åt andra hållet"
Frågan är oxå: Hur skulle säljsidan (dvs nybil + beg) klara sig på egna ben om de skulle täcka alla sina faktiska kostnader? O hur skulle det se ut för service/rep sidan under samma betingelser? Min gissning är att vinstmarginalen skulle var minst 3-4 gånger högre på service sidan, iaf om man behåller nuvarnade prisnivå...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Just hyror är ju en sådan faktor som går att "trolla med", då det är vanligt att dylika bolag hyr lokalerna av ett bolag som ingår i samma koncern eller har samma ägare - ibland är inte fastighetsbolagen skrivna i Sverige och även om svenska skattelagar gäller så finns det olika sätt att "trolla" med internlån mm...

Avskrivningar är en annan faktor som går att "trolla med".

Så att enbart titta på nettoresultatet säger inte allt.

Troligen ligger de i ett expansivt skede där det investeras hårt för att man senare ska kunna få ut högre lönsamhet.

Jag säger inte att företag inte ska tjäna pengar, men timdebiteringen hos auktoriserade bilverkstäder är hög!
Personligen tror jag att det beror på att det är möjligt då merparten av faktureringen går mot andra företag...

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mycket möjligt Dawwe, men verkstadssidan är å andra sidan beroende av bilar i verkstaden och det får man genom att sälja nybil. Helst dessutom med serviceavtal.

Du har dock fel igen på hur resultatet påverkas av utdelningen. Utdelningen sker _efter_ resultatet är framräknat, inte innan.
Lön påverkar givetvis utdelningsbara resultatet men några 50k har inte meckarna. Däremot 30k och lite till är inte alls ovanligt i större städer även för tämligen unga meckar.

För att undvika förvirring. Nej jag tycker inte heller 3900kr känns särskilt prisvärt för ett byte av klossar men prissättningen är fri och det finns värre skurkar på marknaden. Mäklare och hantverkare skulle jag säga stör mig mer.

-------
//Lövet
O försäljningen är i hög grad beroende av en fungerande "aftersales" eller? Nej, det är alldeles för höga servicepriser hos auktoriserade verkstäder, o detta endast pga att "de kan". 2000 kr/tim är hutlöst, dessutom låter man kunden betala "fel-bedömningar".

Jag vet att "aktieägarutdelning" görs efter man räknat fram resultatet, men det var andra slags "utdelningar" jag syftade på... En anställd som får köpa en "jahreswagen" för samma pris, eller till o med lägre, än den köptes in för påverkar ju resultatet negativt alla gånger, för de kontroller mm som görs vid inköp/inbyte av en begbil är väl inte gratis, egentligen...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det största problemet med de höga timdebiteringarna är nog som Dawwe nämner, bristen på professionalism!
Kunden ska inte behöva betala för grava felbedömningar (och mekarnas kompetensutveckling där de förhoppningsvis lär sig av misstagen som görs) där verkstäderna byter delar på måfå, när verkstäderna inte felsöker på ett professionellt sätt.

Tabbar sig verkstadens personal (oavsett om det är "otur" eller beror på inkompetens), ska verkstaden själv stå för ev. merkostnader, inte kunden.
Betalar man skyhög timpenning ska det vara proffsigt utfört från början till slut.
Det kommer ju upp mängder av trådar där verkstäder chansar och byter delar i en lång kedja utan egentlig felsökningslogik - ofta börjar de i den "dyra ändan" av kedjan för att som det verkar, få fakturera maximalt...

Sedan får man givetvis "skylla sig själv" om man lämnar in bilen för förhållandevis enkla reparationer/servicearbeten som t ex. oljeservice eller bromsbyte - det är väl för övrigt typiska jobb för de som är purfärska i verkstäderna... ;)
Den typen av arbete klarar ju vilken verkstad som helst utan specialkunskap och specialverktyg.

Hassos arbetsbeskrivning vid bromsbyte är iofs korrekt men som redan nämnts, risken är stor att det är den typen av noggrannhet som det fuskas med hos merparten av verkstäderna.

Än värre är givetvis rena fuskjobb där man struntar i att byta t ex. bromsvätska genom att bara suga ur det som finns i behållaren och fylla på ny där.
Detta är ett mycket vanligt fuskjobb...

Att diverse hantverkare mm. har orimligt höga timdebiteringar är väl bara ett symptom på att problemet är spritt i många branscher. :(

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.