|
|
|
|---|---|
|
22år bakom ratten. Och aldrig förekommit någon olycka var det faktiskt dags. Jag satte min front i röven på en Volvo V40. Det gick inte direkt fort... Typ 30km/h. Men det lyckades trycka till min X4 front. Eftersom bilen är tre år så har jag ju bara halvförsäkring. Eftersom BMW maskinskadeförsäkring som medföljer nybilsköp täcker upp så det det blir en helförsäkring. Självrisken är 11.500kr på deras maskinskadaförsäkring. Mycket konstigt, om jag skulle välja ha min bil helfärsäkrad hos BMW, så är det högst självrisken jag kan välja 6.000kr på maskinskadeförsäkringen. Vad är skillnaden? Jag har aldrig fått något val vilken självrisk jag önskat. Försäkringshelvetet medföljer ju vid nybilsköp. Lärdom: Kolla verkligen upp vad för självrisk du har på din nya bil. Kan blir dyrt som för mig... 11.500kr! Mvh Kristian | |
|
Med risk för att framstå som en besserwisser, men nog är det väl vagnskadeförsäkring och inte maskin-dito du menar...? /Masten |
|
| Fast 11500 kontra typ 35000 (om det ens räcker) är väl...."billigt"? Men ja, självriskerna är högre än vad de var "för några år sedan", är ju den svenska generalagenten som tecknar försäkringen, högre självrisk ger gissningsvis lägre premie... | |
| Som referens... En bekant fick en liten-liten intryckning/repa på sin kofångare på sin F10, togs på vagnskadan, har för mig självrisken var typ 9500. Skadan var så pass liten o grund att det hade gått att spackla (vilket man hade gjort på en 1 år gammal bil) men det vill man inte på en nån månad gammal bil...Nytt hölje kostade över 10000, man bytte även en parkeringssensor då "skadan" var i dess närhet. o även lite fästen "bara för att vara på den säkra sidan". Totalt närmare 20000 för en skada som "min" duktiga lackerare hade fixat för ca 5000-6000, men då hade den lilla-lilla skadan i plastkofångaren "spacklats/riktats" | |
|
Masken du har helt rätt. det heter vagnskadeförsäkring. Skönt att få lite stöd, med tanke på andras erfarenheter så känns det inte helt galet dyrt längre. Men från och med nu blir det att teckna Helförsäkring på denna samt nästa nya bil. Så kan man själv bestämma vad för självrisk man tycker är rimlig. |
|
|
Jag blev också besviken på den höga självrisken i samband med mitt bilköp. Jag väljer alltid den högsta självrisken själv, men när jag får med denna tjänst så vill jag ju inte ha en självrisk på 9,3' som de sa att min var. Tecknade då OKQ8 självriskreducering för 69kr/månad. Avsevärt billigare för dig än en separat helförsäkring. |
|
| OK Q8 backup ger väl enbart en självriskersättning på högst 3000kr? Så tolkade jag deras informationen då jag läste villkoren. Då är ju denna tilläggsförsäkring inte direkt värd något. | |
|
Nja enligt punktlistan så är det tvärtom: 7. Självriskersättning vid vagnskadegaranti Omfattas fordonet vid skada av fabrikants vagnskadegaranti ersätter vi den del av självrisken som överstiger 3 000 kronor. |
|
|
Ok, men hur ska då villkoren tolkas? 6. Självriskersättning 6.1 Försäkringens omfattning Ersättning lämnas med högst den självrisk du har på din fordonsförsäkring, dock högst 3 000 SEK per skadetillfälle, i händelse av en skada som är ersättningsgill enligt villkoren i din fordonsförsäkring och som omfattas av något av följande moment: – Trafik – Vagnskada/Vagnskadegaranti – Brand – Maskin-/elektronikskada – Glas – Stöld – Räddning/Bärgning – Rättsskydd Länk |
|
|
Chris, jag kommer ihåg att villkoren har försämrats och för oss som tecknade enligt de gamla så gäller de fortfarande. Vi fick erbjudande att gå över till de nya om vi ville, vilket jag inte såg nån fördel i. Självrisk över 3000kr ersätts enligt de avtal jag tecknade till. |
|
|
Oftast är självrisken högre under de tre första åren. I gengäld kostar ju försäkringen mycket mindre - det man förlorar på gungorna tar de igen på karusellen. Jag blev påkörd av en stenmur i vår förra XC90 när jag skulle parkera. Då var bilen 2 år gammal. Det kostade 7500kr + moms och Bilia rekondade inte ens den efter besöket hos lackeraren. |
|
|
Himla otur att man kan bli påkörd av en stenmur, ganska orättvist eftersom stenmuren sannolikt inte har någon trafikförsäkring. :) Skämt åsido; är det någon här som tecknat helförsäkring på en bil med vagnskadegarantin kvar? Kommer försäkringsbolagen ens att erbjuda helförsäkring på en sådan bil? Någon som vet? |
|
| Grelle: Vill minnas att OKQ8 backup automatiskt bytte avtal runt årsskifte, även för gamla kundert, kan vara värt att kolla upp innan man behöver nyttja den. | |
|
Alexander: Jag provade för många år sedan (en 320 E91) och då gick det fint - det andra FB hade inget emot att man betalade extra mycket och blev kund hos dem (det är ju oftast märkesförsäkringen som står för vagnskadeförsäkrkngen). Fast det slutade ändå med att jag aldrig betalade in offerten som jag fick utan jag fortsatte med halvförsäkring... |
|
|
AlexanderK: Jag har gjort det, köpte bilen typ 10 dagar innan den blev 3 år gammal så merkostnaden var försumbar. Tyckte det var enklare då jag fick ett tydligt pris i stället för att teckna halv och sedan få ett erbjudande. //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.