|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag letar med ljus och lykta efter rätt BMW för mig. Har tittat på en BMW 316i F30 2013 med manuell låda under dagen. Mätaren säger 6600 mil. Bromsskivorna såg riktigt slitna ut, runt 2mm slitagekant på dem. Min första oro var skruvad mätare, finns det något vettigt sätt att kolla detta? Ytterligare orosmoment var 16 ägare, 6 privata. Jag har aldrig bytt ett par bromsskivor efter 6600 mil på någon bil jag ägt. Skivorna (och beläggen) på min nuvarande Honda Accord -09 har rullat 19000 mil, och jag åkte trackdays (säkert 40 tillfällen) under 5 års tid med min gamla Honda S2000 och de var långt ifrån så slitna. Har BMW mjuka skivor? Vad är rimligt? Låg effekt & manuell låda, inget tyder på så tidigt utslitna bromsskivor. Tips på hur jag säkerställer mätarställningen? Pedalerna var inte så slitna, inte ratt/växelspak heller, möjligtvis lite men svårt att avgöra. Golvmattor var bytta, men förmodligen av estetiska skäl då det var någon form av "M"-mattor. Bilen i fråga är HFD275 / WBA3A11010J282705: Länk Har försökt Googla chassinumret utan resultat. | |
|
tjaa. köpte själv en f31 för 2 veckor sen och skivorna fram va nästan helt slut den hade bara gått 5800 mil. min bil har haft 4 ägare med mig 2014 årsmodell. men i ditt fall med 16 ägare låter ganska mycket för de 6600 miltal ärligt sagt skulle jag låta bli den bilen annars så har jag HÖRT att Carly ska man kunna kolla mätaren ifall den är skruvad eller inte (ska tydligen ge nån sort felkod ifall den är skruvad) lycka till med bil köp vet själv att det är jobbigt att hitta rätt bil man lär sig tills den dagen man dör |
|
| Intressant. Ska forska vidare om Carly, låter ju helt klart intressant. Trist att skivorna tar slut så fort, håller beläggen längre istället? | |
| Är den RWD så äter ju fan dct-systemet skivor & klossar vintertid men hade nog backat redan på 16 ägare på 4 år, M-märket på bagageluckan är en annan anledning ; p Förresten så om inte bilderna luras ser ju ratten skapligt blankpolerad/sliten ut | |
| Jo, men emblem går att ta bort. Slitaget på ratt antar jag varierar rätt mycket beroende på hur grisig man är kanske. Men jag ska nog leta vidare, trist då jag gillar bilens utförande förutom emblemet. | |
|
Måste vara nått allvarligt fel på F30/31? Inte första personen som skriver om slitna skivor o belägg på F30/31 Skivor o klossar tar inte slut på dom milen. Mina skivor o klossar fram har gått 8500mil och varken skivor eller belägg är i närheten av att börja ge sig. Många tusen mil til har jag kvar på dom. Jag kör automat,mycket stadstrafik bromsa,bromsa. |
|
|
Min GT hade gått 12k när jag köpte den, då var skivorna rätt slitna. Det måste vara originalskivorna, men den har gått 4k/år så mest landsväg såklart. 15k idag och jag har inte bytt ännu... Även om den där har gått mycket mindre kan den ju ha gått 100% stadstrafik och då kan man nog slita skivor. Hur många mil får taxibilar i sthlm ut av sina skivor? Kollar man på car.info så verkar milen stämma: Länk |
|
|
jag byte hela rubbet då både skivor och belägg va slut fram. bak är dom ok de klarar sig säkert 1 år till.. man lär sig tills den dagen man dör |
|
|
Länk Milen verkar ha kommit relativt jämnt iaf... Riddermarks är väl en stor och seriös handlare också? Ser iaf väldigt många annonser från dem... Men 16 ägare är mycket på 4.5 år gammal bil Verkar ha gått mycket korta sträckor |
|
|
15 ägare vi får räkna bort Novation som sålde bilen ny från första början ;-). Men 7 brukare på 7 år jisses inte dåligt. Här e utrustningslistan iaf: VIN WBA3A11010J282705 Type Code 3A11 E Series F30 () Series 3 Type LIM Steering LL Doors 4 Engine N13 Displacement 1.60 Power 100 Drive HECK Transmission MECH Colour ESTORILBLAU 2 METALLIC (B45) Upholstery STOFF HEXAGON ALCANTARA/ANTHRAZIT (HAAT) Prod. Date 2013-02-14 P337A M Sports package S1CAA Selection of COP relevant vehicles S230A Extra package, EU-specific S249A Multifunction f steering wheel S258A Tire with run-flat functionality S2PAA Wheel bolt retainer S2PEA BMW LA wheel M Star Spoke 400 S302A Alarm system S320A Deleted, model lettering S420A Sun protection glazing S428A Warning triangle and first aid kit S481A Sports seat S493A Storage compartment package S494A Seat heating driver/passenger S497A Centre armrest, rear S4ADA Interior trim strips, alu, brushed, fine S4AEA Armrest front, retractable S4DLA Accent strips, black, high-gloss S502A Headlight cleaning system S507A Park Distance Control (PDC), rear S520A Fog lights S521A Rain sensor S522A Xenon Light S534A Automatic air conditioning S548A Kilometer-calibrated speedometer S563A Light package S575A Supplementary 12V sockets S5DAA Passenger airbag deactivation S698A Area-Code 2 for DVD S6S4A Language version Swedish S704A M Sports suspension S710A M leather steering wheel S715A M Aerodynamics package S760A High gloss shadow line S775A Headlining anthracite S842A Cold-climate version S850A Dummy-SALAPA S885A On-board vehicle literature Swedish S8KAA Dummy-SALAPA S8SCA Telematics access request,country-spec. S8SMA Car ident. number visible from outside S8TGA Thiefproofing device S8V2A Label |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.