|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett skumt elfel på min E39 touring 2004. Körde bilen hem igår utan problem och parkerade i garaget. Idag när jag ska starta går startmotorn runt utan tillstymmelse att starta. Felsökning påbörjas. - Inga felkoder - Inga trasiga säkringar - Ja, det är bensin i tanken också ;) Lyssnar efter bränslepumpen, men hör inget. Letar reda på bränslepumpsrelät som sitter längst fram i raden av fyra relän ovanför batteriet, om jag förstått det hela rätt. Kan inte höra eller känna att relät drar när tändningen vrids på. Det bakersta av de fyra reläna är identiskt, så jag provar att byta plats på dessa, Ingen skillnad. Däremot noterar jag att det bakersta relät är draget och båda reläna drar när jag sätter i det där. Jag tar ut bränslepumpsrelät igen och mäter spänningen till spolen i sockeln och får 12V när tändningen är på! Jag klickar loss reläsockeln så att jag kan komma åt att mäta på baksidan. Med relät monterat: 0V över spolen Utan relä monterat: 12V över spolen Byglar jag relät startar pumpen. Jag kan inte se något annat än att det måste vara dålig kontakt någonstans mellan styrbox och relä, men vart? Nu hopar sig frågorna: - Har någon varit med om detta? - Hur är kablaget draget mellan styrbox och relä? - Finns det några kontaktdon eller andra avaga punkter på vägen som man kan kolla? - Hur robusta är utgångarna i styrboxen? - Varför finns det så många frågor, men så få svar... ;) /Anders Anders W. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Glöm inte att kolla jordanslutningen. Det är ju startspärren som ger spänningen till bränslepumpsreläet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Du är (som vanligt) rätt ute Hasso! Det är jorden som är dålig/saknas. Jag mäter ca 90 ohm från minus i sockeln (grön/gul tråd) till jord. Samma mätning på bakersta relät (tror det var brun tråd) ger noll ohm. Med relät monterat och tändningen på provade jag att jorda minus via multimetern i ampere-läge för att få en avsäkring, och säkringen på 400mA gick oväntat direkt i instrumentet. Jag följde tråden tills den försvann i kabelstammen, men hittar ingen skata eller linande. Vart är jordningspunkten placerad, eller kommer även minus från startspärren? Är det möjligt att jorda minus på relät direkt, eller kommer startspärren att protestera? Anders W. |
|
|
Efter en del vingel har problemet fått sin lösning: Kraftstoffpumpe kaputt! Ett antal villospår gjorde det hela mer invecklat än nödvändigt... - Från 2001 sitter bränslepumpsrelät under handskfacket istället för i bagaget - Relät jag hittade i bagaget och felsökte på var till värmen på bakrutan. Hur jag kunde tycka mig höra pumpen när jag byglade det relät måste bero på att jag "hört i syne", och bilen startar tydligen inte lättare av att man värmer upp bakrutan... Relät får permanent +12V när tändningen är på och måste aktiveras genom att styrboxens utgång drar mot jord. Strax intill satt ett likadant relä som fungerar tvärt om med permanent jord på samma stift som elvärmen har 12V, därav min förvirring... - Det faktiska bränslepumpsrelät drar bara ca en sekund när tändningen vrids på, vilket gör att man måste vara beredd när man mäter eller lyssnar efter pumpen. Själva bytet av bränslepumpen gick smidigt, men vid återmonteringen av locket till tankarmaturen kärvade gummitätningen rejält vilket gjorde att det gängade locket inte gick att få på. En tunn, tunn påstrykning av vit vaselin gjorde underverk här! Anders W. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag var lite undrande när du hittade pumpreläet där bak på en facelift, man orkade inte kolla upp det just då man hade det i bakhuvudet att det satt bakom handsfacket. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.