|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna! I och med att min egen pärla börjat rassla olustigt när den är kall (kamkedjan...?) så har jag så smått börjat titta på en ny vinterbil. Testade idag en 325:a med 20000 på mätaren. Gick fint förutom en svajande tomgång (som stabiliserar sig efter när den stått ett tag) samt märklig känsla när man ska i väg från stillastående då det är svårt att dosera gasen. Minsta lilla för lite och det blir kärringstopp. Kopplingen i sig känns ok. Skillnaden mot min egen 320i är påtaglig som är silkeslen och mycket förlåtande. Vad tror vi? Enkelt åtgärdat typfel eller tecken på större problem med insprutningen? Mvh, Mattias | |
|
svajande tomgång kan vara fel CO halt , trasig lambda osv... eller vanos ...tycker du ska kolla på en annan bil .. det kan ha slarvats med oljeservice ...igensatta vanoskanaler symptom ;) |
|
|
Mest troligt är tjuvluft som motorn försöker kompensera för... Gör en felkodsavläsning och helst kör en fueltrim-livemätning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja då får det vara en viktig slang i så fall Johan för en slang på min bil var sprucken och visslade när man gasade , det var enda symptomen att jag hörde något som var fel....men själva motorn gick som en klocka. Jag märkte ingenting på varken orolig tomgång eller draget i accelerationen.. Men jag håller med dig., det kan bero på detta fel . Luftmängdmätaren som sitter efter luftfiltret ..skulle jag även kolla ;) den kan vara smutsig och ska göras ordentligt ren , det är ganska vanligt fel på BMW att denna givare blir smutsig ...du kan säkert hitta felkoder på den motorn . |
|
|
Tack grabbar, det här forumet är verkligen oumbärligt tycker jag! Det ska tilläggas att den är helt nybes av firman och att ingen motorlampa lyser. Det lustiga är att tomgången svajar när man haft varv på motorn och sedan släpper gasen. Får den sen stå en stund så tycks den stabilisera sig. |
|
|
Testat kärran igen . Blåste ur luftfiltret som var totalt igensatt. Genast gick den mycket bättre. Symtomen var inte helt borta men det borde väl ändå vara hyfsat säkert vad felet var? Klart är att den är betydligt piggare än min 320. Kul bil att köra! |
|
|
Tror fortfarande att det är tjuvluft! Med igensatt luftfilter sög den givetvis mer och framförallt mer procentuellt via tjuvläckan som LMM inte detekterade. Om man inte har bytt en mängd gummislangar etc. så är det garanterat små läckage lite varstans på en så gammal motor. På E39:an (sen 03:a) bytte jag t ex. insugsbälgarna, flera vakuumslangar och gummipluggen i insuget (på baksidan/undersidan) och alla var torra som fnöske och hade sprickor i sig varav vissa var så stora att det kunde sugas in luft där. Inga dyra delar men lite pilligt att byta vissa av dem - dock påverkade det motorgången väldigt positivt. Inga felkoder fanns och inga varningslampor lyste innan bytet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Swedishwiking jag tänkte på att skriva om att kolla luftfiltret ...men jag trodde du redan kollat det.. det är det första man gör att kolla luftfiltret för det är ju så enkelt att ta bort... Det finns en slang på den stora gummibälgen som gör en avstickare på vägen in i inusuget , alltså inte den stora grova bälgen ..utan den slangen som är ca 25 mm grov...kolla böjen på den ..det är väldigt vanligt att den spricker för man är tvungen att böja den ytterligare när man skruvar fast den ...jag tror det är samma på 325 och 330 ....kör på tyst asfalt..gasa i en uppförsbacke...visslar det någonstans så är det slangarna i insuget |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.