AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.290

BMW vs Jaguar/Land Rover?

Sida 1 av 2
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Hej,

jag har på senare tid varit väldigt nöjd med hur min BMW X5 fungerar. I början var den oerhört hård i chassit i den mån att den skakade sig fram och alla i bilen inklusive jag blev åksjuka. Först efter 1000-2000 mil blev den körbar och nu med över 8000 mil så är det den mjukaste bil jag ägt, den går något oerhört trevligt. Styrning, sittkomfort, väghållning etc är likaså mycket bra i den mån att jag blivit bortskämd. Infotainmentsystemet är också kanon och allt är väldigt lättåtkomligt och logiskt till skillnad från typ nya Volvo eller Mercedes.

Driftsäkerhet är också viktigt för mig och den har det varit lite sisådär med, och garantin är snart på väg ut. Jag besökte JLR idag för att egentligen titta på Range Rover Velar, men vad som istället fick min uppmärksamhet var Land Rover Discovery. Detta är den största bilen av alla JLR, och jag kände hur alla andra bilar i närheten inklusive min X5 och Velaren omedelbart kändes mycket kvinnliga i jämförelse.

Både Jaguar och Land Rover har väl haft lite bekymmer med driftssäkerhet, och som en konsekvens erbjuder dom både 3 års fri service och garanti. Det är väl en bra sak om man inte blir ståendes nånstans i skogen. Hur upplever ni

1. Sittkomfort i JLR jämfört med BMWs fantastiska komfortstolar? Utdragbart lårstöd för oss basketspelare finns inte men behövs kanske ej...? De flesta säten känns likadana vid provkörning men stor skillnad vid långfärd...

2. Drivlina, motor etc? Hann ej provköra. Sitter samma aluminiummotor i denna som alla JLR (Ingenium nya dieseln), nån som kört?

3. Just driftsäkerheten allmänt JLR vs övriga marknaden?

4. Allmänt JLR vs BMW, något man bör tänka på...?
Efter att ha snöat in på F-Type så har jag läst runt och det är Domus säger, Jaguar/Land Rover verkar dras med ordentliga problem. Mycket mardrömsscenarion som målas upp på nätet.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Gäller det den nya generationens bilar eller bara de eftersatta under tidigare ägande? Garanti under ägandeåren känns ju tryggt i sig men även med X5an råkade jag på "drivetrain malfunction" mitt i skogen på självaste midsommarafton. Var ju inte alltför många garantimekaniker i närheten som bara väntade på att få avhjälpa felet.

Nu när jag läser på om Discoveryn så verkar det som modellen i bilhallen hade luftfjädringtillvalet med bälgarna hissade till max i offroadläge. Då blir den runt 8 cm högre vilket gör att den ser större ut än den är, hrmpf...

Får väl åka tillbaka och provköra...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är verkligen discon största modellen? "Riktiga" Range Rovern brukar ju vara den största, medan Sport och disco delar platta. Så är det kanske inte längre?
Min erfarenhet av LR sträcker sig bara mellan -76 och -08, så jag har lika dålig koll på de nya som de gamla var usla :)
Verdi
Nya Sport har inte längre Disco-plattan. Men riktiga Range Rovern är störst.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Discoveryn är 189 hög medan RR är 183,5 - ganska stor skillnad och RR såg liten ut när de var parkerade precis bredvid varandra på parkeringen utanför handlarn.

Längd och bredd verkar inte skilja alltför mycket. Höjden är dock det som ger starkast intryck, hela karossen var massiv på något sätt. Kändes som att stå bredvid och gå in i ett hus, maffigare känsla än Land Cruiser/Pajero som båda också är hopplöst föråldrade.

Kan man bara långfärdas bekvämt i en sån utan återkommande breakdowns så kan det ju vara ett alternativ framöver. Annars är väl en X7a på gång också som blir eller inte blir rejält mycket större, men slår dom på 200' på priset jämfört med X5an så är det inte ett alternativ oavsett. Discoveryn känns modern och bra nog, svårt att motivera exempelvis ytterligare 500 000 kr för motsvarande RR, ett otränat öga ser inte ens skillnad på de två systerfordonen.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Kan nämna att när jag förra året rundade England & Skottland med X5an så ville varenda britt prata om min bil. Tröskeln att konversera ligger ju helt klart lägre och ibland frågar dom omedelbart vad man jobbar med för att orientera sig kring vår svenska köpkraft, vilket på hemmaplan nästan hade setts som offensivt.

Dom är definitivt mer bilintresserade än oss och dyra bilar där är ingen raritet någonstans på ön, så det är ju knappast den första X5an de ser heller.

Hur som helst, alla dessa diskussioner mynnade ut i att britterna själva började berätta om hur värdelösa deras egna bilar är - sämst i världen - och det här att britterna måste ursäkta sig utan att man ens fört deras bilar på tal - det klingade i bakhuvudet i bilhallen. Nu är jag öppen för att saker förändras, precis som Kia gick från det minst kvalitativa till mest kvalitativa märket, men jag vet inte.

Såg dessutom att Jaguar erbjuder hela 5 års nybilsgaranti, oklart om det är ett sista ansträngning att sälja bilar eller om dom är självsäkra i sina nya kvalitetsnormer.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Nya Discovery testas mot Q7 och XC90 i senaste TV. Får överlag goda betyg men kommer sist tack vare mycket dåligt resultat i undanmanöver- och bromstest. När XC90:n väl stannat (100-0) så rullade Discon på i 43 km/h...

Det nämns i artikeln att däcken kan vara en orsak, men oavsett så är det ju tillverkarens ansvar att bilen levereras med funktionsdugliga däck.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Känns helt klart som det är en däcksfråga, och man kan tyvärr inte kombinera bra grepp på asfalt och i lera, och det är väl mer ute i skogen än i stan som Labd Rover vill positionera sina bilar.

Jag har en order inne på en i-Pace, och det ska bli intressant att se hur driften kommer funka. Ordet elfel är ju lite mer signifikant när det kommer till elbilar...
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Åkte och tittade på den idag igen även om det inte gick att provköra. Även med luftfjädringen helt sänkt i botten är den MYCKET högre än X5 och en bra bit över samtliga andra RR-modeller. Förarmiljön verkar mycket rymlig och trivsam, inredningen känns kvalitativ.

Infotainmenten är sämre än på BMW, touch som gäller för att ställa in allt och långa manövreringsvägar precis som på XC90. Väldigt knapplös interiör och det är en nackdel.

Återstår att se hur den är att köra och åka i, men rent utseendemässigt är jag mycket imponerad. Även RR Velar är en designfullträff som fick BMWn att se gammal ut bredvid, men Discoveryn ser ut att äta Velar till frukost. JLR borde marknadsföra storleken på denna bil tydligare - klickar man runt på nätet ser den ut som vad som helst.

Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Finns bara EN suv:Levante :-). Varnar dig för o provköra,du kommer vägra går ur bilen sedan.
1) Är du säker på att justerbart lårstöd inte finns? På Jaguar XJ och XF finns det i alla fall, men man justerar inte bara framdelen på stolen som på BMW/Volvo utan hela sitsen som på exempelvis Mercedes. Borde finnas på LR också tycker jag...

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Provkörd nu. Justerbar sits finns inte såvida man inte väljer högsta utrustningsnivån och dessa säten som tillval.

Sätena var hårda och anpassar sig inte efter kroppen, all belastning hamnade på ryggraden med ryggont som följd efter några minuter. Annars gick bilen tryggare och stabilare än BMWn. Mer kraft på pappret i provkörda exet men BMWn mycket rappare i verkligheten.

Det finns förbättringspotential i BMWs komfortsäten med men just nu tycker jag inte det finns något på marknaden som kommer i närheten, möjligen sätena i XC90. Kanske är jag särskilt känslig för det andra ser som en detalj, men bra säten är skillnaden på att uppleva hela Europa med njutning och att vilja bryta sin resa innan man ens hunnit ut ur Stockholm.

Land Rovern är också mycket, mycket dyrare än BMW. Range Rover är ännu mycket mer dyrare men verkar inte gå att sitta bra där heller. Designmässigt har dom nog gått om med Discovery, Velar etc, men motiverar ej prisskillnaden.
Ok! Baserat på vänner och bekantas erfarenheter skulle jag aldrig köpa en LR-produkt, de är kanonfina men kvalitetsmässigt inte med i matchen. Mitt intryck är faktiskt att Jaguar är mycket bättre, jag har haft två nyare (XF) och de har varit helt felfria.
Är inte heller någon vän av JLRs stolar. Tyckte dock att de som satt i nya Discoveryn var de bästa (har testat Jaguar F-pace och RR sport tidigare). Har också provkört nya Discon och på det hela taget var det en trevlig bil. Dock märktes det ju ganska tydligt i kurvorna att det var en hög bil. Störde mig också på att bakaxeln gick ganska hårt över tvärgående ojämnheter. Personligen tycker jag att Audi Q7 är bättre på alla punkter så länge vi pratar om "on-road"-egenskaper , även om den förstås inte är lika bra offroad.
"Nya Discovery testas mot Q7 och XC90 i senaste TV. Får överlag goda betyg men kommer sist tack vare mycket dåligt resultat i undanmanöver- och bromstest. När XC90:n väl stannat (100-0) så rullade Discon på i 43 km/h..."

Tyvärr envisas JLR att leverera bilarna med allvädersdäck. Även RR sport fick kritik i TV för lång bromssträcka.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Nya Audi Q7 har väldigt bra on road-egenskaper. Speciellt med luftfjädring i nedsänkt läge, så går den att köra som en golf. Sammantaget är ändå styr/sportkänslan skönare i X5 men på bekostnad av lite svajighet/oro i gången.

Kvalitet är ju något som kommer och går hos märkena. Audi hade väl några riktigt dåliga år men kvaliteten verkar vara på väg upp. Kia gick ju från sämst på marknaden till bäst på marknaden på drygt ett årtionde. Japanerna är inte lika bra som förut och Volvo har vad jag förstått väldigt mycket bekymmer med nya generationen.

Mercedes har ju bra driftskvalitet, och även bra priser om man vet vem man ska tala med, synd att dom varken har utrymme för reservhjul i SUVarna eller att dom ansträngt sig nån stans alls för att ha bekväma säten...nuvarande GLE Suv upplevs som ett föråldrat hafsverk som man satte ihop bara för att ha en SUV.
Undra om du är lika sugen på en Range rover efter du har kollat på den här videon :)

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Fredde: L322 lanserades 2002 och är inte så relevant för dagens modeller...
GLE tycker jag också känns riktigt gammal. Den bygger på en plattform som MB utvecklade tillsammans med Jeep och delar alltså chassi med Jeep GC. Känns inte som den ligger på samma nivå som MBs övriga modeller.
Lus: Ja det är sant men jag tycker fortfarande att jag läser och hör överallt att range rover har sämst hållbarhet så lite sanning är det i klippet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.