|
|
|
|---|---|
|
X1 sdrive automat 2012, 9000 mil. Alltid servad hod auktoriserad verkstad. Bilen har gått som en klocka innan, men nu i sommar har växellådan (gissar jag) börjat bete sig märkligt. Vid några tillfällen har jag upplevt en ordentlig "dunk" vid växlingar, bilen liksom hoppar till och man känner en tydlig knuff i sätet. Vid ett tillfälle inträffade det även när jag stod stilla och skulle rulla iväg lite mjukt, bilen tog liksom ett litet skutt framåt. Det är dock sällan så pass tydligt, men en liten knuff tycker jag mig kunna känna ganska ofta som inte varit där tidigare. Fenomenet inträffar främst när jag ligger och krypkör i typ bilkö kring 40-50 km/h och knappt nuddar gasen. Tycker också att motorn varvar obefogat mycket ibland vid dessa växlingar. Återigen, jag rör knappt gasen, men varvtalet kan sticka upp 400-500 varv och sedan möter den inte helt mjukt med dragläget, nästan så man får lätta på gasen själv för att möta upp. När jag kör lite mer bestämt växlar den helt normalt. Jag var inne på verkstan och en makaniker tog sig tid att köra en sväng, men under de minuterna visade sig fenomenet naturligtvis inte, och han tyckte allt kändes normalt. Han tyckte jag skulle köra vidare och återkomma om det blir värre. Kan tillägga att detta uppkom efter senaste servicen, men då bytte de bara olja och luftfilter vad jag vet, det kan väl inte påverka? Några ideer vad det kan röra sig om? En ordentlig felsökning lär väl springa iväg på några tusen, är det nästa steg? | |
|
9000 mil. Oljebyte i växellåda och fördelningslåda torde bota problemet. Trots allt vad dom säger om "evighetsolja" så bör man byta vid detta miltal. Du skulle bara se hur grå oljan har blivit av alla små metallpartiklar som rusar runt. Växellådsbyte ÄR kostsamt och du kommer att få mera problem framöver. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Låter som en krånglande avgasventil (AGR/EGR). Har haft ett snarlikt problem på min X4 som ska in på reparation imorgon. Du kan ju gå in till BMW och låta dem läsa av nyckeln så ser de direkt om den felkoden kommer upp. |
|
|
Det krävs direkta fel för att skapa en felkod. Tureps problem torde inte orsaka felkod. Bosse J. BMW CS 185 H |
|
|
Som sagt hans problem påminner väldigt mycket om mitt och därför misstänker jag AGR ventilen. Jag hade heller ingen felkod i bilen men vid avläsning av nyckeln upptäcktes felkoden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.