AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.038

335d lci byta olja i bakaxel (diff) hur många liter olja?

Hej!
Då jag skall byta olja i vxl-låda tänker jag även byta i bakaxeln (diffen). Vet någon hur många liter som går åt? Hittar uppgift om 1,3 liter men blir inte klok om det stämmer på min modell!

Vidare skall man byta något mer i samband med detta? Till exempel tätningsbricka eller dyligt?

Tacksam för svar!
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Det står i din handbok
Hur du än vrider och vänder på det så behöver du två 1 liters flaskor

Du fyller på tills det rinner över i pluggen ...så om det är 1.2 eller 1.3 är inget viktigt !
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
tätningsbrickor tror jag inte det är ...på min ZF låda så är det gängor som tätar sig själv ...dom sitter så in i helvete dom där pluggarna kan jag lova dig om den aldrig har varit lossad förut BMW sätter ju klistermärken på sina lådor att man inte behöver byta olja ...men dom som tillverkar tycker att man ska göra det ...
Jag bytade olja vid 20 000 mil . Har man olje läckage ska man verkligen göra oljebyte eller om man har en bil som körs mycket i kalla områden och sedan helt plötsligt in i ett varmt garage på 20 grader ..så kan det bildas kondens i lådan sa en kompis till mig..men det kanske är överdrivet...min olja såg i alla fall ok ut...märkte inte någon större skillnad...tror jag har en 330 som är ganska lugnt körd innan...inte många ägare
men det är något fel på växelföraren ..lite svårt att veta om det är 3 an eller 5 an ibland , men börjar bli väldigt van nu ...
har givit upp tanken att byta till 6 växlad låda...verkar för mycket jobb
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla så det finns avtappnings- och påfyllningsplugg i bakaxeln!

Det är inte säkert att det gör det på en så ny bil - BMW tycker att man inte ska byta oljan....vilket jag personligen anser vara dumt.

I bakaxeln ska du byta brickor eller O-ring (alt byta plugg) OM det finns pluggar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Verkar stämma kollade Motul:Länk
Här har du en som gör det Iofs en X-drive men samma operation ;-):

. Har själv gjort det. Men man behöver en slangböj för o kunna komma ner ordentligt o suga. Jag återanvände min plugg,inga probs alls! Här har du pluggen förövrigt:Länk. Dras 45nm om jag minns rätt.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
varför ska man byta plugg...dom sitter så in i skogen och man kan dra dom riktigt hårt tillbaka utan att det är risk för att dom går sönder......ibland bytar man saker som man inte behöver byta...att jag inte bytade pluggarna kanske beror det på att jag har tillgång till en brygga och tar 2 minuter att köra ut på den och kolla under bilen ...;) det verkar som det är koniska gängor för det går trögare och trögare ju mera man drar...ett riktigt slit att både lossa och dra åt...jag har då inga problem med läckage även vid samma plugg som satt där innan...

att man är tvungen att suga upp oljan ur diffen vore riktigt korkat om BMW har gjort så på nyare modeller ...när man får suga upp det så får man ju kanske inte ut allt...riktigt dumt...jag ska aldrig köpa nyare BMW ..får börja fixa lite rost på min nu ...men sedan ska den gå 10 000 mil till utan problem hoppas jag

på nyare finns det heller inte oljesticka t.ex ...hur kan man lita på att oljegivaren verkligen funkar ? hoppas BMW har en riktig lampa som verkligen funkar..oljegivaren i e46 är ju kända för att strula.....
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Det är inte bara nyare BMW som har livstidsoljor och eventuellt skippat pluggar.
I min Triumph från 1965 finns ingen avtappningsplugg på diffen och instruktionsboken anger att oljan inte behöver bytas. Så livstidsoljor är inget nytt påfund från BMW utan det var etablerat redan på 60-talet. Lika dumt idag som då!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.