|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Halloj, Kollar lite på rubricerad bil som kommande bil och skulle behöva lite input, jag var in till handlarn och satte ihop en bil med M-sport, Connected, dragkrok, 19", metallic, backkamera, hifi. Fick ruskigt bra rabatt räknat i procent på denna (och även en 330i, med motsvarande spec). Men när jag kom hem och funderade lite så börjar jag tveka på connected paketet. - Jag har inget behov av Nav, hade det i E92'an och nu senast i Lexusen, men har använt det max 5 gånger. - concierge, WTF? - Remote eller real time traffic. Inget jag känner att jag behöver. Dom pengarna känner jag att jag hellre lägger på: - Läderklädsel - Svankstöd - Uppvärmd ratt - Rökarpaket - Utökat kluster på vanliga panelen Nu vet jag att just Nav är lite av en holy grale bland bimmerister och att man tänker i banorna att den är svårsåld och att "ingen" skulle köpa en sådan bil. Men i det här fallet så är det en Leasingbil och efter 3 år kommer jag lämna in nyckeln och sätta mig i min nya bil utan att tänka på vad nästa ägare önskar sig. Men jag velar ändå, är det något jag totalt missat med connected paketet som gör att jag bör välja det spåret ändå? Nästa fundering är M-sport bromsarna, jag har fått 17" vinterhjul offererat, passar dessa över M-bromsarna, eller måste man upp till 18" för att få det att lira? Vill ju gärna ha bromsarna, men medför det att det krävs fetare vinterhjul börjar det barka iväg för mycket. Till sist är det förbrukningen, hur mycket kan man lita på officiella förbrukningssiffror? Jag kör väldigt blandat men eftersom man bor i Stockholm så är det ju lite köer man sitter i, som referens har jag erfarenhet av min gamla E92 med N55 som drog ungefär 10,5L/100km, förvisso en 3 liters sexa men med samma typ av körstil och köer. | |
|
Glömde ju fråga, Om man vill kunna ansluta telefonen med blåtand för samtal och lyssna på musik; Klarar man sig på "Hands-free facility with USB interface", eller måste man ha "Telephony with wireless charging" |
|
|
Jag körde en F31 330i RWD runt 3600 mil och hade en snittförbrukning 0.78L/mil. Körde mest landsväg och motorväg. Den drar såklart mer än de officiella siffrorna som de flesta andra bilar. Däremot går det att påverka med gasfoten i väldigt hög grad. Skulle tro att stadskörning plussar på den siffran en del men över litern ska du inte behöva vara. Handlaren hade ingen du kunde få låna hem över helgen? Lättare att bedöma då. Angående utrustning så ta det du tycker är viktigt, du behöver ju bara hitta EN köpare. Jag släppte min på KVD och den hade inte speciellt mycket utrustning och det gick som önskade. Det enda tillvalet som jag själv upplever ger ett högre andrahandsvärde är M-Sport. Samtidigt betalar du för det också så i själva verket förlorar man pengar på det med. Jag gjorde inga tillval kring bluetooth för att få mobilen att fungera för både samtal och musik. Tror inte du behöver göra något heller om du inte vill ha den trådlösa laddningen. Hör med ÅF för säkerhets skull. Passar även på att plussa för de två tillval som jag var mest nöjd med - adaptiv chassi (finns till M-sport paketet) - adaptiva led (kör mycket i mörker på landsväg) |
|
|
Köp den utrustning du vill ha, det är ju fördelen med att köpa ny bil. Däremot tycker jag inredningen blir väldigt mycket tråkigare med den lilla standardskärmen. Jag har ju en 2-serie, men har M-sportbromsar på den och 17" vinterdäck. |
|
Verdi |
Sportbromsarna på 3/4-serien kräver minst 18" fälgar har jag gör mig. Har dock haft en himla massa bilar på sistone så jag kanske blandar ihop det också. :) |
| Det ser ut att vara samma dimensioner på 2- samt 4-seriens M-sportbromsskivor, dvs 340 mm & samma artikelnr (34116792223) och för min del går det bra med 17". | |
|
På min F32 med M-bromsar måste det vara 18". Den är även 4WD. |
|
|
charmas, hur vet du det? Genom att testa med olika 17" eller har du mätt och kommit fram till att inga 17" fälgar kan ge sånt utrymme? Eller baserat på säljarens rekommendation? |
|
|
BMW har centralt satt ihop paket som heter "Connected Edition" för både företag och privatpersoner. Förmodligen är det en sådan variant du har specat eftersom du har fått "ruskigt bra rabatt"? Om det är så kan du inte plocka bort Connected paketet utan vidare, då blir priset enligt vanliga prislistan istället. Å andra sidan kan du förmodligen inte nyttja eventuella andra rabatter, t ex Företagarnas rabatt på 10%, på bilen eller utrustning. Sen är det gissningsvis också så att BMW har registrerat "Connected Edition" hos Skatteverket med ett eget förmånsvärde. Kontentan blir då att givetvis skall du speca bilen som du vill ha den men det blir ett j-kla räknade fram och tillbaka för att se vad som egentligen blir bäst ekonomiskt. Förmodligen blir det billigare att ta "Connected Edition" även om man inte vill ha/har behov av prylarna som ingår i paketet. |
|
| Är nog som MUC skriver. Brukar bli billigare att utgå från en nettoprissatt modell. | |
|
Grelle, Den har 370mm bromsskivor fram. (34106797606) |
|
| Rattvärme är väl inget att fundera över? Synnerligen skönt att ha. | |
|
Tackar för input! Jag fick offerten i handen och då fick jag närmare 14,5% rabatt. Men den jag fick som PDF skiljer sig, då är bilen en "business connected", summan av extrautrustningen vart nästan 50" mindre, men slutsumman för bilen landar på samma. Så jag antar att bilen var riktigt förmånlig pga "business connected", dvs om jag plockar bort det paketet och fyller på annan utrustning så kan jag inte räkna med samma rabattsats, dvs närmare 14,5% utan då antar jag att det är runt dom 10-12% som är standard som man fått tidigare? Funderar även på bilförmånsberäkningen, på SKV's beräkning finns inte "business connected", räknar jag på den vanliga modellen då? Väljer man detaljer så är angivna nypriser 390", min offert ligger på 460", skall man då lägga 70" på extrautrustning? Tidigare har jag matat in från listan och räknat av rabatt % etc. Men det blir ju förmånligare att utgå från SKV nypris och dra av den summan från det jag ser på sista raden på offerterna? |
|
|
Tyvärr är det så att det pris som står hos Skatteverket är det som skall anges, eventuell rabatter som du får är ointressanta för skatteverket. Det innebär att om du väljer en 430i Gran coupe så skall du lägga på extrautrustningen som står i kontraktet, t ex om detta är 70' blir förmånsgrundande pris: - Grundpris 390 500 - Extrautrustning 70 000 ------------------------------ Förmånsbelopp 460 500 Grundpriset som skatteverket har räknat fram är inte det officella priset utan utgår ifrån någon mystisk formel. Det kan dock vara som så att BMW har registrerat "Connected Edition" hos Skatteverket men att den ännu inte har hunnit in i deras register. Kolla med din säljare. |
|
|
Jag har en 420d GC, med M sport, 19", HK-ljud, utökat kluster... Jag resonerade på liknande sätt som dig, varför lägga 20k på navi när mobilen fungerar minst lika bra. Men nu 2 år senare så är det just navi det jag ångrar att jag inte valde till, interiören känns mycket mer premium med navi. Personligen skulle jag inte byta bort alcantraklädseln mot skin, även utan prispåslag. Svankstöd vet du nog själv om du har behov av. Röka i en bil?!?!? |
|
|
Utan stora skärmen blir i alla fall bilen mindre intressant som gratis reservdelslager. Och gör att parkering på obevakade platser blir mindre ångestfyllt. Måste vara en noga uträknad taktik att göra en ganska ful standardskärm å sen ta 20000kr extra för att få en snyggare, som inte kan kosta mer än en tusenlapp. Lite samma som att allt annat än solid svart kostar extra, om du inte köper till M-paket då du generöst nog kan välja även på den exklusiva vita solidlacken. |
|
| Om BMW vill skicka med 17 tums fälgar så får dom ju själva kolla om dom passar med bromsoken ...deras konfigurering borde ju funka så att man helt enkelt inte kan välja 17 tums ihop med M sport bromsar...det kan ju även bero på vilka fälgar du ska ha på vintern...vi snackar mm här nu ....dom borde veta det...vi som sitter här får bara gissa om det passar...det borde funka tycker jag för bromsoken är inte så himla stora..dom ser riktigt slimmade ut ..ser ut som Brembo...skulle inte förvåna mig om det är Brembo som tillverkat dom. ..men tro som sagt får man göra i kyrkan ;) | |
| 430i RWD här, runt 0.90 för stadstrafik, ner till 0.65 vid landsväg och svensk motorvägsfart. M-sport och automatlåda är nog det viktigaste vad gäller tillbehör... | |
|
Idag vart det provkörning av en 430i GC, RWD, Sportautomat, M-sport, 19". Typ samma spec jag kollar på, vilket var kul så man inte smakar på något man inte kommer få levererat så att säga. WOW säger jag bara, precis vad jag vill ha (eller ja, 40i eller M4 hade ju inte vart fel, men man får vara realist också). Det hela utmynnade dock i en rejäl oväntad dos ångest, jag är kär i grått, uppskattade min E92'a i SpaceGrå och har alltid suktat efter och haft siktet inställt på ny spacegrå eller mineralgrå.. Men så stod demobilen där i Carbonsvart och nu vet jag inte vad jag ska ha längre. :O Jag måste tillbaka och kolla närmare, men jag tror MG passar bättre ihop med shadow line och svarta njurar, blir lite mer liv och kontraster tror jag. |
|
|
Härligt, många vet vilken färg dom ska ha tills man ser carbonsvart. Gissa vad jag har 😀 |
|
| Jo, provar man en CB i rätt solljus så får man skylla sig själv :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.