AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.392

Installera sekundärt batteri och driva klimatanläggning E91 -10

Sida 2 av 2
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om bilen står parkerad på dagen och du råkar ha solceller monterade på lasthållare på taket borde du kunna skramla ihop mer än 80Ah på en dag med sol.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Solpaneler är ingen dålig idé men jag behöver ändå lösa grundproblemet. Till skillnad från elverket så behöver jag ju ändå ett batteri att ladda. Då måste jag ändå lösa grundproblemet, att installera ett sekundärt batteri för att hålla god miljö i bilen under natten. Paneler skulle i sådana fall vara nästa steg för bättre laddning.
Solen skiner förståss inte på natten, men hur tänkte du göra om det är monterat i bilen, ska bilen stå på tomgång nattetid?
ma
7.450
marin849
Den springande punkten är fortfarande hur ditt användningsmönster ser ut? Flera nätter på samma plats utan körning med bilen? Ibland tillgång till el? Hur lång tid körning när du väl kör?
Är det mest lite för skojs skull eller har du tex en seriös hobby där du behöver ha en lösning "som bara funkar"?

Jag hade nog själv funderat på att sätta i största möjliga batteri i bilen, ett stort fritidsbatteri (som även klarar att starta bilen). På E39 tex finns uttag för tre batteristorlekar. Sedan ett extrabatteri med noga avvägd kapacitet.

Jag skulle själv ha slängt ihop logiken för omkoppling och urladdningsskydd så att bilens batteri är med ner till tex 50%, sedan bara extrabatteriet. Förutom mer kapacitet kan du då återladda fler Ah på kort tid om det är viktigt (fy för att tomgångsladda, generatorn ger ju knappt något heller).

Sen skulle jag montera Biltemas 25A laddare som laddar båda batterier, eller två st om det var värt det. Solceller på taket skulle jag starkt övrerväga också, då med riktig MPPT regulator. Har tom funderat på det bara för att kunna ta med kylgrejer på långa utflykter där bilen står parkerad på dagen.

Bara för att jag är lite förtjust i det hade jag också köpt ett högkvalitativt kompakt elverk typ Honda 10i eller 20i.
Men för mig hade halva nöjet varit att bygga systemet. ;)
Om man laddare ned bilens batteri till 50% så kommer man inte kunna starta bilen.
Meningen med detta är väl att bara fritidsbatteriet ska använda för förbrukning.
ma
7.450
marin849
Det kommer gå oerhört bra att starta bilen, det är ju en bensinare som kräver ca 0,2Ah för att starta (strömspiken kommer avgöra hur djupt man vågar gå, inte kapaciteten). Antingen finns elverket som backup om det skulle falera och har man inget elverk får man ha en LiPo ack i handsfacket som säkerhet.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Kan ju börja med att detta är inte för en seriös hobby eller liknande, mer för frihetskänslan. Exempelvis ska vi iväg på 30års fest mitt ute i ingenstans, då är det perfekt att ha en bekväm lösning i bilen. Annars har vi planer på att ta en längre tur ner i Europa, att kunna åka utan att veta om man har boende är rätt gött. Skulle även sitta fint om det kan göras under vinterhalvåret för en tur till alperna med lite stopp på vägen. Sen ska jag vara helt ärlig och säga att planeringen och byggandet är säkerligen halva nöjet här med ;).

Jag har en del el- och programmeringsvana men har aldrig jobbat med batterier eller elsystem i bilar. Kan du skicka mig i rätt riktning så jag kan nörda ner mig lite mer?

Har inte kikat så mkt på solpaneler då jag har känslan av att de tar ganska mkt plats och är inte supersnälla mot plånboken. Någon specifik produkt du har i åtanke?
Med 50% urladdning så har du 12,1 volt inget jag rekommenderar att göra upprepade ggr.
ma
7.450
marin849
Absolut inte med ett vanligt startbatteri, därav att det måste bytas i så fall.
ma
7.450
marin849
Solpaneler kostar nånstans ca 10-12kr/w. En panel på 260W passar nog rätt bra på ett biltak. Överlägset häftigast och elegantast hade varit att foliera taket med tunnfilmsceller.

Tillbaka till verkligheten: Ska det bara användas nån enstaka gång då och då är det nog absolut snällast mot plånboken (och mest sansat) att slänga i ett löst batteri och förmontera lite kontakter, t.ex. EC5 (se ebay) så att du enkelt kan koppla ihop det med bilen och sedan koppla in diverse förbrukare. Till dem passar de mindre EC3 bra.

Den roligaste varianten är en Aruidno Nano (25 kr på ebay) som håller koll på allla spänningar och gärna ström också (strömomvandlare 15kr) och så lägger man in sin strategi i den med alla i. och urkopplingspunkter för laddning djupurladdningsskydd osv. Allt kan visas på.en enkel 4x20 LCD.
Istället för reläer finns färdiga effekttransistormoduler (ebay) som funkar.
Arudinon skulle även kunna styra solcellsaddningen.

Jag har ibland även sneglat på att använda 18650-lithium jon batterier för den här typen av tillämpningar. De är mycket mycket lättare och kompaktare för en given kapacitet. Men de är fortfarande lite dyrare per Wh. De kan laddas snabbt också! För att göra det seriöst krävs dock en batteriövervakare (finns färdiga billigt) samt att man monterar en dc-dc omvandlare meölan bilens elsystem och detta batteri. Dessutom blir spänningen inte riktigt samma.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Tanken har ju slagit mig att använda någon form av microcontroller som Aurduino eller liknande. Men jämför jag det med att köpa ett färdigt skiljerelä eller till och något liknande som denna Länk som även skulle kunna hantera en eventuell solpanel. Så har jag svårt att motivera arbetet mer än att det är kul. Jag är dock inte med på vad du menar med "effekttransistormoduler"? Kan du skriva vad det heter på engelska eller skicka en länk?
ma
7.450
marin849
Cteken ser fin ut. Dessutom prisvärd mtp att en MPPT-kontroller inte är gratis (antingen pengar eller mkt fritid). Smart dessutom att den laddar isolerat från bilens batteri.

Sök på "heated bed power module". Har några hemma som jag inte hunnit prova ännu.
Med en sådan och en arduino av strämsnål variant krävs det bara några få rader kod för att få ett skiljerelä med valfria parametrar.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Så till kontroll av fläkten. Jag har kräm framdraget från det sekundära batteriet till instrumentpanelen (en extra säkringsbox bakom handskfacket). Till denna kopplar jag en PWM-controller Länk och utgången till 87 på ett relä Länk. Reläet styrs med en swtich Länk som också kopplas till den extra säkringsboxen. Jag klipper orange kabel till fläkten (se bild: Länk ) och kopplar änden till fläkten till 30 på reläet och den andra till 87a på reläet. I teorin ska då fläkten kopplas bort från bilens elsystem och drivas av det sekundära batteriet när switchen är på och gå tillbaka när switchen är av.

Finns det någon anledning till att även bryta fläktens jordkabel? Tar gärna emot tips på bättre sätt eller om jag tänkt helt fel.
ma
7.450
marin849
Du tänker rätt.
Men kolla om bilens fläktkontroll switchar på plus eller minussidan.
Ganska vanligt att man tar +12V från "tändning på" och sedan switchar på minussidan.
Kan även vara så att fläktkontrollern mäter strömmen till fläkten. Då är det säkrast att koppla loss båda poler.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.