AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.394

Installera sekundärt batteri och driva klimatanläggning E91 -10

Sida 1 av 2
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Hej,

Har ett litet projekt på gång där jag vill installera ett sekundärt batteri i min 325i E91 -10. Anledningen till detta är främst för att kunna tillgodose en bekväm miljö i bilen vid camping. Med fällda säten och viss modifikation för att få en plan yta är bilen kanon att sova i. Men, under sen höst och vinter blir det dock lite kallt. För att lösa detta har jag en värmemadrass som drivs på 12v, se länk:
(Länk.

Min tanke är att införskaffa ett förbrukningsbatteri på 100Ah och ett skiljerelä (exempelvis detta Länk med tillhörande säkringar osv.

Batteriet har tillräcklig kräm att driva madrassen flera nätter så nu funderar jag på om jag även kan låta klimatanläggningen få dra ström från förbrukningsbatteriet när bilen är avstängd för att kunna köra fläkten för ventilation. Helst vill jag inte behöva ha tändningen på för att kunna göra detta. Slänger därmed ut frågan här om det är någon som har en idé hur detta kan lösas. Jag kommer ha ström från förbrukningsbatteriet draget fram till instrumentpanelen för att driva min android-enhet (Länk och ett slutsteg (Länk. Så det finns ström att hämta, men jag har inte listat ut hur det skulle kunna göras på ett bra sätt.

Alla idéer är välkomna!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Förr var det enkelt då det fanns en pinne att lägga spänning på så vaknade klimatanläggningen. Är dock rätt säker på att dettsförsvann efter E39/E46.
Dock är det ju inget som hindrar att du driver fläkten direkt, frågan blir då hur spjällen ställer sig när bilen stängs av och om det är ett användbart läge. Du kan kolla det med BMWs diagnosprogram.

Skiljerejälet verkar vettigt. Undrar hur det blir med modernt laddningssystem som inte bara är ett konstantspänningssystem. Om det ger höga spänningar kan du snabbt få för hög laddström till ditt extrabatteri. Å andra sidan kanske du vill minimera laddtiden, maxa komforten och batteriets livslängd är inte det viktigaste.

Jag skulle förövrigt snegla en gång eller tre på att använda VRLA batteri istället. Mkt säkrare om de kommer varai bilen samt klarar cyklisk drift bättre.

Kolla battery-direct.de
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Tack för bra input! Lägga spänning direkt på fläkten vore ju det mest optimala då jag inte behöver driva någon annan utrustning. Jag har inte koll på hur varvtalet på fläkten regleras eller hur jag skulle kunna göra det utan att något ska ta skada? Vill ju köra fläkten på minsta möjliga varvtal för att minimera både strömförbrukning och ljud.

Vill ju egentligen bara ha flöde ut i baksätet, när jag testade tidigare idag så stängs aldrig något spjäll till ventilationen i baksätet. Så förhoppningsvis är det öppet även när bilen är avstängd. Har aldrig använt diagnostikprogram, men ska absolut kolla upp det, har en OBD2 liggandes.

Hade tänkt köra på biltemas batteri Länk Vad jag har förstått så har de samma funktioner som de batterier du beskriver?
ma
7.450
marin849
Biltemabatteriet är vad jag förstår ett vanligt blybatteri med flytande syra av "fritidstyp" dvs det klarar fler djupurladdningscykler än ett startbatteri (som försämras ruskigt fort om man djupurladdar det).

Men de jag menar "VRLA" är batterier med absorberad syra som klarar alla vinklar och som klarar 250 urladdningar eller fler beroende på kvalitet och urladdningsdjup. Dock är det ett annat pris. Länk

Dock kan du inte ladda ett blybatteri snabbare än 3-4h.

Ser att värmefilten drar 6A max. Har du provat den med den utetemperatur du vill klara av? 70W är inte så mkt, men det är förstås närmast kroppen.
Isf går det ju 50Ah för en natt och då funkar det med t.ex. 80Ah VRLA säkert och bra. Hur kan du ladda? Bara med bilen? Och hur länge kan du köra bilen isf mellan varje natt?

Direktdrivning av fläkten räcker säkert med 1-2A för att få lite luftväxling.

Berätta lite mer om förutsättningarna så är det lättare att bolla.

sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Ok, nu är jag med.

För att förtydliga så är projektet fortfarande i planeringstadiet. Jag har 12v madrassen hemma men har ännu inte kunnat provköra den i kallt väder. Däremot har jag testat en annan värmefilt vi har hemma med två olika inställningar och mätt förbrukningen, den drar 30 respektive 60w. Med en sådan under lakanet räcker det gott och väl till att hålla värmen. Har även läst en del recensioner om den 12v madrassen jag har och det är ingen som klagat över att det inte är tillräckligt så långe man har haft den igång ett tag innan man lägger sig. Räknar med att jag inte ska behöva köra den på full effekt under natten.

När det gäller laddning så har jag en idé att i samband med att installera en kupévärmare dra kabel för 230v bak till bagaget till en batteriladdare som kan ladda batteriet vid behov och när jag får tillgång till ström.

Anledningen till att jag kikat på batterier runt 100Ah är för att ha möjlighet till att lyssna på musik, ladda mobiltelefon, se en film, driva en kylbox osv.

Ska jag driva fläkten direkt från det sekundära batteriet får jag sätta en strömbrytare någon stans och kanske till och med ett relä som bryter strömmen när tändningen är på för säkerhetsskull? Frågan återstår dock hur jag på ett säkert sätt kan köra fläkten på lågt varv. Har väldigt lite erfarenhet av bilelektronik men skulle jag gissa så är den PWM-styrd?
ma
7.450
marin849
Ja du får sätta ett relä som kopplar loss fläkten från bilen. Köp en PWM-controller för några tior på ebay eller där man säljer radtiostyrt.

Eventuellt går set att läggs på en styrspänning på bilens fartreglage.

Gör en elbudget, alltså lista förbrukningen på varje apparat o antal timmar du vill kunna köra.

Ang. kylbox är det kompressorbox som gäller om du ska ha nån glädje av den. En peltierbox tömmer bara batteriet och kyler välsigt långsamt.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Ja, då är det som jag förmodat. Har nog några PWM-controllers liggandes hemma.

Tar jag med vikten i ekvationen så känner jag att jag får nöja mig med 80Ah och anpassa mig där efter, det räcker ändå till grundbehovet, värme och ventilation sen får allt annat bli bonus.

Har inte tänkt annat än kompressorbox, fick med en sån där peltierbox när jag köpte bil i Australien. Installerade ett sekundärt batteri på den bilen och peltierboxen drog slut på det batteriet på några timmar, samtidigt som den inte ens höll någon vettig kyla.. Blev att köpa is och använda den som vanlig kylbox, vilket den inte var speciellt bra till heller.

Kan bilens elsystem ta skada av ett sekundärt batteri på något vis? Spontant kan jag inte själv komma på något, men då har jag heller inte så bra koll på moderna bil-elsystem.
ma
7.450
marin849
Nej. Möjligen blir det lite konfunderat om man plockar ut 50A i chockladdning när skiljerelät slår ihop batterierna.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Ja precis. Men då det finns möjlighet att ladda ett batteri i en husvagn genom dragkrokens kontakt känns det ju som att det borde vara anpassat för det.
ma
7.450
marin849
Där är det aldrig några 50A.
Har faktiskt aldrig provat hur mkt man kan pressa upp laddströmmen genom att applicera 14,5V eller så på ett i princip urladdad och väldigt friskt batteri.

Det brukar vara så att laddströmmen är obegränsad (dvs begränsas av batteriet) när man enbart matar på med flytspänning 13,5-13,8V. Men när man laddar med högre spänning skall laddströmmen begränsas till tex. max C/4 dvs 20A för ett 80Ah batteri.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Helt sant.. Jag får forska lite i det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt kan man inte snabba på laddningen av ett batteri då det "suger i sig" strömmen.
Detta går mycket snabbare i början när batteriet är dåligt laddat - de sista 10% av totalladdningen kan säkert ta mer än 95% av den totala laddtiden.

Höjer du spänningen kommer batteriet bara att bli förstört då det kokar sönder!

Ett Gel-batteri är vad som brukar användas i t ex. kraftstationer där man har en cyklisk drift där man laddar under lång tid och sedan laddar ur dem under lång tid osv.

Så ett sådant kan nog vara lämpligt i detta fallet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
Jo men. Ett friskt batteri kan suga i sig rätt mkt ström,det var det som var min fråga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Min point var att man inte kan stressa laddningen utöver "fullt sug".

Om man har en liten laddare som ger mindre ström än vad batteriet kan suga i sig, tar det längre tid.

Har man en laddare som har kapacitet att ge mer ström än vad batteriet suger i sig maximalt, kommer man ändå inte att få kortare laddtid än om man har en laddare som ger precis så mycket som batteriet klarar att suga i sig.

Kan man snabba på laddtiden - ja, om man i utgångsläget har en laddare med för liten kapacitet - men den tid då batteriet suger i sig "maximalt" med ström är ganska kort!
Man når kanske 80% uppladdning på några timmar. Resterande 20% kanske i sin tur tar ett dygn eller mer att ladda i.
Strömmen sjunker ganska fort där den är kraftigast i början för att sedan sjunka drastiskt.
Se information från Exide:
Länk

Försöker man öka laddspänningen kommer batteriet att ta skada utan att laddtiden förkortas.

Det är därför "intelligenta" laddare lägger sig precis under den spänning som gränsar till att batteriet ska börja gasa/koka.

Mvh
Johan B

sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Med den informationen kan det med andra ord vara fördelaktigt att ha ett batteri på 100Ah jämfört med 80Ah då jag får upp 80Ah i ett 100Ah batteri på några timmar medan det kan ta ett dygn att få full laddning i ett 80Ah batteri?

Har jag förstått det rätt?

// Joakim
ma
7.450
marin849
Vid all normal laddning är ju strömmen konstant (begränsad av laddaren) upp till ca80% av kapaciteten, spänningn ökar då hela tiden upp till ca 14,4V vid 25C som du säger.

Min poäng är att jag starkt misstänker att ett friskt batteri på t.ex. 100Ah kan suga åt sig betydligt mer än t.e.x 20A när man applicerar 15V över polerna från en källa som pallar att ge >100A. Och det är inte alls bra för batteriet som du påpekar.

I alla datablad jag läst framgår att det är helt OK att låta batteriet själv begränsa laddströmmen så länge spänningen är begränsad till 13,5-13,8V. Men när man laddar fullt upp till 14,xv skall strömmen begränsas under bulkfasen.

ma
7.450
marin849
För att svara på din fråga:
Ja. Vill du kunna nyttja 80Ah kan du inte köpa ett batteri på 80Ah. Dels tar det lång tid att ladda det sista och dels så får du inte ut så många laddcykler om varje cykel drar ur batteriet helt.

För ett fritidsbatteri kan det t.ex. vara 500 cykler vid 60% urladdningsdjup. Dvs du behöver 133Ah för att klara 500 cykler där du tar ut 80Ah. Hinner du aldrig toppa i det sista kommer batteriet ligga och cykla mellan t.ex. 20% och 80% laddning dessutom. Inte mellan 40-100% som de 500 cyklerna förutsätter.

Därför är slutna gel-batterier "VRLA" som är byggda för cyklisk drift bra till sånt här. De klarar tex 250 cykler ända ner till 0%.

Så både med tanke på vikt och kostnad per dag är det inte alls säkert att ett "billigt" vanlig blybatteri är bäst.
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Ok, tack. Jag är inte helt med på er diskussion, hur jag rent praktiskt kan pressa upp laddströmmen?

Tänker mig att jag kopplar såhär:
Fritidsbatteri > Skiljerelä > Säkring > Startbatteri
Fritidsbatteri > Säkringsbox > Förbrukare (fläkt, 12v-uttag osv)

Batteriladdare > Fritidsbatteri (För de gånger jag har tillgång till 230v)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Laddspänningen är temperaturberoende och ska ökas med sjunkande batteritemperatur, men om vi utgår från +20 grader C så ligger gasningstemperaturen för ett "vått" bly/syra-batteri på 14,4V och går du över det kommer batteriet att koka ur/överhetta och ta skada genom vätskeförlust.

Ibland kan det vara gynnsamt att få gasning i batteriet då det rör om elektrolyten som annars i vissa fall kan skikta sig då syran är tyngre än vattnet, men det ska ske under kontrollerade former och under kort tid vid sk. "rekonditionering".

Dock är så inte fallet i batterier med bunden syra (AGM/GEL), där ger en överspänning bara negativa effekter eftersom syran inte kan skikta sig i dessa batterier!

Mvh
Johan B

Är det inte bättre att satsa på solcellspanel eller bensindrivet elverk?
sm
13
smawland
325i E91 LCI -10 M-sport
Tack för input Delorian. Solen skiner dessvärre inte på natten och ett elverk är inte alltid så flexibelt att bara slänga upp var som helst utan att det stör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.