AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
707

Newbee fråga. Finns det fler än 1 kamaxellägesgivare på en E46 318?

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Har tittat i realoem men hittar inget. Ibland läser man om givare på båda avgas och insugssidan?
Vad är korrekt?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När man säger E46 318i så säger man ju samtidigt egentligen tre helt olika motorer.

Den kom väl om jag minns rätt både med M43, N42 och N46.

Här kan man säga att M43 tillhör en motorfamilj medans N42/N46 kan ses som en annan motorfamilj. N46 kan ses som uppföljaren till N42.

N46 kan jag bäst och där finns ju exempelvis en kamaxelsensor för både insug och avgas (den har ju även VANOS på både insug och avgas). N46 har även Valvetronic, vilket faktiskt även N42 har (var väl en av de första motorerna som hade det).

Fast N42 är uppbyggd på samma och har således också kamaxelsensor för både insug och avgas.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Och M43-motorn är ju en SOHC så det är ganska naturligt att det bara sitter en kamaxelgivare där.

Nu borde jag väl fångat in hela motorflocken, eller har jag missat någon?

Tillägg : Och på riktiga old-school motorer (som tex M20- och M30-motorer som jag gillar) så finns inga kamaxelgivare alls :-) Finns det inte så kan det inte gå sönder :-)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
:) Tackar.

Tell me about it. Håller också på devisen i många fall att få delar få problem.

Jag letade egentligen efter en M3/M5 åt dottern men jag hittade inget som klickade.
En dag kom hon hem och ville ha en V70 med drag för de är "jäääätebra" att dra hästsläp sade hennes kompisar.
Nåvl! Åkte till en handlare och där stod en "hottad" vit 318 som hon och frun föll pladask för direkt. Jag var anti då jag hittade en del saker på den och har ingen lust att mecka men dotter blinkade med rådjursögon och sade "-Pappa! Du kan ju mecka lite varje vecka så blir det inte så tråkigt". Så det blev en vit 318.
Slut OT.

OK. Jag har M43 motorn. Har bytt givaren fram (hade felkod på givaren). Köpte en oem ny men tomgången är kass likväl medans den blev riktigt bra vid körning.
Har läst att BMW kan kinka om man inte kör original på den delen.

Kan det vara ngt annat? Köra startgas för att kolla läckor? Finns det några "BMW typiska" ställen?
Luftmassemätare? Rengöra med spray?
Har en lambdaregleringsfelkod lite då och då när jag tittar i mjukvaran.

Andra förslag? Finns det tomgångsmotor på dessa motorer?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.