|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tänker byta olja i min automatlåda och har sett att ZF har en reparationssats med allt inklusive 7 liter Lifeguard6-olja. Så långt allt ok. Har pratat med min lokala verkstad som kan byta oljan och få ut omkring 90% hävdar de. Skall jag nöja mig med det eller är det bättre att spola lådan hos en firma som har utrustning för detta? Om spola lådan vet någon om det finns en bra firma i Karlstad-trakten? Vidare hur många liter olja skall man ha? Tror att lådan rymmer ca 9,5 liter. Tacksam för svar! | |
|
Varför spola lådan? Räcker gott o väl med vanligt byte. Tänk på att om du ta ner mechantronicen för byte av packning, så kan det behövas drygt 1l utöver dom 7l som följer med satsen! Kan vara bra att byta adaptern till kabelgenomföringen också. Kan ibland läcka där. Nr1 och 2 :Länk Här har du ZF,s kit:Länk. ZF, hemsida:Länk. |
|
| Vad är prisskillnaden med delbyte vs spola? Och vad rekommenderar ZF för Bmws åsikt ger jag inte mycket för. | |
|
BMW säger inget byte behövs alls. ZF:Länk. ZF skriver ingenstans överhuvetaget att spolning ska behövas. Jag fick pris från verkstad på 8,1k för spolning och byte av filter. BMW skulle ha drygt 8-8,5k för vanligt byte :-). |
|
|
Brukar man inte avråda från att spola rent oljan helt i automatlådor? Beror kanske på hur långt lådan gått och hur sliten den är? Här förklaras varför väldigt bra :) |
|
| Stort tack! Gaspo: vad är packningen för mechatronicen? Ingår den i ZFs sats? Tack igen för mkt bra hjälp! | |
|
Packningen/adaptern mellan mechantronicen och lådan ingår ej,kostar 133:-,packningen/adaptern för kabelgenomföringen ingår ej heller, ligger på typ 160:-. Förövrigt så är Nr:1 mechatronicen:Länk. Packningarn har jag länkat till några inlägg upp. |
|
| Stort tack! Detta forum är verkligen klockrent! | |
|
Bmw säger att det inte behövs?. Bmw säger mycket som att en absmodul aldrig går sönder, det har vi aldrig hört. Om man inte spolar lådan hur hade ni tänkt att man skulle få ur all olja? |
|
|
Ja det e mycket som BMW säger! Men om du läser mina inlägg igen. Så ser du att jag länkar till vad ZF rekommenderar! Sedan självfallet får du inte ut all olja om du inte spolar den. Då någon/några liter lurar i momentomvandlaren och lite i mechatronicen. Här har du några tokiga ryssar som gör bytet på en ZF 6H19 :-): . |
|
|
Själva jobbet att tömma och byta filter är ganska simpelt, speciellt när det finns avtappningsplugg annars blir det grisigare. Väldigt smidigt att filter och oljetråg är en bit som byts i ett. Seröst mekande också, smörjer in oring innan montering, skruvar bakåt på skruvarna för att hitta gänga m.m. Jag ska byta på min cheva snart, dock krångligare. |
|
| Va e det för Cheva? "nyfiken" | |
|
Captiva 3.2, det enda som är gm på den är växellådan och motorn om ens det. En utmärkt vinterbil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.