|
|
|
|---|---|
| Undrar vad det finns för olika original-lamelldiffar till 188mm huset och vad det är för skillnad på dem? Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta. Har två stycken med olika nummer, hittar info om den ena men inte den andra. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Mig veterligen finns bara en typ. Sen finns det såklart olika utväxlingar, men det är ju separat från själva lamellpaketet och dess delar. Tänker du på 188mm-huset inom en modellfamilj (tex E30), eller tänker du generellt 188mm-hus? Vi har ju såklart odd-ballen som satt på vissa Z3, men det var ju en Torsen och således ingen LSD med lameller. Vad för nummer refererar du till (eftersom det inte finns något tydligt nummer för hela differentialen)? |
| Generellt 188mm (E30, E34, E36). På själva LSD-huset står tre grupper med nummer, vänstra (10 siffrigt) är modellbeteckningen på själva huset. Är där skillnaden ligger och den skillnaden jag undrar över. | |
Ok, då är jag med. Precis, på min står det exempelvis 4061006389 (är som du säger modellbeteckningen) 543850 (är mig veterligen ett serienummer) S25 (indikerar att det är en vanlig LSD - har för mig det fanns speciell för Motorsport som hade andra tecken här) Hmmm, hur var det nu... Vill minnas det fanns några olika modellbeteckningar för 188-huset... Har för mig någon av dessa var lite annorlunda... Hur var det nu... Ok, har glömt... Ska se om jag kan rota fram något ur gömmorna... Vad står det på dina båda lamellhus? |
| 4061006390 och 4061006241 | |
| Finns en beteckning på slutet som heter S25/40. Är fyra lameller istället för två som i S25. | |
Just det, mer lameller - så var det! Tackar! Hmmm, tycker mig se en svag korrelation mellan att BMW byter artikelnummer på detta hus och att de byter utväxling. Kan det vara mindre anpassningar (tex ingrepp eller andra egenskaper) man ändrar en aningens beronde på utväxling? Och varför skulle man vilja göra det? Nä, tyvärr - här slutar min kunskap... Skulle dock vara intressant att dissikera de där två och se om man kan hitta någon som helst skillnad... |
| De ska isär, håller på att göra en extra klump till min tävlingsbil. Var nyfiken på vilken jag ska använda, får lyfta på locket på den ordinarie och titta vad som sitter i den:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.