|
|
|
|---|---|
|
Tjena, har kommit över en rätt så fin 540 e39 touring från 1999... dock är bagageluckan totalt upprostad, såpass att ja ej lagar den. Har fått tag i en annan modell som är fri från rost men har ett par frågor. 1. vet ej om luckan är från facelift eller inte, inte heller från vilken årsmodell luckan är. Passar luckor eller finns det olika? 2. denna är snabbplockad från skroten, villet innebär att kablarna bara är klippta... Är det mycke jobb att flytta över all el från min upprostade lucka till den nya? Tacksam för svar. Mvh shirack | |
|
1. Passar. Det är ingen skillnad på pre-facelift och facelift-luckor. 2. Det gör inget att kablarna är klippta. Det enklaste sättet är att du först rensar din nya lucka på el. Sedan tar du varsamt ur elsystemet på plats från din befintliga lucka, lägger upp kablaget på taket och sedan byter luckan innan du återinstallerar elen i den nya luckan. Jag har gjort det jobbet två gånger. Inte speciellt svårt men tar lite tid. Det svåra är att få loss täckpanelerna utan att clipsen går sönder... |
|
| Tack så jättemycket, ska bli kul att prova byta den:) | |
|
Lycka till! Ett par andra grejer som kan vara bra att tänka på. 1. Kolla kablaget runt gångjärnen så det inte är på väg att gå av någonstans. Risken är att det slits lite extra när du böjer det fram och tillbaka i samband med bytet. 2. Kolla gångjärnen. Dom kan börja kärva mer och mer och i alla fall jag har inte lyckats smörja upp dom på plats. Verkar svårt att få in smörjmedel till glidytorna. Man ska kunna vrida dom ganska lätt för hand när luckan är borttagen. Sitter det gångjärn på din nya lucka så välj dom respektive som går lättast. 3. Kolla gasfjädrarna som går in i taket. Kärvande gångjärn gör så luckan håller sig uppe ändå, fast gasfjädrarna är slut. Men det är inget bra alternativ eftersom gångjärnen fastnar mer och mer och till slut så fastnar luckan i halvöppet läge. Fråga mig hur jag vet :-/ Gångjärnen ser ut så här, en på varje sida. Ena fästet är för själva luckan, den andra för glasluckan. Gasfjädrarna är fästa i öglorna som är högst upp i bild. Länk |
|
|
Här kommer en bra länk som visar hur du byter gasfjädrar om det skulle behövas. Den hjälpte mig väldigt mycket! |
|
|
tack somfan för all stöttning, ska nog gå vägen detta! nu när jag har er kunniga här kan jag även passa på att fråga, 1. om min gamla lucka hade softclose och inte den nya, går det använda den utan softclose ändå? 2. eftersom jag aldrig bytt lucka så undrar jag om det är svårt att justera in luckan rätt? mvh shirack |
|
|
1. Alla E39 touring har softclose. 2. Nej, det har jag inte upplevt. Bara lite finjustering har krävts. |
|
| tack igen :) återkommer om nån vecka med resultatet av bytet ska bara lacka om den nu i veckan först :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.