|
|
|
|---|---|
| En god vän lämnade in sin Nissan Primastar på Hedins. Efter mycket om och men lämnade de beskedet att bilen inte skulle vara värd att laga. De vill nu ha 16000 för delar de beställt och som de inte kan skicka tillbaka. Det egentliga beloppet för delarna är 22000, men de sänkte priset till 16. Deras argument är att delarna är beställda från Nissans centrallager, och då kan de inte returnera. Kan de göra så här? | |
|
För att kunna göra någon bedömnings krävs mer information kring vad din vän har haft för konversationer med verkstaden. Generellt gäller att verkstaden enbart kan yrka ersättning om kunden accepterat arbetsodern och bett verkstaden ta hem och byta delar. Har kunden lämnat in en bil för felsökning och verkstaden på eget bevåg beställt hem delar utan att ha fått ett godkännande från kunden kan de inte kräva någon ersättning. De kan enbart debitera för felsökningen. |
|
|
Om de har beställt hem delar så måste de ju ha vetat vad som är fel. Att då beställa delarna och upplysa att det inte är lönt att laga den och begära pengar för delarna känns väldigt bakvänt. Sen låter det extremt suspekt att de inte skulle kunna skicka tillbaks delarna bara för att de kommer från ett centrallager. Har aldrig varit problem för mig, dock inte bilbranschen. Låter som de kör en riktig rövare. Men det e ju Hedin så ... |
|
|
Chris87. Hedins ringde och sa att det var egr-ventilen och det gavs ok att beställa grejer för 9000, i tron om att det skulle lösa problemet. Senare meddelas att det inte är någon idé att laga bilen och att de hade beställt grejer för 22000 som de inte kunde returnera. Red_wings05. Ja, det låter både bakvänt och suspekt. |
|
|
Det är deras ansvar att ta reda på vad som är fel och helt upp till dem att beställa hem grejer i föriväg. och inget man ska belasta kunden för. Sen kan man ifrågasätta vad de har för leverantör som dessutom är centrallager, där det inte går att skicka tillbaka grejer som beställts men inte används. Hälsa att dom bör se över logistiken internt. |
|
|
Som redan nämnts, mer kött på benen rörande delarna som beställts - har kunden medgivit mer än delar för 9000 kr? Generellt skulle man ju som kund hamna i en väldigt tråkig situation om verkstäderna fick göra som Hedin förefaller i detta fallet: Man lämnar in bilen på en verkstad och när man hämtar ut den efter reparationen säger verkmästaren att man utöver reparationen får betala 22.000 kr för delar som man har beställt hem men inte behövde använda... Sedan kan man ju fundera lite över "rabatten" som de erbjuder på delarna - om de 22.0000 kr som angavs är "kundpris"/listpris, är 16.000 kr förmodligen deras inköpspris innan påslag ut till kund...dvs. de går skadelösa (om kunden är dum nog att acceptera) och behöver inte stå för något pga. sin inkompetens. Om verkstaden har beställt delar utan kundens medgivande, är det deras huvudvärk! Sådana historier älskar ju pressen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B. Delar för 9000 sades ok till, inte mer. Detta okey kom sig av att verkstaden utfäste att dessa delar skulle lösa problemet. | |
|
Ok, då skulle jag ha vägrat betala någonting - verkstaden har inte löst problemet och därmed ska kunden inte heller betala. Har de brustit i sin profession är det deras "läropengar". Konsumentvägledaren kanske bör kontaktas...Hedin lär väl vara MHRF-ansluten eller liknande så utslag från KO följs. Annars finns som sagt pressen som älskar den typen av fall! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Självfallet ska din vän inte betala en spänn för delarna! | |
|
Det här låter som ett liknande fall som det som diskuterades i tråden "betala för misslyckad verkstadsåtgärd" och det båda fallen verkar ha det gemensamt att det brustit i kommunikationen mellan verkstad och kund. Problemet verkar ju dock vara att det är kunden som påstår att kommunikationen varit otydlig, medans verkstad säkerligen påstår att kommumnikationen varit tydlig. Och som vanligt så finns ju ytterligare en fel-källa; nämligen hur caset beskrivs här på AutoPower. Generellt gäller väl dock att verkstaden inte har någon returrätt gentemot centrallaget, agenter med mera. |
|
|
Johan B. Det är inte riktigt så enkelt att det bara är att inte betala och ta en fight om detta. Killen är snickare och har det mesta i verktygsväg i bilen, varför den måste hämtas, och det är nog inte givet att Hedins släpper bilen. AlexanderK. Självklart har informationen spätts ut i någon omfattning innan den hamnar här, men i det stora hela är caset korrekt beskrivet på så vis att inget som skulle ändra det hela är uteslutet eller har lagts till. Ska söka tråden du tipsar om. Du skriver att det generellt är så att en verkstad inte har någon returrätt på delar. Stämmer verkligen detta? |
|
|
Robert, han får väl "hota" med KO och/eller pressen... Tveksamt om firman får behålla bilens innehåll i alla fall...det skulle säkerligen kunna klassas som egenmäktigt förfarande. Troligen har de inte ens rätt att behålla bilen då det inte är deras egendom, men den frågan kan ju kanske vänta lite. Är den trasig så går den väl ändå inte att köra!? Så töm bilen och låt den stå kvar hos verkstaden tills tvisten är löst - detta kanske iofs ska göras innan man eskalerar tvisten med vägran/hot etc. ;) Oavsett om verkstaden har returrätt eller inte på beställda delar, så är det deras problem och inte kundens! Kunden kan ju inte ta ansvar för om verkstaden gör tokiga saker... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den liknande tråd, som Alexander K refererar till, är denna: Länk Ärendet är faktiskt avslutat. Jag bad min granne att själv här redogöra för resultatet, men han har kanske glömt - mkt att göra med nyfött och sådant. :-) Men jag kan väl avslöja att det till slut blev en (för oss flesta hisnande) uppgörelse. Med en ny mekatronik-enhet! Och att bilen nu fungerar. Med (minst) två nycklar. :) Jag skall påminna honom om facit igen. /Lennart |
|
|
AlexanderK. Det förelåg ingen beställning, bara ett ok på delar för 9000 under förespegling att det skulle ta reparationen i mål. Märkligt att de beställer delar för att sedan dra slutsatsen att det är meningslöst att laga. Skitkonstigt faktisk. |
|
|
Fast ett "okej" är väl samma sak som en beställning i mina ögon? - Vill du att vi beställer de här delarna? Det kostar 9000 - Okej! Det låter ju som en beställning i mina ögon. Som sagt, det är väl som vanligt. De har väl felsökt bilen och trott att det "bara" skulle kosta 9000 kr om det var det fel de trodde, och sedan när de börjat felsöka så har de upptäckt att det finns ytterligare fel än de som de trodde. Återigen: A, kommunikationsmiss i dialogen, eller B, så har de inte riktigt upplyst kunden om villkoren för felsökning (nämligen att de aldrig garanterar att det upptäckta felet är DET ENDA felet), eller C, så är det helt enkelt så att kunden påstår att de inte upplyst honom om felsökningskonsekvenser som en anledning för att försöka hitta en utväg att slippa betala och finns det ett rimligt sätt att dra en sådan slutsats så är det återigen A; en kommunikationsmiss. |
|
|
Utan att kolla och utan att fundera alltför mycket över sakfrågan så har jag en känsla av att det som så ofta skiljer väsentligt om kunden är en privatkonsument eller en juridisk person/firma/företag. Om kunden/bilägaren är en privatkonsument så har verkstaden sannolikt ingen chans att ta betalt för delarna. Om kunden/bilägaren är en firma så beror det nog på vad som har avtalats. |
|
|
Ulf530. Det är en enskild näringsidkare. |
|
|
Ulf har en point! En firma har sämre "konsumentskydd"... Har bilförsäkringen ett "rättsskydd" kan det kanske vara lämpligt att försöka utnyttja. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @AlexanderK Jisses säger jag bara. | |
| @Gaspo Jisses vad? | |
|
Man kan ju inte ringa upp en kund om fråga om de är okej att beställa reservdelar för 9000kr,för att sedan inse att de behövs delar för drygt 22000kr, och ändå inte kunna lag bilen. Finns en del detaljer som känns lite oklara här. Vem har dragit slutsatsen att de inte är värt att laga? Behövs det ytterligare reservdelar för att kunna lösa? Är det några unika reservdelar som har beställts? För mig är det försäkringsbolaget som är dom ända som kan besluta om de är värt att laga en bil eller inte. Om dom inte anser att de är värt att laga blir det ju inlösen på bilen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.