|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, köpte mig en bmw e46 330ci -02 härom dagen. Men mina nycklar jag fick med var väldigt slitna och har bara en räckvidd på ca 10 meter.. Min fråga är ifall det går att köpa nya nycklar på till exempel bmw till dessa bilar och hur mycket det kostar? Någon som gjort det? Letade på forumet efter någon tråd men lyckades inte hitta någon. Tack på förhand :) | |
|
Nya nycklar finns på att beställa på BMW. ca 2500 kr skulle jag tro. Det går att byta batteri i nyckeln också men det är lite pill. Finns massor med olika videos på detta. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Misstänker att du har "romb-formade" nycklarna och de laddas induktivt i tändningslåset. Börja med att ladda upp dem - det går att använda en laddare till en eltandborste från t ex. Braun - sätt i kontakten och lägg nyckeln på/vid "tappen" i botten av laddaren i några timmar. Testade det på E39-nycklarna och de blev mycket "piggare" - gick att stå mycket längre från än tidigare när man larmade på/av! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag har lödat dit nytt batteri i en av mina men det batteri jag köpte verkade inte vara laddbart - kostade några tior på ebay och funkade ett tag men inte längre. Hade också svårt att få ihopa romben efter isärtagningen. Har också provat att köpa nya ograverade nycklar på ebay men inte fått dem att funka - kan bero på fel frekvens. Har bara provat inkodning med proceduren tändning till/från och sedan nyckelknapparna. Jag har inte provat att koda in med extern mjuvara typ INPA eller vad det kan vara som krävs - det vet OlaO däremot det mesta om.... Har nyligen hittat en procedur för att byta frekvens i nyckeln men har inte hunnit testa det. Det är nog så att pris och kvalitet hänger ihopa i detta fallet - ska det vara enkelt så blir det BMWs dyra lösning och ska man få det billigt är det omständligt. Se mina försök Länk Länk Har inte gett upp hoppet ännu men helt lätt är det inte att vara snål! :-) Ett tips är att läsa i manualen hur man tar sig in i bilen och stägner av larmet med nyckel då fjärren inte längre fungerar. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
Tack för svar! 2500kr kändes lite för dyrt just nu med tanke på att de fortfarande funkar.. Japp mina nycklar är "rombformade" Länk Okej så de laddas ifall de sitter i tändningslåset? Skulle det räcka med att sätta en batteriladdare på bilen och ha nyckeln kvar i bilen över till exempel natten? Har kollat på lite videos på folk som byter batterier med tråkigt att behöva "förstöra" nyckeln.. Går säkerligen att få det att se snyggt ut men tror att jag skulle misslyckas.. |
|
|
Vet inte om nyckel laddas i noll-läget eller omd et krävs att man vrider till läge 1 (radio) eller två (normalt körläge). Hoppas någon kan berätta det här i tråden. Se till att låsa runt om bilen ordentligt (utan att låsa in nyckeln) om du lämnar den med nyckeln i, annars får du väl göra den ostjälbar på annat sätt medan nyckeln sitter i och laddar. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.