|
|
|
|---|---|
|
Hittat en bmw 523i f10 som jag blivit smått intresserad av. Som jag läst enligt information är det en 3.0 Bensinmotor i 523or. Har ni någon erfarenhet eller vet vilka sjukdomar denna modell har hade jag uppskattat om ni delar med er. Är det något jag borde veta om just 523i? Tell me. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det är direktinsprutning på dom motorerna och då brukar insugen kladda igen eftersom bränslet inte rengör där, går ju att rengöra så det är väl inte hela världen. Sen är de väl kända för att få fel på soppapumparna, spridarna och tändspolarna. Hur vanligt det är har jag inte satt mig in i. Sen är 523i en strypt 3L som går att optimera till runt 280hk. |
| håller med tidigare skribent, n53 motorn är helt katastrof, skulle personligen akta från skiten, dessutom så är dom svårsålda nu när alla kör diesel eller hybrid. Har läst om flera som bytt pump/spridare/tändspolar flera gånger, högtryckspumpen kostar jävligt mycket, delen samt jobb att byta. Stort misstag av bmw att köra Direkt insprut. | |
|
Har inte problemen med N53 lösta ännu? Har fått för mig att felande högtyckspumpar och spridare är bytta vid det här laget och att de nya är av högre kvalité... Om jag har fel så får ngn gärna rätta mig. Min gamla e39:a har överlevt två eror, både etanol/E85 och diesel. Funderar själv på att byta till en F10/11 523 eller 528 med bensin sexa och feedback i tråden vore önskvärt. :) |
|
|
Gjorde hjulinställning på min 530xd för ett par månader sedan hos Per Larsson i Huddinge. På de bara 90 minuter jag väntade där kom det in 3st(!) N53or alla med samma fel (ryckig gång, lysande motorlampa) så nog finns problemen kvar fortfarande. Med det sagt har jag haft 2st själv och de har fungerat utan anmärkning. Dock var de begagande så jag vet inte vad som bytts sedan ny. ------- //Lövet |
|
| tyvärr så har alla skiten me n53 samma problem. har tyvärr inte hört om nån fix eller uppgradering som fixat nånting. Bmw själva har inte erkänt nått fel vad jag vet utan man har bara kört på. Samma problem finns i 523-528-530 me n53 koden. inget jag skulle röra vid med tång ens. problem finns tom med senaste 520-320 bensin , tror dom kallas för n20? problem med kedjorna där också, dom har också direkt insprut så gissa vilka problem finns där. Enda motorn som ja skulle tänka mig håller bäst är väl kanske 525d 2010-2011. Där har ja inte hört nån tjafs. | |
| Om N53 är skit hurdan är N55? Är den också skit? | |
|
:henke; skulle nog säga att det är också skit tyvärr. snor detta från en annan tråd. om folk tycker att det är ok att byta allt detta på kort tid då vet ja inte va ja ska säga mer. Noel911 Private 15 REP 58 POSTS Drives: 2017 M2 Join Date: Mar 2015 Location: NC iTrader: (0) 39k miles on mine. It's had a number of issues. 16,398 Replaced the High Pressure Fuel Pump 18,854 replace two fuel injectors, valvtronic actuator and DME unit 30,408 replaced the radio and rear parking brake assembly because of dragging 31,632 replaced the transmission clutch assembly (defective pressure plate) 32,964 replaced left window motor and eccentric shaft 37,000 replaced manual tranny (couldn't get it into reverse) 38,000 replace valvtronic motor and eccentric shaft (again) All above replaced under warranty/CPO. Han har tom behövt byta manuell växellåda pga backen går inte in, samma som på min 520d ganska exakt ett år sen^^ |
|
|
Panda: Och hur vet du att det är signifikant för hela den motorgenerationen för svenska bilar med svenskt bränsle? |
|
| Mats: vill inte vara negativ eller oroa nån men tyvärr är det så. Folk har haft problem med dom i sverige också, en kollega har en 320 e92 som precis för några månader sen bytte pumpen på sin bmw som landade på runt 20.000, kan säga att han var inte så glad i några veckor, så det är verkligen många motorer som har detta problem. Missade du förresten problemen med manuella lådorna? ja skrev att snubben med n55 behövde byta manuella lådan på sin bil. Samma skit hände mig och bmw ville ha 52.000 för bytet. Så kan inte säga att sverige har nått speciellt som kommer att komma undan fel som inträffar i andra länder tyvärr. Dom flesta har även problem med vatten pumparna. Dom gillar att paja dessutom precis när garantin tagit slut. Tror det är elektriska pumpar på dom? kostar skjortan. Ni gör såklart precis som ni vill det är ett fritt land, jag skriver bara fakta;) | |
|
Jag har kört BMW i 37 år nu och hunnit med ca 125.000 mil med mina bilar. Flera har rullat över 25.000 mil innan de bytts bort. Det har passerat ett antal motorgenerationer som har haft dåligt rykte och som för mig har fungerat felfritt. Faktum är att jag nog aldrig haft en enskild reparation på över 5000 kr på de åren/milen. Däremot har jag alltid servat enligt boken, även när de blivit äldre. Jag har valt bilarna med omsorg när jag köpt begagnat och gärna betalt extra för välskötta bilar. Nu har jag inte haft någon med de omtalade motorerna men har en med N62 som är minst lika ökänd som de tidigare motorerna i den här tråden. Och nu har den startat snällt, gått ljudlöst med perfekt motorgång och utan oljeförbrukning i två år. Det enda verkstadsbesöket är en oljeservice. Men vem vet, nästa månad kanske oturen är framme och motorn rasar totalt. Det vet man aldrig. Sedan vet jag mycket väl att vissa motorgenerationer är sämre än andra, men att det via forum målas upp skräcksenarier som inte alltid är nyanserade. Oftast efter att någon har köpt billigaste bilen på marknaden med kanske ett inkorrekt miltal. Det jag menar med detta inlägg är Inte att skönmåla BMW utan att få nyans i det som skrivs. Och visst har vissa BMW mer problem än snittbilen. Det ser man på försäkringsbolagens statistik över maskinskador. Men att inte våga köpa en rak sexa med insprutning, det tycker jag är starkt överdrivet. **BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Jag får gratulera herrn i alla dessa års problemfria bmw bilägandet. Kan tyvärr inte påstå att jag upplevt mina år likadant, mina e39 har alltid haft nån tjafs med abs/kamaxelgivare/sensorer hit o dit, f10an drog snett ofta, säkert pga den var spårkänslig och kanske el servo. Sen rasade lådan med att backen inte gick in. Det finns här på forumet ett fleeeeeertal trådar med problem med massssor med bmw så att överdriva ämnet är absolut inte nått jag tycker att vi gör här, tvärtom tycker jag att det är helt skandal och oacceptabelt att man köper en bil för nästan 400.000 och lådan går efter 2-3 år. Är det ok tycker man? svartmålar man märket? Det är bara rent fakta och folk får ta det precis hur dom vill, vill man blunda ögonen och tycka att allt är fri och fröjd då får man göra det. Som ja sa alla motorerna med direkt insprut har problem me pump/spridare/tändspolar punkt slut. Vill man tro det eller ej är det upp till var och en, när man sitter där på verkstan och har en faktura på 20.000 att betala kanske man börjar tro på det mer och mer. Och har inte ens nämnt det patetiska lackskyddet bilarna har, på jobbet har ja sett 2016 års modeller där bakluckan börjar rosta. Skärpning tycker jag, bilar för 400.000 ska ha mycket bättre kvalite. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.