|
|
|
|---|---|
|
Hej, hade vibrationer vid inbromsning för något år sen (1.200 mil). Då var det helt klart skivorna bak eftersom bilen skakade vid snabb sänkning av farthållarhastighet. Bytte skivor och belägg runt om (Zimmermann) och har varit perfekt i ca 1.000 mil. Nu vibrerar det vid lätt och normal inbromsning, mest märkbart från hastigheter över 60-70 men bara ibland??? Vissa gånger perfekt, andra skak. Vad tror ni? Däcken (Goodyear Excelence RFT 2015 bra), dragstag, hjullager, annat? Mvh Christian | |
|
Hej! Jag har precis samma problem med min f11. Fick plötsliga vibrationer vid lätt inbromsning och det märks extra mycket vid minskning av hastighet med farthållaren. Lämnade in bilen på verkstad för byte av skivor och belägg bak. Problemet kvarstår dock ännu och nu vet jag inte hur man ska gå vidare. Har du löst ditt problem eller har någon idé om vad det kan va som är fel? Med vänlig hälsning, Christopher |
|
|
Bytt bort rft däcken mot Goodyear Eagle F1 Assymetric 3 och bytt "dragstag" (nedre länkarmar fram). Nu i princip bra.... Lite vibrationer vid inbromsning från högre hastigheter, ibland, men inget man inte kan leva med. Våra BMW är underbara bilar men tyvärr krävs det inte mycket för att få dessa vibrationer... Mvh Christian |
|
|
Zig: "snabb sänkning av farthållarhastighet" Är det bara bakbromsarna som används då? mvh |
|
|
På min utan adaptiv farthållare känns det definitivt så. Kunde framkalla mycket mer vibrationer bak genom att sänka farthållarhastighet snabbt jämfört med att bromsa. Mvh Christian |
|
| Jag har inte åkt i en enda F11/10 utan vibbrationer det är tragiskt! Alla har samma symptom mycket små vibbrationer i mellan 110-130 km sen förvinner det..Värst var F11 standrat chassi ush ush vad tråkig den var. | |
|
Jag hade oxå en idé om att det kunde va mina rft däck som orsakade det men efter byte till vinterdäck igår 4 st helt nya Continental inga rft så minskade vibrationerna ingenting så då kan man utesluta däck. Jag antar att farthållaren bromsar endast med bakbromsarna men jag kan ju ha fel? Problemet kanske till och med sitter i frambromsarna men då borde ju ratten skaka tycker man och det gör den inte. Jag ser dock på mina nya skivor bak att beläggen tar inte över hela skivan utan lämnar cirka 10 mm orört högst upp på skivan samt några mm nertill men det kanske handlar om att det ska slitas in? Väldigt irriterande problem på en så dyr bil som inte körs speciellt hårt. Man kan uppleva problemet ända till stillastående. Dvs kör man med lätt inbromsning så upplevs problemet i slutet som att bilen pulserar fram precis innan den stannar precis som om skivorna tar bättre på en del av skivan. Med vänlig hälsning, Christopher |
|
|
Jag hade vibrationer i ratten vid inbromsning i högre hastigheter, ~100km/h. Balanserade om framdäcken och då blev det MYCKET bättre, men inte helt bra. Bytte skivor på garantin(2800mil) eftersom ena skivan var lite sned och då försvann alla vibrationer. Har du provat med att balansera om framdäcken efter bytet av skivor? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.