AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.786

Hög förbrukning 320d -14

Al
5
AlpineF30
320d Sedan -14
Hej!
Har en F30 320d M- spott med x drive och tänkte se hur ni andra som har liknande bil och bor i storstäderna har gällande förbrukningen. Bor i Stockholm och kör mestadels E4 E18 men nödvändigtvis inte jätte långa sträckor, o visst en hel del körande i förorterna.
Jag nollställde trippmätaren sist jag tankade, det har gått 450km nu, och jag har enligt idriven 200km kvar i tanken, är detta inte en för hög förbrukning?

Jag kör inte aggressivt och snabbt, kör faktiskt väldigt civiliserat och tänker på att försöka köra snålt.
Kan detta vara något fall där nått måste bytas som ett luftfilter osv?
Förövrigt gjordes senaste service i april och då fixades bromsbelägg fram o bak, olja, oljefilter o bromsvätska. Bilen har i skrivande stund rullat 5300 mil.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mät vad den drar vid pumpen istället för att titta på färddatorn så elimineras direkt en felkälla och presentera sedan hur liter den drar per mil.
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Kanske inte är exakt samma motor men min 320d-11 automat 2wd, drack 0,67 vid senaste tankningen. Färdatorn visar 0,62. Mest korta turer på 1-2 mil och några enstaka 5-6 mils turer. Borde nog inte köra diesel med den sortens körning ;).
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Men vad står det på färddatorn , alltså dom senaste 100 km ?
kör man korta turer och många trafikljus och köer så drar en turbodiesel inte speciellt lite soppa ...du får ut på landsvägen om den bilen ska dra lite..
normalt i stan så drar den 0.7 skulle jag tippa

Luftfilter kan du väl kolla själv om du har en kompressor ..
ofta blir inte luftfilter så smutsiga så det ska påverka förbrukningen

och hur säker är du på att en bilverkstad kollar luftfiltret...jag litar inte på servicen att det funkar !
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ligger som Bugbear t.o.m lite högre uppemot 0,7.

Som någon skrev mät vid pumpen. Nolla trippmätaren nästa tank o kolla sedan vid nästgående tankning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad har du för däck?
De kan spela in rätt mycket, särskilt vid körning i lägre hastighet där rullmotståndet ger större procentuellt utslag än vid högre hastighet där luftmotståndet spelar in mer.

Vår F31 318d X-drive (som ska dra ungefär likvärdigt som 320dX-drive), har snittat ganska exakt 0,5 liter/milen sedan vi köpte den.
Var nere som lägst på 0,38 enligt färddatorn men då var det lugn landsvägskörning i 70-90 mestadels.
Vid nästan enbart kortkörningar har färddatorn visat lite drygt 0,7 liter/milen.

Färddatorn verkar stämma ganska bra i vår bil.

Sedan kan dieselkvaliteten spela in en del.
Vi har en välsorterad bensinmack som har fyra dieselkvaliteter; gammal hederlig "fuldiesel" utan RME-inblandning, "Standard-diesel" med upp till 7% RME, Ren RME-diesel och sedan 100% HVO-diesel ("Syntetisk miljödiesel".
Vi kör för närvarande bara på "Fuldiesel" för att slippa RME-inblandningen och de presumtiva problem som det kan medföra.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
5
AlpineF30
320d Sedan -14
Jag kanske var lite otydlig, jag har nollställt trippmätaren och fått ut än så länge 450km, men dom det som finns kvar utgick jah från vad datorn säger och den säger ca 200. Så allt som allt ca 650km på en tank låter väldigt dåligt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo!

Vad har du för däck?

Vilken förbrukning anger färddatorn?

Mvh
Johan B

Al
5
AlpineF30
320d Sedan -14
Däcken är förövrigt 18 tums original BMW. Dimensionerna har jag helt ärligt inte koll på.
Al
5
AlpineF30
320d Sedan -14
Däcken är förövrigt 18 tums original BMW. Dimensionerna har jag helt ärligt inte koll på.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@Johan shit 0,38 är ju sinnesjukt bra :-)) vart fasen bor du? Vill också få tag på fuldieseln.
Tankade trevlig fuldiesel i Italien på semestern i somras. Bilen gick som ett skott :-)

@Apline Kanske klossar ligger an lite? Men som sagt kolla nästa tankning liter delat med milen så får du svart på vitt. Kanske färddatorn fått sig ett hjärnsläpp :-).

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du kör på breda 18" RFT-däck, kan det säkert slå på en dl/milen i förhållande till smala 16"-däck.

Gaspo, i ärlighetens namn var 0,38 inte en hel tank utan under en resa T o R på kanske 15 mil eller så med "Eco-drive-läget" aktiverat, men ändå "rekord" än så länge. :)
Annars landar den in på mellan 0,43-0,52 liter milen hittills vid tankning, beror lite på körprofil.

Vi bor i Emmaboda och det är "kultmacken" Runes bensin (vilket alla som varit på "en dag på strippen" säkert känner igen), som har välsorterat sortiment i pumparna.
Den oblandade dieseln säljs via pumparna där lastbilarna tankar...där finns även HVO-dieseln som är den renaste dieseln, problemet är bara att det enbart är Citroen och Peugeot som har godkänt den för personbilar än så länge, vad jag vet...dock vet jag att Volkswagen håller på att göra tester med personbilar.

HVO har lite lägre viskositet än vanlig diesel, som eventuellt kan minska smörjningen av pumpen - än så länge vågar jag inte chansa på att köra med den i alla fall. Annars är den gynnsam för dieselpartikelfiltret då det blir mindre sot av den.

Kan tilläggas att det sitter 205/60-16 RFT-däck på bilen för närvarande.
Har funderat på att byta till 17" "vanliga" däck för att det ser lite bättre ut och för att få bort lite lågfrekvent däckbuller som RFT-däcken genererar så fort vägen inte är plan som ett parkettgolv. :/

Byte till vanliga däck lär vara klart positivt för förbrukningen också...

Mvh
Johan B

ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
jag frågade vad som står på färddatorn ;)

jag tror du kör på stulen bensin ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.