|
|
|
|---|---|
|
När jag skulle hem från jobbet la jag märke till att RTTI inte var med. Senare testade jag och det visade sig att hela ConnectedDrive var borta. Där det normalt man ser om det är 4G eller 3G nät man är i var det ett hänglås istället och så stod det att det inte var något nät. Till saken hör att min mobil samtidigt visade glatt alla sträck på 4G Hemma testade LOCATE VEHICULE med BMW Connected appen. Efter ett tag säger den ”Vehicule is too far away to determine location”. Tittar genom fönstret och ser bilen på parkeringen. Inte alls far away – bara 50 m bort. Och nu undrar jag om det är något med min bil eller om det strul hos BMW. Kan någon vänlig själ plocka fram sin telefon och se om appen har kontakt med bilen. | |
| Jag bad bilen tuta via appen och det gjorde den glatt (till mina grannars glädje). Men som diskuterat tidigare är tjänsten inte helt stabil. Ibland startar jag värmen i bilen på morgonen och 1-2 av 10 så fungerar det inte på första försöket. Då får man öppna fönstret, sträcka sig ut och trycka på nyckeln istället, fungerar alltid. | |
|
Det där med att RTTI försvinner känner jag igen. Hade bilen inne för felsökning efter att det skett några gånger men fick reda på att jag måste själv söka uppdateringar via iDrive! I mitt fall hade jag helt enkelt en utgången version i bilen (hade ju inte uppdaterat på 3 år...). Känns rätt primitivt, och självfallet inget som handboken säger något om. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Hur söker du uppdateringar via iDrive? Du menar at RTTI-prenumerationen gått ut efter tre år? I mitt fall "försvinner" RTTI ibland för att sedan återkomma. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Tegel - nä, du måste söka uppdateringar lokalt och manuellt för bilens programvara utöver din prenumeration. På den här punkten leder inte BMW utvecklingen... :D ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Tack för era svar! Tack Sarli! Mobil data hoppade igång av sig självt på min bil. ConnectedDrive funktionerna är med nu. Den var borta drygt ett dygn. Varför bilen tappa kontakten med omvärlden kan jag bara spekulera i... var det något mobil operatörens BMWs sida, eller något i min bil är skrivet i stjärnorna. Kom att tänka på om fukt/regnvatten kunde letat sig in genom skarven mellan taket och "fenan" till antenförstärkaren?? |
|
|
Hade också stök med detta i fredags, men funkat som vanligt sedan igår. Så antagligen nåt problem centralt. |
|
| Jag vet inte vem som är operatör för BMW's trafik i Sverige, men Telia hade driftstörningar på mobilsidan i fredags, kanske kan det påverkat. | |
| Nu säger appen att min bil är i rörelse, blev nästan lite orolig en sekund men den står lydigt kvar på jobbparkeringen sen ett par timmar tillbaka. Gammal skåpmat men BMW har verkligen inte lyckats med Connected-tjänsterna. Volvos motsvarande tjänst är stabilare och fler vettiga funktioner. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.