|
|
|
|---|---|
|
Hej, har min m135a inne på BMW-verkstad och dom ringde och sa i samband med det andra att batteriet behövs bytas. Dom ville då ha 6.000kr för det vilket kändes väldig dyrt?! Jag undrar om BMW är noga med att det är ett original batteri man köper eller om det går bra med ett batteri ifrån tex Mekonomen eller dylikt som är mer än hälften så dyra? Mvh August | |
| Oj vad dyrt, men varför skulle det bytas? Jag hade köpt ett icke original om det finns. | |
|
Ja väldigt dyrt... Dom sa att det var dåligt och inte gick att rädda, funkade fint när jag lämnade in bilen. Så om bilen inte går att köra därifrån pga batteriet så kommer jag hävda att dom får fixa ett nytt utan extra kostnad. |
|
| Fick mitt batteri uppmätt för ca 4 år sen med en sån där belastningsmätare. Enligt mekanikern sjöng det på sista versen och behövde bytas, såg själv att det var på den röda änden av skalan. Tro det eller ej men jag kör på samma batteri fortfarande (?). Så för 6000 skulle inte jag byta med mindre än att bilen inte startade en morgon! | |
|
Frågan är väl hur de kommit fram till att det är "kass"! Är det genom metoden: "Vi provar att mjölka ut den förhoppningsvis okunniga kunden på ett batteri som vi har på hyllan"? Visst slits batterier men ofta kan man förlänga livslängden på dem genom att stödladda några gånger per år med en bra extern batteriladdare. Gör man det regelbundet håller batterierna många år längre än om man bara kör (särskilt kortkörningar) och låter bilen ladda batteriet. Ett batteri mår bäst fulladdat och sjunker spänningen under 12,4V, börjar det förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag tror att det är lite så dom tänker, att dom har okunniga kunder som säger ja till allt. Bilen skulle vara färdig på måndag eller tisdag så får hoppas det går att köra hem... Sen sa pappa att han hade någon batteriladdare som kunde tömma batteriet helt och sen ladda upp på något sätt, tror det hette recovery? Hoppas det fungerar, jag skriver här hur det blir i vilket fall. :) |
|
|
Nja, så fungerar inte recond-laddning. Man ska inte tömma batteriet för då tar det skada. Däremot brukar recond-läget (som finns hos vissa laddare) ge en högre laddspänning som gör att batteriet börjar bubbla i syran för att röra runt den, så att den tyngre syran som kan lägga sig på botten blandas med vattnet så att det blir rätt koncentration i hela cellen. Däremot ska man vara väldigt försiktig med att göra detta på batterier som har bunden syra (AGM och Gel-batterier), då det kan skada dem eftersom syran inte skiktar sig på samma sätt som i ett "vått" batteri. Det brukar räcka med en vanlig laddning men låt laddaren vara inkopplad i minst ett dygn oavsett om den indikerar att det är fulladdat eller ej, de sista procenten tar låååååång tid att ladda upp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej tack!! Hade inte en aning om det... Mvh |
|
| Bytte batteri på min 335i e91 i vintras, tror jag betalade 16-1700kr inkl kodning. 77ah. | |
|
Vart? Och vad behövs kodning till? |
|
|
Bilen har ett "smart" laddningssystem som övervakar laddningen av batteriet - kallas för IBS. Det behöver veta att batteriet är nytt och vilken kapacitet batteriet har, för att laddningssystemet ska fungera optimalt. HUR stor inverkan det har i verkligheten kan väl kanske diskuteras, men registrering/programmering ska utföras enligt BMW:s instruktioner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vart? Och vad behövs kodning till? |
|
|
Hmm... Okej, så man ska egentligen låta en kunnig person montera och "installera" batteriet? |
|
|
Ja, det behövs en datoruppkoppling för registrering/kodning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det kan vara tillfälligheter men på min förra 530i E60 så körde jag 7-8 år på originalbatteriet. Bytte till likadant utan att koda och det nya höll i två år. Samma typ av körning och användande (3000 mil per år och mest långkörningar). Det kan vara en slump men jag tyder det som att IBS:en behöver veta att batteriet är nytt för att ladda det nya batteriet optimalt. Tredje batteriet fick jag aldrig veta resultatet från eftersom bilen såldes. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.