|
|
|
|---|---|
|
För någon månad sen krocka jag och en bil på en stor parkeringsplats utanför ett varuhus. Blev inga större skador. Försäkringsbolaget bedömer det som 50/50 vållande mellan oss eftersom ingen av oss skyller på den andra. Beslutet blev att jag ska betala 1000kr på min trafikförsäkring för hans skador, och då antar jag att hans bolag ska göra samma sak. Får till svar att om jag behöver lämna in bilen för reparation så står dom för halva min vagnskada eftersom jag är delvis vållande. Det känns lite konstigt att jag först ska stå för trafikförsäkringen och sen även betala för min egen vagnskada, eller fungerar det såhär? | |
|
Jag undrar om inte försäkringsbolaget varit lite otydliga. Ett beslut om 50/50-vållande innebär ju normalt att du får halva din vagnskada betalad av motpartens försäkringsbolag, och halva skadan får du antingen betala själv eller ta på din egen vagnskadeförsäkring. Tar du det på din vagnskadeförsäkring, så lär du ju få betala hel eller halv självrisk på vagnskadeförsäkringen, sannolikt hel. Å andra sidan brukar det funka så att man bara betalar 1 självrisk och att den lägre självrisken konsumeras av den högre. Dock kan det säkert regleras olika mellan olika bolag. |
|
|
Har nu fått svar av försäkringsbolaget. När det är 50/50 vållande så går alltid trafikförsäkringen in. Sen är det upp till var och en om man vill utnyttja vagnskadan eller inte. Väljer man att utnyttja den så behöver man bara betala halva vagnskadan. Kort och gått så delar man egentligen på samtliga kostnader. Men eftersom självrisken på trafikförsäkringen aldrig är delbar så är det full betalning som gäller på den. Den är alltid samma oavsett om man är 100% vållande eller 50% vållande. Sen kanske det skiljer beroende på bolag, men de lät som detta va ganska standard överlag att göra såhär. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.