|
|
|
|---|---|
| Jag har en fabriksmonterad eldragkrok på min X3:a. Försäkringsbolaget säger sig inte ersätta sådant som inte är seriemässigt monterat, vilket de inte anser att fabriksmonterade dragkrokar är. Har någon annan stött på detta, eller har ni fått ersättning vid fel på dragkroken? | |
|
Låter ju som vansinne. Det ingick i ditt köp och satt monterat på bilen från ny innan du hämtar den. Inte låter ju biltillverkaren garantin inte gälla på dragkroken bara för att ÅF monterat den. Vad står det i dina villkor? EXAKTA ord är vad du behöver ha koll på. Vad kundtjänst säger kan du alltid frångå, det är villkoren som styr till slut. ------- //Lövet |
|
|
Håller med Lövet! Vilket förs.bolag är det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| I villkoren står det att man inte ersätter "komponent som avviker från bilens seriemässiga utförande..." Flera bolag skriver så. Intressant om någon har erfarenhet av detta. | |
|
Vadå, så försäkringen avser inte extrautrustning? Farthållare är inte standard, automatlåda är inte standard osv. För att de ska komma undan borde det i så fall stå _fabriksmonterad_ utrustning täcks enbart. Du har ju med dragkroken på originalbeställningen. Ge dig inte! ------- //Lövet |
|
| Håller med till 100%. Mjölka oss kan dom. Se till o stå på dig! | |
|
Vilket bolag är det? När jag läser ett slumpmässigt avtal hos Hyundaiförsäkringar står det t ex.: "Egendomsskyddet gäller för den försäkrade bilen i dess standardutförande och för annan normal utrustning till bilen som till exempel bilbarnstolar, brandsläckare, verktyg till ett värde av högst 1 000 kronor, en extra uppsättning hjul, kartböcker med mera. Fordonsdel och utrustning som du monterat av eller ännu inte monterat ingår också. Se även krav på aktsamhet i punkt 25. Om hjul, både däck och fälg, inte finns i ordinarie sortiment hos fordonstillverkare eller hos någon av dess återförsäljare för aktuellt fabrikat och modell, är högsta ersättningen 35 000 kronor. Bilradio, band- eller cd-spelare, biltelefon eller annan liknande utrustning samt informations- och kommunikationssystem för data, navigering, TV och video ingår dessutom under förutsättning att den är fast monterad och konstruerad för att enbart användas i bilen. Elektronisk utrustning som kan användas utanför fordonet omfattas inte. Vi ersätter till exempel inte dvd/cd-skivor, mobiltelefon, mp3-spelare eller GPS. Ovan nämnda utrustning ersätts utan beloppsbegränsningar om den är fabriksmonterad (se definition nedan). Är utrustningen eftermonterad gäller vissa begränsningar enligt nedan tabell. I beloppsbegränsningen ingår också tillbehör till ersättningsbar utrustning. Monteringskostnader ersätts utöver beloppsbegränsningen. Ålders- och självriskavdrag görs på eftermonterad egendom, se punkt 54. Definition Med fabriksmonterad utrustning menar vi bilmärkesunik i bilen integrerad originalutrustning som monterats av tillverkaren eller av denne auktoriserad verkstad." Källa: Länk Övriga bolag torde ha ungefär likvärdiga villkor.... Som JAG tolkar det, refererar du till t ex. modifieringar på bilen i form av eftermonterade tillbehör, styling, trim, uppgradering till senare årsmodellers delar etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Låter mera rimligt. Jag har själv exempelvis reklamerat en dragkrok mot en handlare. Tänk om de hade nekat för att kroken monterades av ÅF? Hade f-n gått i taket i så fall. ------- //Lövet |
|
|
Vad är det du vill ha ersättning för? Har den elektriska funktionen slutat fungera eller vad? Om det är elfunktionen så kan jag nog förstå det hela; nivån och omfattningen på elektronikskyddet på maskinskadeförsäkringen varierar ganska mycket mellan olika bolag. |
|
|
Mjölnaren: Begär ett utdrag från BMW på vad som är fabriksmonterat och ge det till försäkringsbolaget. Du kan ju finna informationen gratis på nätet men det borde bita bättre med ett utdrag från BMW. Jag kan tycka att de har ett case om det är handlaren som monterat draget men om den lämnade Spartanburg med drag så kan de knappast ha ett case. Seriemässig utrustning är en dålig skrivning, så om det seriemässiga är svart solidlack och man väljer till en metalliclack så ersätter man inte lackskador? |
|
| Tack för svaret Stenback. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.