AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.896

Haveri kamkedja N47 BMW 320d-08?

PG
3
PG-BMW
320d -08
Hej på er!
Har problem med vår bil, BMW 320D -08 automat, som plötsligt dog under landsvägskörning och inte startar igen. Har rullat ca. 18000 mil så ingen garanti heller :-(
Körde stilla och lugnt i ca. 70 km/h när bilen plötsligt tvärdog utan minsta konstiga ljud, hostning eller varningslampor. Hade jämn hastighet och inget gaspådrag eller annat utan bara dog helt utan förvarning.
Startmotorn drar runt men inte ett livstecken utöver det.
Blev bärgning till verkstad där bilen fortfarande står kvar efter ett par veckor och två åtgärdade felkoder.
Vid första kontroll kom felkod glödstiftrelä/glödstift upp och dessa byttes ut men hjälpte inte. Vid ytterligare kontroll kom nu felkod på kamaxelgivare istället. Ny givare (BMW original) beställdes och byttes men funkade fotfarande inte och felkod på kamaxelgivare igen.
Nu befarar verkstaden att det kan vara kamkedjeproblem… Inte helt ovanligt på denna N47-motor har jag förstått efter att jag letat lite på nätet.
Har för 2½ år sedan varit inne på kontroll av kedja och byte av kedjespännare efter att jag blev kallad av BMW via brev/Teknisk aktion. Skall ha varit helt ok då och har inte hört något konstigt ljud från motorn efter det heller.
Någon som har erfarenheter från något liknande eller är det kanske någon som har annan ide vad som kan ha hänt och vad man bör kolla först?
Kan det verkligen vara kamkedjehaveri utan att man hör något oljud alls?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Undrar varför man börja med att byta glödstift/Relä när motorn stannat ? Har ju inget med det att göra. Och hjälper det inte att byta kamaxeigivaren så kan det var lurigt stannar normalt inte av detta under färd.

MEN NOTERA att en del diagnosprogram har svårt att skilja på kamaxel och vevaxelgivare (ren översättningsmiss). Vevaxlegivaaren kan ge stop och startvägran.

Det är ju två kedjor en som driver ett mellandrev från vevaxeln och en kedja från mellandrevet upp till kamaxeln.
den nedre kedjan kan man knappast kontrollera och jag böt motor i en sådan för ett par år sedan där det under kedjan gått av pga utmattning.
Länk
Länk

Har man kontrollerat att kedjorna drar runt kamaxeln.
Iså fall får man väl kontrollera inställningen om det nu inte är nått annat som fick motorn att stanna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vad är det för verkstad? Låter inte som en stor auktoriserad BMW-verkstad...
Som hasso säger, kolla så att kedjorna drar runt kamaxeln är nästa steg. Jag tycker även att det borde höras på startmotorn när den drar runt motorn om kedjorna är av.
Men hade inte dessa bilar problem med att kedjan kunde kugga över en kugg eller så?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Korrekt jsn, N47 har hyfsad mängd rapporter kring både överkuggning och framförallt sträckning. YouTube bjuder på en smärre kavalkad när man söker på N47. Där går ju att lyssna sig till hur det t.ex kan låta i ena eller andra fallet.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Som Hasso skriver,det är enbart övre kedja som dom mätte på den skämt aktionen. Tyvärr är det 99% av haverierna som orsakat av nedre kedja.

Jo youtube bjuder på en hel del om N47. Det går även att läsa spaltmeter efter spaltmeter om problemen. Här har ni min:

Håller tummarna för dig att du ej fått haveri!
PG
3
PG-BMW
320d -08
Tackar för svar än så länge!
Bra info om givarna och ny original vevaxelgivare är beställd och skall bytas innan större felsökning sker. Känns lite som nålen i höstacken men värt att pröva och hålla hoppet uppe ett tag till.
Har kollat en del klipp med ljud på skrammlande kedjor och vår bil har ju i alla fall inte låtit ens i närheten av det jag hört där.
Kamaxel och inställningar skall kollas mer ingående nästa vecka (om nu inte vevaxelgivare löser det) så får vi se vad detta kan vara. Ser inte fram emot det :-(
Är inte på en stor auktoriserad verkstad men ändå en BMW verkstad som skött sig bra tidigare och jag känner mig trygg med att dom vet vad dom gör. Hade förövrigt ytterligare 3st BMW med befarade kedjehaveri inne just nu så därav lite väntetid för mig.
Någon som vet om det ens är ide att lägga tid och energi på att kolla med BMW om goodwill/garanti om det nu skulle vara kedjan?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Värt ett försök hos bmw med goodwill. Men av all tid jag lagt ner att läsa om haverier på den motor så skiter dom högaktningsfullt i det.

Det är en otroligt massa klöver om det e haveri. Bara byte av kedjor etc kostar dryga 30-35k!!

Hoppas det e nått simplare med din motor! 👍🏼👍🏼👍🏼
Förlåt en okunnig yngling...

Utan att själv vara innehavare av en N47-driven bil har jag ändå fångats av denna följetong, Nu, när jag tänkte försöka informera mig lite om huruvida motorn, d v s ventilerna/kolvarna verkligen klarar en brusten kamkedja i farten, stötte jag på en artikel från november 2016 i en irländsk tidning (det var väl ungefär då som sinaturen "jokamp" gick sin David-mot-Goliat-kamp mot Den Vänlige), där en advokat med flera liknande N47-klienter stämde BMW i ett fall. Det kom dock till en förlikning "bokstavligen på trappan till domstolen" och ett genomlyst fall, där BMW hade tvingats att redogöra för hela N47-debaclet och möjligen drabbats av ett prejudikat, kom därmed aldrig till stånd:
Länk

Men artikeln ovan var alltså endast en intressant biprodukt av mitt sökande. Nu ställer jag ändå frågorna här:

1) Klarar verkligen en diesel i allmänhet, och N47 i synnerhet, en brusten kamkedja under gång utan att det blir "ventilsallad"?

2) Om N47-motorn verkligen kan klara det, kan inte en erfaren tekniker vid misstanke om kedjebrott höra redan på startmotorns gång, om kedjan verkligen är av? Jag tycker att de uppkomna kompressionsförhållandena borde ge någon sorts hörbart haltande.

3) Är bränslebrist utesluten som orsak? Den enda gången jag råkat ut för plötsligt stopp under färd, var det bensinpumpen som lagt av.
Kan man inte göra ett enkelt prov med startgas?

Som sagt, förlåt en yngling... ;)

/Lennart
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Motorn skall väl klara en "enkel" överkuggning men inte ett haveri.

Jag önskar dig all lycka med en goodwill på en 10 år gammal motor som gått 18k mil.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ligg på BMW som en igel! Ett konstruktionsfel från allra första början. Skitsamma om biljäveln e 9år gammal o gått 18k mil.
PG
3
PG-BMW
320d -08
Fotsättning på denna tragiska historia.
Ny vevaxelgivare testades men gjorde tyvärr ingen nytta. Även bränslet kollades en gång till och funkade som det skulle.
Felsökning fortsatte och de hittade felet. Kamkedjan var HELT av 
Fattar bara inte hur detta kan ske utan att man hör något oljud över huvud taget. Vi var två i bilen och ingen reagerade på något konstigt ljud utan det var precis som om någon stängt av tändningen. (Kan tillägga att jag är ganska känslig för konstiga småljud eller vibrationer som inte skall finnas)
Har ju även kört startmotorn en del utan att det låter konstigt på något sätt. Verkstaden sa att de ev tyckte att den lät lite kompressionslös men inte konstigt på annat sätt. (jag har ju eg aldrig hört startmotorn gå då den alltid hoppat igång så snart man tryckte startknappen)
Någon som varit med kamkedjehaveri under färd och i så fall var det ljudlöst eller hur upplevdes det?
Och detta händer då trots at bilen varit inne för kontroll av kedjan och byte av kedjespännare enligt aktion från BMW.

Nu skall jag sörja lite och försöka fundera ut hur jag skall gå vidare med detta. Någon som har en bra ide kanske?
Enligt verkstaden så lönar det sig knappast att reparera detta då det med största säkerhet blir billigare att hitta ny/begagnad motor eller utbytesmotor att sätta i. Dom kollar upp och skall återkomma med offert på vad de kan erbjuda.
Någon som vet om det finns en marknad för att sälja bilen i befintligt skick?

Finns det möjligvis någon som tidigare dragit ett liknande ärende mot BMW och kan det ge något?
Känns ju lite hopplöst och jag vet ju att bilen är lite gammal och gått 18000mil men jag har ändå svårt att släppa att de först typ ”erkänt” felet genom att kalla till kontroll/byte pga klen konstruktion och att sedan motorn 2,5år/3000mil senare rasar pga just det som var kontollerat...
Någon med ett liknande ärende tidigare? Läs min länkade tråd ovan. Sen har du detta svenska fall, som jag bara nämner i samma inlägg. Här har du länken:

Länk

Har du lika mycket ork som "jokamp" ?

/Lennart
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@PG-BMW fy fan lider med dig. Dessa jävla N47 motorer. Måste gå till historien som en av dom sämst byggda motorer. FY FAN va jag blir förbannad!! Räkna med en 35-40k i kostnad iaf. Kan knappast vara värt det.

Jag hade kontaktat BMW. Din bil har varit inne på kontroll då var den ok. Nu rasad motor. Ska vara BMW,s huvudvärk inte din. Kontakta BMW kundservice centralt. Säg att du vill komma i kontakt med kundrelationer. Och va IHÄRDIG!

Sedan skit i vad folk skriver om lycka till med goodwill på en bil bla,bla,bla. Detta är ett känt problem som BMW ska bekosta.

Hoppas verkligen det löser sig för dig på ett eller annat sätt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har inte varit med om kamkedjehaveri men väl ett kamremshaveri. Och precis som du säger, det hördes inte ett ljud utan motorn stannade precis som man vridit av tändningen, fast med sämre motorbroms pga krökta ventiler. Inte ett ljud som tydde på att något allvarligt hade hänt.

Bilen ifråga var en Skoda 1.4 och hade 2000 mil kvar innan nästa kamremsbyte skulle göras.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hänt mig också med kamrem. skulle svänga vänster bilen dog, inte ett ljud. Försökt att starta men snurrar bara på startmotorn. BMW 318 - 88.
Samma sak hände ned min bil i veckan. Det är dock en 2010 med den "nyare" motorn.
Jag funderar på om man tar ut kamaxelsensorn så borde man väl kunna se att kamaxel rör sig när man försöker starta bilen?

Jag testade idag och jag kan inte se att det snurrar så jag misstänker ett haveri. Inget hördes när det hände, bilen bara dog
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Riktigt trist att det dyker upp ytterligare ett fall med kedjan.

Oavsett om bilen är gammal och har gått långt är det klart du ska ligga på Bmw. Det har ju visats sig att det fungerar i det som länkas längre upp här.

Min stora undran är ju hur Bmw bara kan lägga locket på och komma undan med så mycket som dom nu verkar göra? Hur kan dom verkade helt ovetande om problemen när det finns så många som är drabbade? Även fast det i praktiken handlar om ytterst få sett till hur många bilar som har denna motor.

Hur ser det ut i USA med denna motor? Kanske inte är så vanlig där?
Där borde Bmw åkt på en rejäl stämning i såna fall. Se bara hur hårt VW åkte dit där med Dieselgate.
Jag ringde BMW och frågade vad dom trodde om detta och när jag förklarade vad jag visste och vad som hade hänt så konstaterade dom direkt att det är kamkedjan som är av.
Enligt killen jag pratade med så är detta inget stort problem, men det verkar ju inte riktigt stämma när man läser alla trådar på bara detta forumet.
Mycket konstigt att dom inte säger någonting alls om detta när man servar bilen. Att man borde överväga en kontroll eller liknande.

Vilket årtal upphör detta att vara ett prolem?
Jag läste det i en av trådarna men jag hittar det inte igen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du skall nog vara glad att kamkedjan inte slagit sönder mer än vad den verkar ha gjort för det gör den vanligtvis. Om verkstaden var tvungna att undersöka bilen så har det nog gått rätt bra för annars ser man nog trasig kamkedja direkt när man öppnar huven.

Att de inte säger något om dålig kedja när du servar bilen beror nog helt enkelt på att du lämnat in bilen för en service, och inget annat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.