|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har något konstigt ljud som uppstår när jag gasar på med bilen, ljudet kommer underifrån, ganska precis efter växellådan. Det låter lite som att något är löst(?) i själva drivaxeln eller något. Ljudet stegrar (det följer med bilens fart osv). När jag släpper gasen är allt frid och fröjd tills jag börjar gasa igen, då låter det lite som ett metalliskt ljud tar i någonstans under bilen. Sen kan ljudet plötsligt försvinna, när jag t.ex. backar. Sen efter ett tag, när jag backar igen, då kan det börja igen och skrapa riktigt högt! (ett helt annat ljud) Sen när jag sakta kör framåt, så kommer det dära skrapljudet att låta tills jag får upp fart, då återgår ljudet till det förstnämnda. Ljudet tror jag uppstod efter jag hade kört på en väg där det höll på att asfalteras om, grova jävla stenar, drygt en dm i diameter. Bilen är såklart nedsänkt, tacka fan för det. När jag kom upp ur ombyggnationen så började det andra ljudet jag nämnde att låta. Lät min flickvän köra bilen fram ett par meter, medans jag lyssnade. Sen klingade det till (lät precis som om man tappar en skruv från 1-2m ner på en metallyta). Ljudet försvann tills nu. Vad tror ni detta kan vara? Har precis varit och höjt upp bilen och försökt att rycka i precis allt jag kunde, kan inte hitta det. Tror nästan det kan va någon packning i själva drivleden någonstans. Har precis nollkoll på bilar, därför hör jag med någon kunnig, innan jag tar och lämnar in den till en bilverkstad. Tack i förhand! | |
|
Hej, En sten innanför en bromssköld, kanske? Det kan låta som om hela bilen höll på att gå bitar. Gummikopplingen, hardyskivan, mellan vx-låda och kardan kan också ge problem, om den är totalslut. Men har knappast något samband med beläggningsarbetet. I så fall en ren tillfälliighet. /Lennart |
|
|
Har kollat bromsköldarna runt om. Inget fel. Efter detta hände, alltså med beläggningsarbetet, så kollade jag alla däck. Upptäckte att stabilisatorstaget/ krängningshämmaren var helt lös på höger framdäck. Fixade detta fel med tron om att allt var löst. Det var det inte. |
|
|
Stödlager? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Skulle tippa på staget som håller avgassystemet och är fäst i växellådan - övre klämman som håller i själva avgassystemet brukar rosta sönder och ge ett intermittent metalliskt skrammel. Kan vara svårt att se om man inte kollar noga. Lätt och billigt att byta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror på Johan B som beskriver det jag hade bl.a. När staget var av, så hade klämman runt avgassystemet börja röra sig uppåt motorn och rasslade rejält. Dock i mitt fall var det inte hela saken. Månader senare fanns verkstaden att en mellanläggsbricka där avgassystemet går över i grenröret hade spruckit så två halvor som låg och gnagde mot varandra, riktigt skumt. Också metalliskt rasslande ljud. Vet inte om det var följdfel av att staget var borta så större påfrestning på grenröret. Men båda är riktigt billigt att åtgärda. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.