|
|
|
|---|---|
|
Vill bara dela med mig! Jag upplever att BMW är en problembil. många elfel och dåliga konstruktioner som lägger av. Har en E61 LCI nu som funderar på att göra mig av med. Dyra delar som ofta krånglar. Fler som upplever detta? Hur är det med andra premiummärken? tror knappast att de har lika dåliga delar som BMW använder | |
| Nyanserat inlägg angående en 10 år gammal bil! Bakgrund? Vad har krånglat? Hur backad är det skruvade liket? Vilka delar delas inte mellan tyska biltillverkare? Trollar du? | |
|
Jag upplever min 2005, e60, 525, som den bil med högst kvalitet jag ägt överhuvudtaget. BMW har blivit bättre och bättre kvalitativt (nu syftar jag på hållbarhet, inte upplevd kvalitet) med generationsskiftena, jag tyckte e39 höll hög kvalitet men den rostade lite väl mycket, det gör inte e60, och det är nog största skillnaden. För övrigt upplever jag kvaliteten ganska jämbördig, e60 pre LCI ärvde ju väldigt mycket från e39. Tidigare generationer hade fler kvalitetsproblem, t.ex toppar som sprack, kammar som slet igenom härdning, växellådor som rasade/krånglade, insprutningar som lade av, i större utsträckning. Senare generationer än e60 kan jag inte uttala mig om. Andra märken jag ägt har helt klart varit sämre, förutom några mercor som har varit i princip skottsäkra förutom rost, men volvo, peugout, saab har gett mig mer huvudvärk jämfört med BMW. Sen är man ju bara en individ som äger ett exemplar, av en bilmodell så någon statistisk slutsats kan man ju inte dra av sitt eget bilägande. |
|
|
Intressant, Jag har själv en e61 lci och har haft den i snart 3 år. Under min ägo har den tagits om hand långt bättre än medelbilen och jag har inte kört vinter. Min bil är fullservad hos bmw, 2 tidigare ägare, mr cap behndlad 8 ggr. Den är nu 10 år och har drygt 17.000 mil på mätaren. Tycker att det är en underbar bil att köra, och tycker jag får mkt bil/körglädje för pengarna. Tyvärr måste jag dock instämma med kurdoo. Hållbarhetsmässigt känns den mer som en gammal alfa än en "modern" tysk premiumbil. Under min ägo har jag varit tvungen att åtgärda: 1, Spridare, nox sensor, uppdatera mjukvaran, bytt tändstift och tändspolar. Detta pga ojämn tomgång. 2, fyllt på olja till hydralpumpen som lyfter bagageluckan. Då den slutade fungera. 3, renovera ac'n 4, bytt kylare 5, bytt bälgar och kompressor till bakfjädringen. Utöver detta har vanlig service utförts och slitdelar bytts såsom bromsar mm. Det som står på tur är: Kablage baklucka(andra gången i bilens liv) Byte av packbox växellåda pga litet läckage. Rost förardörr(ska försöka få det på garantin) backluckan omlackad/bytt på garanti. Av tidigare ägare. Bilen har också genom livet varit hos bmw för ett antal fel som jag inte tycker borde hända på en så pass ny bil(detta var för ca 7-8 år sedan) Den är i mina ögon inte en premiumbil när det gäller driftskvalitet. Tror att detta är för att den är mer tekniskt avancerad än tex en volvo från samma år. Bmw ligger i framkant av utvecklingen. Vill man ha driftsäkerhet är det alltid bättre att köpa mer beprövade grejer. kan grejer gå sönder så gör dom det. Tex luftfjädring, shoppingkucka osv..trevliga finesser men det går sönder, frågan är bara när. Jag tycker dock det är kul att skruva och fixa med bilen, Så jag fortsätter med mitt lilla projekt att hålla min e61 i riktigt fint skick. När felen kommer skrattar jag mest och undrar vad som kommer härnäst😊... |
|
|
Det enda jag kan tillägga är att kör på 98 oktan. Det sparar mången spridare mm.. Fråga mig inte hur jag vet men tysk soppa innehåller inte etanol... Mvh Asken |
|
| Alltså jag måste väl säga peppar peppar, men min E61 har varit grymt problemfri unde drygt två år och 3000 mil jag ägt den. Utöver service/slitage är det enda jag behövt byta de båda bakljusen på bagageluckan. Har väl haft tur då antar jag. Går som ett skott också. | |
|
jag håller med er. jag är ny ägare på den och redan har problem med dragkrok och nu har den dyra antennförstärkaren gett upp. öppnade upp och så att den var dränkt i vatten. mycket dålig konstruktion. Det finns bara skrämsel när man läser i andra trådar vad som är standard fel på E60/E61. Undrar vad som kommer snart att ge upp... |
|
|
Vår pre-LCI -06 520d med M47 och snart 30' mil har haft sina problem men jämfört med våra tidigare bilar, Volvo, VW, Skoda och Ford mfl så är det bästa bilen än så länge. Mest pga att bilen ändå är så lättskruvad och att reservdelskatalog och elschema finns tillgängligt. Det bästa är ju att så många BMW-ägare delar med sig av sina fel och hjälper till med felsökning via alla forum. Visst, hade jag lämnat in bilen för varje fel skulle det bli dyrt men det skulle det även bli med andra bilmärken... Alternativet är ju att äga nya bilar och byta efter två år... |
|
|
Jag körde nästan 30.000 mil med min e60. I stort sett felfria mil. Bilen rullade mycket men fick rätt skötsel. Inget onormalt hände på de milen. Standardfelen drabbbar huvudsakligen E61 (luftfjädring, kablar och rost baklucka, läckande panoramtak) och eldraget hade jag heller inte. Sedan finns det, som med alla märken, bilar som rullat betydligt längre än mätaren visar. Både svensksålda och importerade. |
|
|
Sålde min M525dA-08 (E60) på 18500 mil, saknar den fortfarande efter 2 år. En parkerings lampa fram och en dimljuslampa fick jag byta...... Bästa bil jag ägt.' /Jonas B. |
|
|
Jag körde nästan 20 000 mil med min E61 -06 som jag ägde i 8 år (!), i princip problemfria mil och jag var mycket nöjd med bilen. Reparationerna var: Kompressor/luftfjädring. Denna kostnad/problem hade jag sluppit om jag själv hade valt att i tid läsa på detta forum och i förebyggande syfte bytt insugsslangen (20Kr). Kablage baklucka; fixade jag själv, kostnad kanske 200Kr + eget arbete. Jag var helt nöjd med min E61. (Hoppas bara att min nya F11 blir lika bra...). Träffade häromdagen den nya ägaren till min E61. Han var mycket nöjd med bilen och tackade mig återigen för en lyckosam affär. Ingen bil är dock bättre än sin föregående ägare. |
|
|
Kul att höra att många är och har varit nöjda med sina e60/61. Vad jag förstått har det också stor betydelse vilken modell man har. Tex en e60 525 d mot en e61 530i lci, då är risken för problem långt större med e61 med n53 motorn(som jag har 😊) |
|
|
Många av felen tycks vara relaterade till enbart E61 och många av de andra till specifik motormodell. Värt att tänka på kanske så man inte generaliserar för mycket. Jag är efter 3 års ägande supernöjd med min och hade tidigare en E39 och skillnaden i den totala upplevelsen är ganska stor tycker jag ändå. |
|
|
Jag har en kombination av N53 och E61 och bara funderar på vad som är på väg. Jag har ägt BMW länge och alla mina syskon har haft BMW men jag den första med E61. Jag upplever att jag har mest oro att bära. Kanske dags att planera en F11 Tack i alla fall för alla era svar |
|
|
Var länge skeptisk till e60/61, men det har kanske varit bästa bil ja haft. Hade en e61 520dT-09 i 2,5 år, tror bara ja fick byta en parkeringssensor på den tiden. Har nu haft en e61 525dT-09 i 6 månader och de har varit problemfria. Båda bilarna har dock haft rost på bakluckan. Ska försöka få det fixat på garantin så snart som möjligt. |
|
|
Har nu bytt förstärkaren bak (antenna amplifier diversity). köpte en ny ifrån schmidmann och fjärrkontrollen fick liv igen. rengöra ordentligt och silikonera runt enheten för att förbygga fukt och vattenskador. den nya förstärkaren kostade med frakt 2760 kr. rekommenderar er andra som har E61 att öppna upp bakspoilern i förebyggande syfte och torka rent i området samt silikonera om. |
|
|
Har inga andra egna erfarenheter av modellen än att jag hyrde några medan den fortfarande tillverkades och att kvalitetskänslan i interiören var lägre än vad jag förväntade mig i en BMW. En god vän hade tidigare en 525d E61 och körde 45.000 mil med den utan några större problem. Han var lyrisk. |
|
|
jag köpte nyligen min 530dA med 35000 på mätaren. trots milen mycket bra i chassit och motorn. komfortstolarna känns och ser ut som nya - de har otrolig kvalitet förutom lite skav här och var exteriört kan man bara se milen på startknappen som är sliten |
|
|
Köpte min 525d lci vid 18000mil ca för 2,5år, lämnade in och bytte ett hjullager och bromsar fram runt 20000mil samt glödenhet och passade även på att sätta i nya glödstift då, skarvat kablarna till bagageluckan och bytt gasdämparna. Bytte sen microbrytaren till shoppingluckan själv, kostade bara några hundra och gjorde det enkelt själv. Nu har den rullat 23200 och har bytt ett hjulager till i år men annars bara rullar den på känns det som, bytte mycket mer på min förra e39 mellan 15-20000mil. Känns bra och gediget ihopskruvat om man bortser från standardfelen med bagageluckan och inget gnek och knarr och rostfri. Varit nöjd med i stort sett alla Bmws jag haft och denna n av de bästa Bmw bilar jag haft. Länk |
|
|
Haft våran 523 -07 lci i 4 år o kört mer än 5000mil så gott som felfritt. Slitagegrejor som skivor/klossar fram,en styrled o elen till bagageluckan(som jag fixar sj varje gång det uppstår). Bästa o bekvämaste bil jag haft,kvaliten på e61 lci modellerna e högre än F11 2014 lci som jag köpt nu. Helnöjd! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.