AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.600

Strålkastarinsatser Z3 -99:a, imortera från Tyskland?

Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Hej. Mina strålkastarglas har blivit brända på grund av värme från glödlampan. Och jag fick veta att man inte kan byta bara glaset utan man måste byta hela insatsen och den kostar i original ca 7.000 per styck och jag behöver byta båda. Och det finns bara en begagnad insats tillgänglig. Så min undran är: någon som vet var man kan handla insatser i t.ex. Tyskland? De lär vara bra mycket billigare där.
Varför inte uppgradera. Gå in på scstyling.com, där kan du köpa ett par nya med projektorlins för ca 3500 kronor paret inklusive angel eyes. Jag köpte svarta hus förra året och det fungerar bra och är snygga, inklusive att de har passerat besiktning. Även höjdmotorn kunde flyttas över. Lite sladdförändring, blinkers skarvas med sockerbit samt angel Eyes lånar el från positionsljus i stötfångare.
Före demontage stod jag mot garagevägg och markerade ljusbild på vägg. Sedan är det bara att skruva fast de nya och justera till samma ljusbild

Jag var som hastigast inne på BMW reservdelskatalog, och det har stor betydelse för priset ifall när bilen är tillverkad -99. Man gick över ifrån gula till vita blinkersglas. Vad har du? Konstaterade att en komplett strålkastare med vita blinker kostar .........1.341 EUR i Tyskland /st.
Hej,
Om du vill satsa på original, är detta ett bra ställe att handla på:
Länk

/Lennart
lenwib föreslår en leverantör i Estland. Ett alternativ är direkt från Tyskland? Ungefär samma priser men oftast på lager. Se Länk
Du skall vara medveten om att du slipper frakt om du knallar in till BMW hemma. Dessa kataloger är bra, mycket bra. Skulle du behöva en reservdel i Sverige, kan du slå upp nummer och gå till BMW i Sverige. Du vet även om delen fortfarande är tillgänglig, genom att kolla dessa listor.
Oavsett var du köper strålkastare så kostar original antingen ca 13.000 SEK eller ca 7.000 SEK /st. Slutsats, dyrt som attan om du skall ha original.
Kan vara lite knepigt att lossa höjdjusteringsmotorn som sitter med en bajonettfattning och en dragstång med knopp i reflektor. Lossa bajonettfattning genom att vrida, därefter hakas dragstången ur reflektorn genom att föras vågrätt i sidled mot bilens mitt. Vid montage i den nya strålkastaren kan det vara bra att faktiskt hålla emot den fritt dinglande reflektorn genom att ha fingret i hålet där lampan kommer att monteras och hålla emot när drakstången då den hakas i. Dock med något skydd på fingret så att det ej blir fingeravtryck.

Vill absolut inte insistera. Men alldeles nyss köpte jag en detalj för €39 + frakt €13, att jämföra med Leebmanns €47 + en normalt rätt mycket dyrare frakt.

Pratar vi om 13kkr, spelar väl frakten mindre roll, men 20% prisskillnad, kanske?

Vilnius ligger i Litauen, men det har ingen bäring på sakfrågan. Mer ordningssak. ;)

/Lennart
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
@Prins Valiant: årsmodellen är 99/05 och jag har gula blinkersglas.
Tack för informationen angående Vilnius. Jag måste erkänna att den litauiska sidan har ett bra upplägg. Kommer att spara länken. Tyvärr kostar strålkastarna mycket även där, 690 EUR.
Jag köpte Länk .
Snygga, tycker jag, men naturligtvis ingen original kvalitet. Men de fungerar och det är snyggt med projektorlampa och angel eyes.
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Jag har ju gula blinkersglas, både i insatserna och på sidorna. Måste jag inte fortsätta med det? Eller kan jag gå över till vita? Och i så fall måste jag inte då även byta sidoblinkersglaset till vitt? Eller kan man få Angels Eyes med gult?
Inga problem. F.n. har du klarglas i glödlampan och gult glas i strålkastaren. När du byter till vita blinkers innebär det att du får nya lampor med gult glas inklusive passande sockel, men strålkastarglaset är vitt. Det blinkande ljuset blir såldes gult och denna lösning är tillåten.
Se bild Länk
visst är det snyggt!
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Ännu snyggare blir det om du väljer en kromad blinkerslampa som blinkar orange:
Länk

Installerade själv dessa strålkastare för många år sen och är mycket nöjd. Tycker projektorlinserna gör mycket för utseendet.

Enda smolket är väl att plasten i strålkastarglaset fått lite micro-krackeleringar som visserligen bara syns från sidan, men ändå.

Värt att tänka på är också att angel Eyes inte lyser speciellt starkt och absolut inte duger som DRL...

Men jag hade bytt om jag var du ;-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser väl sådär ut med moderna angeleyes på en bil som i övrigt har mycket äldre design? Jag skulle kört så nära originalutseende som möjligt.

-------
//Lövet
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
"Värt att tänka på är också att angel Eyes inte lyser speciellt starkt och absolut inte duger som DRL."

DRL måste man väl ha? Hur löser man det om inte angel eyes duger?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Äldre bilar körs ju med halvljus alternativt parkeringsljus+dimljus. Om inte angeleyesen är godkända som DRL ska alltså dimljusen vara på också.

-------
//Lövet
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Eller så kör man med halvljusen på precis som original ;-)
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Tack allesammans för goda råd och att ni delar med er av era erfarenheter! Lutar åt att köpa angel eye på grund av priset och så tyckte jag det såg bra ut på Prins Valiants bild. Och så blir det nog chromade blinkerslampor. Kanske behöver jag hjälp vid byte av insatserna, men i så fall återkommer jag.
Återkom gärna, så delar vi med oss av vår erfarenhet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.