|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Håller på att titta lite på en ny suv och fastnat lite för Q7:an. (Cayenne har jag haft, XC90 är inte riktigt i samma liga, X5 är tyvärr ganska gammal.) Det är via företag jag har byggt ihop en ganska välspecad bil. 272hk Panorama Backkamera Miljöbelysning Evoulutionpkt Trailerpkt Teknikpkt klimatpkt S-line Sportedtiion mm. Listpris runt 850k Första offert jag fick nu var rabatten ca 13% på bilen och 10% på utrustningen. Är det bara jag som tycker att det var dåligt? Hade väntat mig runt 20% som man fick på A6 allroaden. | |
|
20% rabatt väntade du dig? Förlåt en okunnig men vilken bilklass ska man upp till innan det är att vänta sig rabatter i den nivån? Är det normalt på X5/Q7, A8/7-serie? Trodde 12-13% var en bra rabatt för ett företagsköp av bil. |
|
|
Normalt vet jag inte men som bra kund som byter bil ofta brukar jag ha bra rabatter. (Ganska onormal i mitt bilägande) Jag vet att man fick 38-42% på A8:an för ca 2 år sedan och då ca 20% på Allroaden. Därför hade jag inte förväntat mig rabatten som jag fick utan något bättre, därför undrade jag vad andra hade fått. (På en normalbil typ A4, 520d mm är 12-13% bra, men det finns ofta mer marginal i högre segmenten speciellt på utrustning) |
|
|
Allroaden är den modell som Audi Sverige satsar på som tjänstebil i sin prisklass = stora kampanjer via generalagenten. Det kan man inte räkna med på alla bilar, ska snarare ses som ett undantag. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Jag vet en person som fick nära 20% på liknande Q7 som den där specen så omöjligt verkar det inte vara... |
| @Verdi, Tack det var det jag trodde (Fått ny säljare) | |
| Verdi du har pm. | |
| 15% på totalen fick en vän till mig som köpte en Q7 privat. Han är en för handlaren återkommande kund ca vart tredje år. | |
|
Skulle aldrig köpa en Audi, inte för att det är dåliga bilar, men en tillverkare som närsomhelst helt plötslig kan rabattera bort bilar med 20-30-40% rabatt och döda andrahandsmarknaden är inte att lita på. En kompis fick 600 000 rabatt på en ny R8. Lite mer än vad en begagnad bil med 1 000 mil på mätaren MY15 ligger på. |
|
|
Men det är ju ungefär samma som för de som trodde de gjorde ett jättebra köp av F11 Innovation Edition och sen kommer samma erbjudande, samt lite vassare till och med Ultimate Edition, till helt nya G31. Allt är just nu en fråga om att jaga "pinnar" i det ständiga försäljningskriget mellan BMW, Audi och Mercedes, där det väl är främst de sistnämnda som tagit kliv uppåt. Rabatten på en R8 är ju extrem ovan men även en extrem och sällsynt bil, så att jämföra med den blir lite fel tycker jag. /Anders |
|
|
Rabatter är svårt att dra några definitva slutsatser om. Bara för att någon fått hög rabatt innebär inte det att den är tillgänglig för alla. Min släkting fick 22% på en ny 520d, innebär det att alla kan få det? Det kan handla om att handlaren får extra stöd för att bli av med en viss ovanlig modell, uppnå säljmål osv. För modeller som Q7 och A8 krävs ganska kraftiga stöd för att handlare ska våga beställa hem dem överhuvudtaget. Detta gör att skillnaden exempelvis på en lagerbil och en nybeställning kan bli enorm. ------- //Lövet |
|
| Blev än Cayenne igen istället. Fick 20,5% som bäst av handlaren, men för dåligt inbyte. | |
|
Även Cayenne har ju stora kampanjer pga av att den nya modellen just presenterats. Det går inte att jämföra rabatter på nya och gamla modeller. Hur som helst, grattis till din nya bil. Det är riktigt bra priser Porsche kör nu på den och det är en härlig bil. |
|
|
Ja Cayenne är ju ett bra alternativ. Jag har tidigare kikat både på Macan och Cayenne, där den förstnämnda känns lite liten. Men nu såg jag igår att nya Cayenne lanseras, så jag förstår att rabatterna bör vara rätt så goda där. Lite ovanligt också att "nya" Cayenne iaf till att börja med bara kommer med bensinare. Vilken modell valde du Slippy? /Anders |
|
| Jag trodde att det blev en begagnad Cayenne Diesel men nu verkar säljaren gjort sig okontaktbar (inte betalat något än) vet mer i morgon eftermiddag. Spännande då jag sålde allroaden idag så nu är jag utan en stor bil. (Man skall inte vara för snabb med att ändra signaturen) | |
|
Känns ju väldigt Porschemässigt att den bara kommer med bensin initialt. Tyvärr tycker jag att exteriören på nya inte alls känns lika bra som Q7. Mer facelift än ny modell. Men interiören är ju ett stort steg upp. |
|
| Den nya baken är ju hur snygg helst, om man nu ska diskutera utseendefrågor! Helt rätt med bensin i en Porsche, anser jag också - hybriden kommer ju senare. | |
Verdi |
Slippy, numera säljer jag alltid innan jag köper. Finns hyrbilar att täcka upp med. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.