|
|
|
|---|---|
|
Tjena har brottats med en strulande gång på 328an sefan jag köpte den vid årsskiftet. I veckan var det dags för besiktning och avgasvärdena sög. Någon som har haft något liknande som kan ge tips? Så livshistorien då: Bilen går trots värdena helt ok. Men ryckigt en aning iblåg fart. Tomgången något högre än normalt. Lång fördröjning av motorsvar när man plötsligt ger gas. Snabbare gas när vsrm på låga varv gör att motorn stänger av cylindrar. Man känner en ojämn gång / vibrationer. Vid kall går bilen bra vid mycket gas på låga varv. Felkod endast på lambdasensorer innan katalysatorn. Alltså en på rdpektove bank. De är båda utanför sina värdesområden. Kan katalysatorn vara kass? Prövade att gasa på tomgång upp till 5000 varv. Det gick bra. Ingen tendens till stockning vid högre varv. Däremot rumlande motor vid de lägre varvtalen när motorn är varm. Har bytt ett gäng sensorer: kamlägrsgivare på in- och utblås, vevacelgivare, lambdasensor innan katt på ena banken vilken gav en felkod tidigare. Efter bytet föravann felkoden. Bytt tändrör. Gjorde gången delvis nättre. Sen bytte jag ett par till och det blev sunbart sämre. Bytte mot begagnade så möjligt behöver nya tändrör. Tändstift behöver jag kolla. Men tror inte på det då det påverkas av om bilen är varm, motorgången. Vacuumläckage? Ja möjligt. Men var i så fall. Har bytt vevhusventilationen så den ska vara OK. Tips mottages gärna vid det här laget. Bilen går ju i open resp closed loop beroende på temp så verkar som om den går juste med fördefinierade bärden. Men när varm och den ska gå efter lambdavärdena funkar det sämre. Eller så är det någpt annat helt och hållet. MAF förreste hsr jag prövat koppla bort och det påverkar inte märkbart symptomen. Disa-vntilen verkar OK. Den rasslar i alla fall inte. | |
| Någon med liknande erfarenheter? Körförbud 3 veckor bort. :) | |
|
Hej, Inte mitt område, men nog lutar din beskrivning åt problem med tjuvluft? Det finns en hel del trådar i detta ämne. Prova att söka inlägg här ovan med t ex "tjuvluft NEAR lambda" under 3-serien, så får du nog alla de ingångar som finns. /Lennart |
|
| Tack ska pröva vidare sökningar i vakuumsystemwt. | |
|
Du har nog problem med tjuvluft, vad var felkoderna? Högt lamdavärde indikerar att den går magert, kolla efter luftläckor samt att avgassystemet är helt tätt. Ta även en titt på dina fueltrimvärden. |
|
|
Du har som sagt ett syreöverskott i avgaserna - högt Lambdavärde = syreöverskott, lågt Lambdavärde = syrebrist. HUR gjorde du när lambdasonderna byttes? Var det "universal-sonder" eller modellanpassade dito? Var de nya? Vilket fabrikat är det på sonderna? Hur ser stiften ut? Är det RÄTT stift? Tjuvluft är vanligt och även troligt i detta fallet som redan nämnts. Röktest av insuget kan vara till stor hjälp för att hitta tjuvluft - det finns MÅNGA ställen där det kan läcka och vissa återfinns inte där man tror att de gör då det kan läcka i "andra änden" av en vakuumslang etc... Har du inte tillgång till rökmaskin, kan en Havanna-cigarr av bättre kvalitet avnjutas i samband med felsökningen! ;) Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för fler svar. 22000 mil på instrumentet. Det kan vara rimligt men man vet ju aldrig säkert. Felkoder var på engelska i INPA då att bägge lambdasonderna var itanför sina värden. Jag tolkar det som att de inte inom sina min och maxvärden kunde ställa blandningen till rätta. Rökmaskin kan man löåa det biligt eller någon vänlig själ i Västeråsområdet som vill ställa upp så PMa. Såg förut på nätet ganska billiga rökisar men hittade inte sist. Cogarr är ett bra knep även om jag inte röker. Det äe väl han You Tube killen från Scotty Kilmores tips. Tändstifyen sitter hårt. Får hitta rätt hulsa och avdragare om jag ska pröva det igen. Det är ju en punkt man gärna vill bocka av. Bara putmaningsr med den här bilen. :) Ingen direkt okja i brunnarna i alla fall. Bränsletrycket borde man kolla där vid schradervalven? har dock ingen större lust att slanta upp för en mätare. Tycker det borde komma ok med aoppa om den kan gå vettigt kall när den ändå fettsr på. Ja sonden jag köpte var ej bmw orignal men anpassad för just den här bilen och av rimlig kvalitet skulle jag tro. |
|
| Just avgassystemet är kollat och svetsat innan sommaren så ska varaOK. | |
| Hittade silvertejp på armbågen den lilla på insuget efter MAF. Ser okulärt OK ut men kan vara en källa till tjuvluft. | |
|
"Felkoder var på engelska i INPA då att bägge lambdasonderna var itanför sina värden. Jag tolkar det som att de inte inom sina min och maxvärden kunde ställa blandningen till rätta." ovan är en feltollkning, lamdasondera kan inte ställa blandningen eller reglera något, det enda dom gör är att rapportera hur mycket syre det finns i förbränningsgaserna. Blandningskoder sätts av DME databoxen när sonderna rapporterar värdern som ligger utanför reglerområdet tex vid en luftläcka. När DME inte kan kompensera med mer bensin för för att hålla den ultimata blandningen av luft och bensin 14.7:1. Blandningskoderna är en tydlig indikation på att sonderna fungerar i allra högsta grad speciellt när man får koden på båda banker. Det första många gör är att byta sonder då de tolkar felkoderna som fel på sonderna, vilket inte alls är fallet. Man kan enkelt se med OBD2 läsare om de skickar signal. Därför måste man kolla fueltrimvärden för att se status på bränsleblandningen innan man börjar riva, det syns direkt när bilen försöker kompensera med bensin (ska mätas med normalvarm motor och på tomgång). Ibland är det fast men oftast ligger det och rör sig lite i runt höga värden pendlar runt 10-15% eller mer det varierar beorende på läcka. Sen felsöker man när man gjort förändringen tex tätat något, så startar man bilen, det gjorde jag med min när jag bytte en sprucken gummiplugg då motorlampan kom och gick och bränsleblandningen var +15%. När man startade bilen så låg den på 15 % men efter 1 minut började den krypa ner eftersom bilen adapter dvs justerar blandningen efter vad sonderna rapporterar då läckan var tätade så kom det inte in extra syre. Efter ytterligare 1 minut så var värderna nere runt 0% vilket är den ultimata blandningen av luft och bensin 14.7:1. Lampan släcktes efter en dag vilket är ytterliggare en indikation på att man fixat felet, och värden fortsatte att ligga runt 0% på tomgång, jag raderade då den historiska felkoden. Tyvärr har du nog bytt sonderna i onödan. Ta och mät nu lite fuel trim värden innan du börjar riva, normalvarm motor och på tomgång. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.