|
|
|
|---|---|
|
Har äntligen köpt min drömbil sen den kom ut på marknaden, M5 e39. Hittade en nere i Tyskland med endast två ägare. Helt i originalskick. Tyvärr kan man inte få allt och att vara jättepetig med utrustningen gick inte då modellen blir mer och mer ovanliga i fint skick. Det jag skulle vilja sätta in är alcantaratak och eventuellt instrumentbräda och dörrpaneler i läder. Skulle det här påverka värdet positivt eller negativt vid en försäljning? Eller ska jag behålla den helt original med tanke på bilens ålder? Å andra sidan känns ju bilen mer exklusiv med dessa tillbehör. Vad säger ni om mina tankar? | |
|
Det är bara en bil och det är du som ska vara nöjd. Är det bara enkelt att återställa om eventuellt näste ägare vill så är det ju inga problem. Vad har den för spec nu? Bilder? |
|
|
Det skulle inte påverka bilens värde, om du behåller original så allt kan återställas. Att byta bräda är ett stort jobb, så gott som allt måste monteras ut för att få dit skinnbrädan. Jag har monterat ur allt utom just skinnbrädan i min ena, o även om det inte var svårt så tog det en sin lilla tid. Kom ihåg att bilar med skinnbräda har även det mesta i skinn fram (handskfack, sidodelar, konsol osv) minns inte hur det var med det om bilen hade annan inredning än "komplettläder", så vill man få det "trovärdigt" så... Alcantara tak innebär även att A, B och C stolparna är klädda i Alcantara, precis som hatthyllan. Så skall du eftermontera dessa två options så tippar jag att du får betala mellan 10-20' för delarna. Jag har komplettläder i båda mina, visst känns det lite mer exklusivt men det är mycket-mycket viktigare att lägga krut på det som brukar (alltid!) ger upp förr eller senare (koppling, LMM, kamsensorer, bränslepump), en bärgning 100 mil från hemmet till random "Pelle-Jöns verkstad" är ingen höjdare för vare sig sinnesron eller plånboken... |
|
|
Tack för svar! Kan tyvärr inte ta vettiga bilder just nu, men den har vanlig standardutrustning plus taklucka, navigation, telefon samt däcktryckskontroll. Alltså saknar den lite granna. Skinnet är en-färgat iallafall. I det här fallet gick jag mer på helhetsintrycket än utrustning. Det är väl vettigt att göra det iofs, men faktum är att den nästan känns som mina tidigare E39or inuti som inte är en M5. Nej, byta panel kanske är lite väl meckigt men om jag får tag i ett tak i bra skick och pris blir det troligtvis byte. För som en av er skrev, det är bättre att lägga pengarna på där det gäller, alltså det mekaniska. Har redan fått byta packboxarna i bakaxeln och den elektroniska vattenpumpen med tillhörande vattenventil, så ja det kostar, men det är det helt klart värt. |
|
|
Se upp med orsaken till läckande packboxar, det är inte alltid "som man tror". Ett enkelt test är att köra bilen (diffen) riktigt varm, behöver nog köra minst 5 mil i rätt högt tempo. Sedan upp på lyften för att lossa påfyllningspluggen. Om det tjoffar till ordentligt, eller nästan så att pluggen "skjuts iväg" så har man problem...Visst diffen är tät, än så länge, men den är för tät då även ventilationshålet har blivit igentäppt av smuts/whatever, detta hål brukar sitta på diffens ovansida mot golvet till så att säg. Fortsätter man att köra med igentäppt ventilationshål så kommer nån packbox/packning att ge sig, till slut. Värt att veta att ett litet tjoff när man lossar pluggen är i sin ordning, men jag har varit med om att pluggen nästan "skjutits" iväg, o det är inte bra, för packboxarna... Kika gärna in på Länk , o lägg gärna upp en "projekttråd" med bilder eller så. Min projekttråd, som för övrigt lider mot sitt slut om bara motovationen infinner sig... Länk |
|
|
Se min tråd sen förra året. Tror det finns några bilder t.o.m. Jag fick ångest och satte i allt original igen. |
|
|
Länk Fördel att ha med länken. |
|
|
Såg din tråd tidigare TP_ och fick lite tips även om det var en helt annan grej i mitt tycke. En inredning helt i skinn är i min mening väldigt mycket lyxigare än en utan. Så här ser min ut förövrigt: Länk Länk Alltså inte mycket skillnad mot en 530. Misstolka inte, det är ingen pina att sitta i bilen, men lite mer lyxkänsla hade varit kul. Angående packboxarna byttes alla tre samtidigt på Bilia Group Göteborg, så jag hoppas de kunde sitt jobb (läs eventuell smuts i ventilationshålet). |
|
|
Den inredningen var ju superfräsch! Personligen skulle jag aldrig riva i den men vi är ju olika. 530 lär inte gå att hitta i det skicket dessutom ;) Grattis till en fin bil! |
|
| Skicket på inredningen är det verkligen inget fel på. Finns knappt en reva eller fläck någonstans. Men om jag nu sätter in nytt tak, är det något jag behöver tänka på i och med alla airbags som finns? Finns det en typ av tak för airbags och en utan alltså? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.