|
|
|
|---|---|
|
Hej! Någon som känner igen detta missljud? Ljudet kommer och går. Idag har den varit helt tyst och igår lät den som i ljudklippet. Inga felkoder. Svårt att säga varifrån ljudet kommer, verkar inte vara VANOS eller DISA. Länk /H | |
|
Tändstift som sitter löst? FAF |
|
| Tack för tips, kollar detta i morgon kväll! | |
|
Tycker att det låter misstänkt likt ett trasigt DISA-spjäll. Vanligt att den ventilen/spjället går sönder och "rasslar" - bör åtgärdas då det kan leda till att plast och metall-delar kan sugas in i motorn... Nr. 7 på bilden: Länk Försök lokalisera ljudet med ett stetoskop eller en lång skruvmejsel som du sätter skaftet mot kindbenet framför örat och sedan flyttar spetsen på mejseln till diverse "misstänkta punkter". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
DISA:n har jag haft ute och testat/kontrollerat. Den är i ett bra skick. Skall testa med stetoskop nästa gång den låter illa. Tack för input! |
|
|
Ok Om ljudet är "kvittrande" (lite svårt att höra i klippet), skulle jag rikta misstankarna mot generatorn - när bronslagren börjar bli torra kan de kvittra intermittent. Att lokalisera varifrån ljudet kommer är nog A och O i denna felsökning! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så här lät min M52 när remspännaren (med fjäder, ej hydraulisk) hade torkat ihop: Länk Jag sprutade in 5-56 utan resultat, det försvann först när jag bokstavligen dränkt den i olja. |
|
|
Jag tror också det är ett stift, min 530 lät väldigt snarligt det för ett par veckor sen med ett stift som gängat ur några varv. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Är ljudet kvar om du hänger av multiremmen? |
|
|
Bra tips, tackar! Nu har jag lite att gå på. Bara att invänta oljudet, idag var den tyst och fin på väg till jobbet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.