|
|
|
|---|---|
| Hej! Köpte en fin e46 325-cabbe i helgen. Den är servad för drygt 9000 kr för två år sedan, där bl.a olja och filter byttes. Sedan dess har den mest stått i garage, bara körts 200 mil. Är det någon mening i att fundera på något byte av olja eller annat? Eller är det bara att köra på? | |
| Jag hade kört, service hade fått vänta till nästa år, typ till säsongstarten. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag hade också kört en säsong till. Byter olja i min Z4 vartannat år för den går inte ens 200 mil per säsong och oljan ser ny ut fortfarande vid byte. |
| Tusen tack för svar, då väntar jag med service :) | |
|
Om du ska köra säsongen ut och byta olja & filter inför nästa säsong - byt när du ställer av den så får du bort merparten av all smuts som kan vara aggressiv i oljan. Oljan klarar sig utan problem över vintern i motorn. Med tiden oxiderar oljan och oxidationen påskyndas av smutsen i den - därav att många biltillverkare stipulerar oljebyte efter max två år oavsett körsträcka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan B, så får det bli. | |
|
Annars är det väl bromsvätskan som ska bytas med tidsintervall (oavsett körsträcka)- den kan ta upp fukt och fungera sämre. Detta sker över tid och inte lika beroende av körsträcka som olja om jag tolkat instruktionsböckerna rätt. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.