AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.015

Fälgar ET mått

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Hej !

Jag blir lite snurrig på eftermarknadsfälgar och ET måtten. Idag har jag:

7 1/2 x 17 ET43
8 x 17 ET53

Fram hittar jag ganska bra, bak är knepigare. Någon som har lyckats hitta någon fälg med samma eller i närheten ?

BMW 118i -17
ET & fälgbredd går "hand-i-hand". Skiljer fälgbredden så kan du behöva göra (till o med ordentligt) avsteg från ET. Generellt kan man säg att om vi utgår från de fälgbredder som du angivit så vill jag påstå, nästan garantera att ET mellan 38-48 resp 48-58 passar din bil utan problem, under förutsättning att du kör med däck vilka har max 2-3% större omkrets (om du inte kör med original dimensoner vill säg) och avviker inte mer än 10 eller max 20 mm vad gäller däcksbredden, jämfört med original.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Tack !

De bak låg ganska exakt jämt med skärmkanten. De flesta bak går till ET40 så jag tyckte det lät långt till ET53...

Tack för hjälpen !
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant, är inte så van att se så höga ET.

Var väl den udda E34 525ix som dyker upp i mitt huvudet som senast kända modell, den hade ju det ovanliga ET54 på sin tid.

Kollar man originalfälgar till F20/F21 så verkar 17"x7.5" ET43 runtom vanligt. Om man räknar på det och jämför med 17"x8.0" ET53 så är det ju 0.5" smalare fälgar vilket gör att yttersidan av fälgen är ca 6 mm längre in. Och hur är det nu, sitter det 225 fram och 245 bak original på dessa 17"x7.5" / 17"x8.0" fälgar? Anta isåfall att det sitter 225 däck istället för 245 vilket gör att yttersidan av däcket sitter kanske typ 5-10 mm längre in (exakt hur mycket och var någonstans varierar från däck till däck). Denna skiftning inåt på 6 + (5-10) mm kompenserar ju för den skiftning utåt på 10 mm som sker när man går från ET53 till ET43.

Så fyra 17"x7.5" ET40 eftermarknadsfälgar med 225 däck borde ju rimligtvis fungera alldeles utmärkt. Fast du kanske vill behålla de där 245-däcken bak?
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Yes tanken är att behållla 245:orna bak. Därför vill jag pricka så gott det går bak. Nej det är ganska högt ET bak tycker jag...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, förstår du vill behålla 245'orna.

Å andra sidan är det ganska enkelt att visualisera/mäta hur det blir om du går från ET53 till ET40. Allting kommer att sitta 13 mm längre ut i hjulhuset. Men om det sitter helrätt nu så kanske det inte blir lika rätt om du går från ET53 till ET40.

Kan tyvärr inte ge några bra exempel på eftermarknadsfälgar. Men finns inga lockande originalfälgar? Exempelvis 2-serien använder sig av samma märkliga ET om jag minns rätt (och troligtvis är det samma skruvdelning/navdiameter/skruvdiameter på de fälgarna också).
Googla "Untere ET grenze BMW F20" så får du ett litet hum om vad som är möjligt (+10 i ET påstås, frågan är vilken fälgbredden är...). Tyskar brukar gilla...tysk-stuk :)
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Jag ska snoka vidare. tack för er hjälp. Fick svar från lite olika leverantörer idag. Ett svar här:

När det gäller ET mått så finns inget som är rätt eller fel utan mer ett max- och ett minvärde. Att bilen har olika fram och bak har med fälgbredden att göra då samma ET på fälgar som är olika breda gör att det det skiljer i ”utstick” från skärmkanten mellan dem båda. Då går man upp i högre ET mått för att undvika att fälgen hamnar längre ut. Det som skiljer på din bil är 3,7mm utstick mer fram än bak. Hade det då varit samma ET mått så hade det blivit 6,3mm skillnad istället.

När du köper nya 17” fälgar så är det inte så vanligt med olika bredder nu för tiden så då är det helt normalt att ET-måttet är lika fram och bak. Det betyder att på din bil så kan du ha från 7” till 8” bredd och ET mått från 35-42 ungefär.

Alla dem fälgar som vi listar till din bil kommer att fungera både fram och bak på din bil utan några som helst konstigheter.

Ett lägre ET-mått hamnar längre ut mot skärmkanten mot ett högre mått och det mäts i millimeter.

En fälg med ET-0 har anläggningsytan mot navet på bilen precis mitt i fälgen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Egentligen är det tokenkelt.

Köper du en 17"x8" ET42 fälg och flyttar över nuvarande däck så kommer däck och allt att hamna 11 mm längre ut.

Köper du en 17"x8" ET40 fälg och gör likadant så kommer allting att ha flyttats 13 mm längre ut.

Så det är bara att ta en linjal eller annat lämpligt (kanske något som är runt 13 mm tjockt) så kan du se var alla delar kommer att hamna.

Det absolut bästa ha de ju varit om du hade kunnat slänga på en 10-13 mm spacer, då hade du sett exakt hur det hade sett ut!

Man ska ha tänka lite på vad som händer vid full kompression (på min E30 323i track day bil så fick man prova ut lite olika saker och en kombination fungerade bra ända tills jag provade hård acceleration i kurva - något som är relativt vanligt vid bankörning - då tog det enmot bakskärmen).

Men Dawwe har ett bra tips också, det måste finnas tusentals F20-ägare som försökt köpa eftermarknadsfälgar - så det bör finnas information om vad som passar med marginal.
Som jag skrev i mitt första inlägg, ET utan att ange fälgbredd säger i praktiken ingenting. Tillverkarnas rekommendationer är en sak, vad som är möjligt att få på är en helt annan. På min E34 så skall det sitta 8*17 fram med ET20 (eller var det 22?). Det går bra att få dit 8*17 med ET0/ET2, med originaldimension på däcken (235/45). Tyskar gillar att flytta ut fälgarna, mycket. I regel är det sällan problem att slänga på 15-20mm spacers tillsammans med originaldimension på däck & fälgar. Hjulen hamnar mycket längre ut, så det man måste förvissa sig om är att däcken går fria från skärmkanten/innerskärmen även vid full infjädring. Vill man ha fälgarna ännu längre ut så monterar tyskarna smalare däck, säg 205 breda däck på en 8 tums fälg ser ofta rätt "galet" ut, kallas för "stretch", men då brukar skärmkanterna klara sig fint :D.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...dock bör man vara medveten om att maximal tillåten spårviddsförändring är 15mm/hjulaxel = max 7,5mm skillnad i ET per fälg!

Detta utifrån biltillverkarens värden.

Ska man hårdra det ytterligare är det tveksamt om man får ändra spårvidden alls hos en helbilsgodkänd bil (vilket alla nyare bilar är)...detta är dock inget som bilprovningen kollar så länge det inte är uppenbart stora förändringar och/eller det tar i någonstans vid fulla rattutslag/full nedfjädring.

Med ändrad spårvidd får du annan geometri i bilens chassi = förändrade vägegenskaper och flyttar du ut spårvidden ökar hävstångseffekten på leder/stag = större påfrestning/slitage och oftast mer spårkänslighet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Det blev 7,5x17" ET 42 fälgar. Jag köper nya däck till alla istället och säljer oe däcken (RFT) TB Dezent Silver med Michelin Sport 4.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.