AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.400

Förstörda fälgar pga potthål i vägen

Sida 2 av 2
Bo
55
Boogurra
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Jag fick ett mail idag från kommunens försäkringsgivare efter deras ansvarsutredning:

"Hej Martin,
Vår bedömning är att kommunen brustit i sitt underhållsansvar och att dubdärmed har rätt till ersättning. Motiveringen till detta lyder......"

(Jag kan återkomma med motiveringen då ärendet är fullkomligt avslutad och min ersättnjng utbetald)

:-)

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Grattis
Bo
55
Boogurra
Helmut BLAUBEE - M135i 2015 Estorilblau / Manuell

Det var ett tag sedan sist, men för några veckor sedan ramlade den sista pusselbiten på plats och allt är nu utbetalt & avklarat med kommunens försäkringsbolag.

SÅ, motiveringen från kommunen till min ersättning löd:
"Vår bedömning är att kommunen brustit i sitt underhållsansvar och att du därför har rätt till ersättning. Motiveringen till vårt beslut följer nedan.

Bedömning
Solna stad övertog ansvaret för väghållningen av trafikverket i början av 2015. Vid denna tidpunkt besiktigades vägen och man gjorde bedömningen att den var i ett godtagbart skick. Vägens skick har emellertid under relativt kort tid försämrats kraftigt, vilket man uppmärksammade i början av 2016. Med stor sannolikhet är detta en följd av en högre intensitet av tung fordonstrafik som föranletts av de senaste årens byggprojekt inom kommunen. Dock visste man redan 2010 att kommunen skulle överta ansvaret för den aktuella vägen men har trots detta inte upprättat någon långsiktig underhållsplan för vägen. Den 11 maj lagade man ett stort antal potthål på vägen men eftersom den är i ett så dåligt skick uppstår det frekvent nya hål. Med hänsyn till att Enköpingsvägen är en genomfartsled, där intensiteten av snabbgående fordon är hög, får den brist som det här är fråga om anses innebära en icke obetydlig risk för olycksfall och vår bedömning är att kommunen inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att nedbringa denna risk."

Efter ett samtal till handläggaren visade det sig att jag inte var ensam om att drabbas av skador på detta ställe och det bidrog till att bedömningen gick relativt snabbt. Jag blev rekommenderad att reglera skadan via bilens försäkringsbolag och därefter göra anspråk på självrisken gentemot kommunen.

På bilen byttes två vänster fälgar, fyra däck samt en del bärarmar & styrarmar i framvagnen. Total kostnad för hela reparationen översteg 30 000 kr.

Jag fick själv betala åldersavdrag på de fyra däcken, vilket är helt OK, jag fick ju fyra helt nya däck.

Summa summarum har det hela gått relativt smidigt, alla inblandade såsom kommunen, verkstaden & försäkringsbolaget har skött detta på ett bra sätt.

Vägen blev omasfalterad efter några månader.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Principiellt tycker jag det är fel att ditt försäkringsbolag ska ta smällen när kommunen gjort fel. Du tappar ev bonus och dessutom får övriga försäkringstagare i det bolaget betala för kommunens försumlighet. Det hade inte jag accepterat. Hoppas du inte är något av de försäkringsbolag jag har mina bilar i som fått betala för Solna kommuns klantigheter.
kanske smidigt för dej, givet att du inte tappade någon bonus men tokfel i mina öron.
Tjänstefel att kommunens tjänstemän uppmanar till försäkringsbedrägeri om du frågar mej. Den som felar ska betala, antingen själv eller via sitt eget försäkringsbolag, här lämpas stora kostnaden över på andra. Orättvist!

/Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.