AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
428

Dubb däck?

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag ska köpa nya dubb däck men vet inte vad jag ska välja, vad rekommenderar ni? Vilken dimission ska man ha
om man 15" fälgar? 185/60/15?

Mvh Abbe
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är nog en lämpligt, det är ju en dimension som många biltillverkare använder, vilket gör den också prisvänlig.Vad du ska köpa för däck är ju helt beroende hur du använder bilen.Kör du inte så mycket,
så duger det bra med kavlitetsregumeringar, då vinterdäck oftare torkar sönder än slits ut, dvs färskvara, så är det bättre att köpa billigare och något oftare.Bor du lite olägligt till så se till att få rejält grovt mönster.Ligger du på vägen för jämnan så ska du köpa däck av ett kvalitetsmärke typ Haakor, good year, michelin.
Har kört på regumerade vinterdäck i många år,har det fnv till MB 185/65/15 och det funkar bra, däckmönster och gummiblandning brukar ju vara kopior av de välkända däcksfabrikaten.

MVH
Hasso
Deliq
>Abbe
Gå gärna ner i bredd om du ska köra på riktig vinterväg, har 185'or på min 318touring nu och jag tycker att den "flyter ovanpå". Ska köpa nya nu till vintern men tänker gå ner till 175'or,
Gick ner till Nokia185'or (från GY195) på 540'n för ett par år sedan och det blev mycket bättre, då även dessa kändes "halkiga".

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag kommer att bo lite mer utanför stan snart, dock är det inga dåliga vägar och sånt. Jag/vi kommer att huvudsakligen köra i stan.

deliq, vilken profil har du på däcken?
Priset har ingen betydelse, jag ska handla genom en kompis som har 50% rabatt!

Mvh Abbe
Länk
Deliq
Har 185/65 (14") på touringen, men ska som sagt gå ner till 175/70.
På 540'n har jag nu 185/65/15, de har väl något för liten diameter, men hellre det än dåligt grepp, frågade på besiktningen men det var OK med litet fel åt "rätt" håll.

M V H // Deliq

Nu med bilder:
Länk
Länk

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
Jag kör på 175:or, tycker det ser ut som cyckle däck men det fungerar bra.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kommer in med en annan fråga.
Däcken från Gummihuset har ju diskuterats rätt mycket (asiatiska bättre eller sämre osv), men hur är det med dubbdäck typ Michelin och Gislaved. Någon som kan svara på om det är "klass A" på dessa?
Det är rätt bra pris, men jag köper inga "halvfabrikat"....

--------------------------------------------
Länk
Ba
3
Baasvän
BMW 320 FG OG
De däck jag tycker har fungerat bäst och som har bra hållbarhet är Gislaved Nordfrost. Har kört det många år och däcken går ca 2-3000 mil per år och håller då för mig i ca 2 år. ( Då jag byter dem av säkerhetsskäl då jag tycker däcken blivit halkiga!)

Skall i år prova Nokian Hakkapelitta Q2 eller vad de heter då jag aldrig provat dubbfritt förut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.