AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.085

E39: Agera proaktivt eller reaktivt på rost undertill?

d9
80
d97jro
Toyota Auris Touring Sports -14
Hej!

Vi har en underbar e39 523i touring tillverkad i februari 2000.
Den går jättefint och funkar toppen och rostar snyggt och fint på alla e39:ans klassiska rostpunkter (förutom tanklocksbaljan, hittills). Vacker är den inte längre, men väldigt bra.

Sist på besiktningen så petade dom runt lite under trösklarna och muttrade något som rost (där också) men inget som gav någon anmärkning eller så. Men jag fattar ju att förr eller senare så kommer formodligen rosten att sätta käppar i hjulen för användandet av denna bil. Att det rostar i dörrarnas nederkanter och på bagageluckan påverkar ju inte funktionaliteten, men rostar bärande delar upp så blir det ju trist.

Jag undrar om man ska vänta med att försöka sig på någon åtgärd tills det blir ett faktiskt problem (d.v.s. bilen underkänd i besiktningen) och hoppas på att det dröjer så länge att resten av bilen hinner blir tillräckligt utsliten att man ändå behöver byta, eller bör man vara proaktiv nu och göra åtgärden X som är, ja, vad vet jag, stryka med något medel, få någon att svetsa på något artistiskt sett.

Idéer och funderingar?

/J
K2
348
K2
523i -97
Delat ditt funderande och det är inget lätt.

En grej jag observerat under senare år är att bilen samlar upp en jädra massa vatten från regn nere vid trösklarna, verkar ledas in via lister eller något. Pissmycket vatten är det och det begriper vem som helst att detta är inget bra. Fattar inte riktigt vad man ska göra åt det. Härlig bil, avskyr att se detta.

Kollat dräneringshålen bak och fram på alla dörrar men det är inte där problemet ligger, dessa är öppna och fina (och jag har sprutat litet rostskyddsvax där också litet då och då).
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Har precis svetsat båda bakre tröskel/domkraftsfäste på min -97'a och jag kan rekommendera att man ger sig på det så fort man misstänker att det börjar bli mjukt eller att bilprovningen säger till. Har åkt 3 år med "bra att veta" på trösklarna och nu var det så illa att det knappt fanns något att svetsa i. Det är väldigt dåligt med plats på insidan och du har tanken 2 cm ifrån där du behöver kapa och svetsa. Hade jag väntat ett tag till hade jag blivit tvungen att demontera tanken för att komma åt att svetsa.
d9
80
d97jro
Toyota Auris Touring Sports -14
Tack för info, bra där.
För den som inte svetsar själv, hur mycket kostar en sådan jobbinsats på ett ungefär?
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Effektiv arbetstid har jag lagt 4 timmar per sida, men går nog snabbare om det finns lite mer material att svetsa i. Men jag har kjolar på sidan av bilen så var inte speciellt noga med slutfinishen på reparationen, syns inte när de sitter på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.