AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.847

N47-haverier på F31?

d9
80
d97jro
Toyota Auris Touring Sports -14
Jag har läst lite N47-trådar här på forumet, och om de successivt tillämpade åtfärdsprogrammen för den. På Wikipedia står det att på motorer tillverkade efter 2013-03-01 så ska felet vara åtgärdat. Stämmer det? (I så fall borde ju bara de med modellår 2013 tillverkade innan detta vara drabbade.)

Alternativt: hur många har haft motorhaveri på sin N47 i en F31?

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
har inte hört om nån haveri från efter 2013 så hoppas att det är fixat. kedje haveri menar du då antar jag. skulle endå se till att ha garanti annars så skiter bmw fullständigt i ifall din motor har skurit.
d9
80
d97jro
Ja, precis, det var kamkedjan jag tänkte på. Det låter ju hoppfullt om de har fått bukt med det där.
Vilken sorts garanti är det då åsyftar? Garanti vid begagnatköp, vagnskadeförsäkring?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
upp till 2013 har det varit strul, har inte hört om nån som strulat efter 2013, men för att vara 100% säker skulle ja satsa på 2014 då måste dom väl ha ändrat på nått. Jag tänkte ifall man hade garanti kvar från handlare eller annars ifall den hade gått under 10.000mil så att försäkring täcker nått ifall nått skulle rasa. Dom här bilarna har känsliga manuella lådor också ska sägas.
d9
80
d97jro
Växellådorna också? Det var som tusan. Ruttet, BMW!
Men då är det alltså 2014 eller nyare med automatlåda som gäller för den som tittar på F31 och inte tycker att det är roligt med bilstrul.

Bra info, tack så mycket!
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Manuella lådorna yes, min rasade ihop vid 13.000mil, andras vid 4, 10. osv. Vet inte hur bra automat håller men skulle gissa på att det finns en liten risk. Jag skulle personligen inte våga köpa nått utan nån sorts garanti som täcker några år. Fina och sköna bilar men dom kan paja. 55k kostade en ny låda till min bil. Varsågod och lycka till;)
Kan inte minnas någon som har haft strul med automatlådan till en f3x? Inte heller kamkedjan. Men den manuella lådan har man hört rätt mycket skit om på forumet.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

massor med läsning här, både manuella samt automatlådor som skurit som behöver bytas. både manuella och automat, så skulle väl klart säga här att båda lådorna kan strula, även om man inte hört nått så finns det problem endå. Därför rekommenderar jag nån sorts garanti;)
Innan vi blåser upp en storm i ett vattenglas - vet vi något om hur bilarna körts och ev trimmats? Det är så lätt att internet förstorar upp "icke-problem" :-)
Inte konstigt om växellådor och drivlinor ryker om bland det första man gör är att trimma bilen...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nu har vi hittat en handfull bilar med växellådshaverier på globala forum. På hur många miljoner sålda bilar? C:a 2,5 miljoner... Alla skriver ju inte heller om sina haverier och risken för att råka ut för en sådan bil finns, men den är väldigt liten.

Om jag oroade mig för det så skulle jag inte våga sätta mig bakom ratten för risken för en allvarlig trafikolycka är större.
d9
80
d97jro
Hmm hmmm... Verkligen bra input detta, tack alla.

Vi kör för närvarande en E39 523i Touring från 2000 (pre-facelift) och det är en fantastisk bil på alla tänkbara sätt. Vi har haft den i 8 år och det har varit ett i stort sett helt strulfritt bilägande. Driftsäkerhet och kvalitet är A och O för oss, och E39:an har levererat fullt ut. Men den rostar ju så som E39:or gör och kommer inte att hålla i all tid och evighet. Så nu håller vi på och är lite proaktiva och scoutar efter vad som skulle kunna bli lämplig ersättningsbil när den väl ger sig. Jag har kört F31 (520d) när den kom och det var ju en utmärkt körupplevelse, men står man med rasad drivlina är det ju totalt värdelöst.

(Vi var och kollade på Toyota Auris, som har den bombsäkra hybriddrivlinan som i princip ingen brukare har haft problem med under alla år den har funnits i Prius och andra. Aurisen var en mycket trevlig upplevelse, och för min kropp väldigt BMW-lik (3- och äldre 5-serie) i körupplevelsen. Jag hade gärna sett mer effekt i drivlinan, men det var nog min enda invändning... Men som påfallande nöjd BMW-ägare så är det ju klart att man undersöker vad BMW har för lämpliga fordon i nuvarande uppställning också.)
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Som vanligt dyker förr eller senare kavalleriet här och känner sig kanske lite butthurt när man skriver om tyskarnas problem och att internet blåser upp saker o ting. Jag är själv en bmw fanatiker och kört nästan bara bmw under mina år som jag haft körkort. Tycker det är jävligt bra bilar men som sagt dom går sönder här o där. Äldre bmw som jag haft har inte gått sönder där jag måste betala runt 50k för att laga. Nu vetifan om folk har trimmat eller ej och vet inte heller om dom har kört racing med bilen men alla dom som har rapporterat om rasade kedjor-lådor osv kan inte allihopa ha trimmat eller kört som svin? enstaka fall kan jag tro. Men dom flesta vetja kör som vanligt fram o tbax till sina jobb och resor där bilarna har valt att ge upp i förrtid. Inget man behöver göra en stor teater av. n47 vet alla är en katastrof i dom tidigare modeller där flertal har rapporterat om kedjor som rasat och nu senare har flera rapporterat om växellådshaverier, på bilar som kostar nästan 400.000 helt nya? Alla får givetvis köpa precis vad dom vill och jag tycker att bmw är ett bra märke med riktigt sköna bilar men skulle aldrig våga köpa nått dyrt igen utan nån form av garanti.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.