AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.189

P1619 Felkod

Tja!

Fick in denna felkod. Kollade i felkodslistan på denna tråd: Länk

Där kan det vara både Termostat och tändstiftsrelä?

Hur och vad kollar jag på båda dessa är det någon som vet ? Skulle behöva lite hjälp då jag är noob men vill lära mig :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enligt standarden SAE J2012 (som är standarden för OBD II) så är alla P16XX felkoder odefinierade - det är fritt fram för de olika biltillverkarna att använda dem till vad som helst ("P16XX Manufacturer Controlled Computer and Auxiliary Outputs).

Så det är helt enkelt upp till BMW att bestämma vad den felkoden ska betyda. Den kan mycket väl betyda olika saker på olika modeller och motorer (men det brukar man oftast undvika).

Eftersom det står "May not be applicable for Honda / Acura" på flera ställen kan man undra lite varifrån definitionerna kommer ifrån ursprungligen - BMW lär ju inte skriva så i sina interna dokument :-)

Dessutom kommer detta garanterat från USA och där finns två huvudgrupper och mycket av den generiska informationen och även verktyg kretsar kring dessa två huvudgrupper, det är Domestic (deras egna märken) och Imports (asiatiska bilmärken). Europeiska bilmärken är odd-ballare over there, så den mesta infon som cirkulerar är kring inhemska och asiatiska bilmärken.

Därför kan man inte lita fullt ut på infon i det inlägget på forum.e46fanatics.com - de glömde beskriva just detta.

Jag skulle helst försöka att prova att läsa ut felkoder med en annan felkodsläsare (mer BMW specifik), just för att vara lite säkrare vad det är för fel som rapporteras (meningslöst att felsöka något som fungerar).

Om man vågar, så kan man ju gissa och anta att ovan nämnda lista stämmer någotsånär först just denna felkod.

Att det är fel på ditt relä till glödstiften kan vi ju utesluta, du har ju en bensinmotor :-)
Notera att det står "glow plug" vilket betyder glödstift. Tändstift heter på engelska "spark plug".

Då har vi bara kvar "MAP Cooling Control Circuit Signal Low". Eftersom du har en M54-motor så är denna felkod relevant, då denna motor har just en map cooling thermostat (dvs termostaten är dels både mekaniskt styrd av temperaturen på kylarvattnet men motorstyrsystemet kan även gå in och öppna upp termostaten lite extra och ge lite lägre arbetstemperatur).

Om du kollar på ditt termostathus så ser du faktiskt att det sitter en elektriskt kontakt (med inkopplad kabel förhoppningsvis) där.

Det finns massor av anledningar varför denna felkod sätts. Men den vanligaste brukar faktiskt vara att det elektriska värmeelementet inuti termostaten går sönder.

Nu gissar vi för mycket egentligen för en seriös felsökning, men får väl vara ok då det inte är mycket jobb eller pengar inblandat ännu.

Du skulle kunna göra ett snabbt och enkelt test för att se om du har det vanligast förekommande felet (dvs trasigt elektriskt värmeelement inuti termostaten).

Med tändningen avslagen, koppla bort sladdkontakten från termostathuset. Mät nu motståndet mellan de två pinnarna i kontakthuset på termostathuset. Du bör se ett mycket lågt värde, typ 5-15 ohm.
Tack för sjukt bra förklaring :D Ska kolla detta imorgon och se vad jag får för värde :)
Rättning, gör nog det nästa vecka när jag har fått mina kameaxelgivare också. Fläkten satt alldeles i vägen för o dra bort kontakten :)
Ok har kollat värdet och den visar ingenting. Ingenting alls.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Oändligt motstånd, avbrott - trasig.
0Ω, kortis - trasig.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag vet inte om Honda köper motorer från BMW och därmed nämns Honda även i BMWs interna dokument för felkoder, då kanske dokumentationen följer med motortypen.
Har för mig att Peugot köper någon 4cyl motor av BMW i alla fall.

I sakfrågan, dvs vad felet är, så har jag tyvärr ingen aning.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Tack för hjälpen Patrik :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.