AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.206

SAAB trimmare satsar på BMW

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Saxat ur Norrköpings Tidningar 30/9

"Saab-trimmaren Nordic storsatsar och bygger en rullande landsväg för att miljöcertifiera bilar.
Samtidigt har man gjort klart med ett samarbete med AC Schnitzer som arbetar med BMW.

I Norrköping finns ett företag som sysslar med att trimma Saab. För gemene man är kanske inte Nordic, som företaget heter, så känt. Men om man nämner Nordic i Saab-kretsar runt om i landet så känner alla till dem.
-Vi har trimmat cirka 1500-2000 Saab 9-5, säger företagets VD Rolf Uhr.
Men nu tar företaget ett stort steg vidare i utvecklingen.

Handgjort avgassystem
-När vi trimmar bilarna här så förses de med handgjorda och specialdesignade avgassystem från Ferrita. Vi har under fler år varit en av deras största kunder och nu väljer vi att inleda ett nära samarbetet.
Ferrita köper in sig i Nordic och på så sätt kan de båda företagen säkerställa en fortsatt vidareutveckling.
Nordic kommer nu även att investera två miljoner kronor i en så kallad Roto-test där man kan mäta bilars effekt och avgasutsläpp.
-Miljökraven blir allt viktigare och med den här utrustningen kan vi optimera utsläppen från bilarna.
Roto-testern kommer även att användas till att vidareutveckla trimchip för Saab-modellerna. Genom att förändra innehållet i bilen styrsystem och förse den med ett specialavgassystem så är det inga problem att ta ur effekter mellan 200-250 hästkrafter ur en vanligt Saab turbo.
-Dessutom övertar vi alla garantier på nya bilar för att kunderna ska känna sig trygga.

Satsar på BMW också
Även om Nordic i alla tider har sysslat med Saab så ska man nu även satsa på BMW.
-Det stämmer. OCL Brorsson här i Norrköping har generalagenturen på det tyska märket AC Schnitzer och de har frågat om vi varit intresserade att arbeta med just det märket.
AC Schnitzer är det märke som sysslar med all BMW:s tävlingsverksamhet i Tyskland förutom F1.
-Jag tror att det är ett lyckat koncept att ta in ytterligare ett märke och på så sätt bredda Nordics kundgrupp.
Företaget har nyligen anställt ytterligare personal för att möta den förväntat ökade efterfrågan.
-Vi tror att det här med att trimma och styla sina bilar kommer att fortsätta ligga på en hög nivå. Folk är lite fåfänga och vill ha lite eget utseende på sina bilar, säger Rolf Uhr.
Omsättningen i Nordic har under de senaste åren legat kring 10 miljoner kronor."

Mvh
Marin
Låter väl mycket trevligt. Nordic är ett seriöst företag och duktiga på SAAB och att ACS generalagent i sverige äntligen kan utföra modifieringarna i sverige tycker jag är mkt positivt.

/Per
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Ser ju riktigt bra ut, nu finns det ju ingen anledning att bo kvar i Belgien:)

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Ser fram emot examen om ca 3 år... Då ska det bli Schnitzer Bimmer kombi...
Det ser ju spännande ut ... få se vad som det kommer ut av detta.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De har ju lyckats väldigt bra med Saab turbo enligt vad jag erfarit och testat, så det grundar ju fint till BMW.

MVH
Hasso
DD1 1/10 häst nr 5 Open Mind:))
li
1.959
liste
535i -89
Nordic Uhr har gjort underbara saker med Saabar. Har själv rattat en "steg 3-bil" som var rent lysande. Ryktet har väl gått lite upp och ner, men med tanke på vilka volymer de har får man nog ändå säga att det är en okej firma. Om det nu verkligen BLIR en AC Schnitzer-verksamhet värd namnet återstår väl att se. Men vi blir nog isåfall många som kommer att ta varje tillfälle att åka förbi Nordic Uhr framöver... :)

1.959
liste
535i -89
Matte - har du ägt en Nordic-preppad bil? Har du någon nära vän som äger en? Vad finns det att ifrågasätta? Är bara nyfiken eftersom jag tycker att en bil som rullat 18.000 mil sen den trimmades som nybil av Nordic Uhr. Effekten höjdes från 225 till 290 hästar, bränsleförbrukningen minskades med 25% och prestandaökningen ska vi inte prata om. Inte ett enda fel har uppstått på denna bil sen dess (förutom slitna däck så klart! ;)) Gratis uppdatering av programvaror etc. hos Nordic Uhr ingick i köpet. Antar att du åsyftar prislappen, men som hederskodexet här på BMWPower lyder: man får vad man betalar för!
-> liste

Nix, jag åsyftade inte prislappen även om den också är lite saftig. 290 hk säger du? Vilka modifikationer var gjorda då? Det är där ifrågasättandet kommer på tal. Det finns massor med trådar ang detta inne på Länk om du är intresserad.

Jag tvivlar inte det minsta på att deras bilar fungerar utmärkt i 18000 mil och uppfyller de krav som de flesta av Nordics kunder ställer på sin SAAB.

Och nä, i det här fallet känns det inte som att man får vad man betalar för. Jag jämför då med två av Nordics konkurrenter, Maptun o SQR.

li
1.959
liste
535i -89
Nu ska jag inte snöa in på Saab, eftersom det finns en anledning till att jag inte längre kör det märket... :) ...men jag tvivlar inte ett dugg på de uppgifter Nordic Uhr lämnar, med tanke på att jag varit med när två bilar från den firman mättes upp ordentligt av oberoende firma. Och bränsleförbrukningen märker man ju själv - den är liksom svår att ljuga om. Och jämför gärna Nordic Uhr, Maptun och SQR - det är stor skillnad på ALLT, inte bara på priserna.

Nu tänker jag inte säga ett ord till om detta! Däremot ska jag gladeligen kommentera AC Schnitzers eventuella intåg i Sverige vid ett senare tillfälle, om detta nu blir verklighet. ;)
Hej alla BMW ägare.

Detta är första gången jag skriver på detta forum, men säkert inte det sista.

Ni kan vara lugna, vi / Nordic kommer att hantera denna fantastiska bil, deras ägare och eftermarknaden med STÖRSTA respekt. Vi på Nordic känner oss hedrade/priviligerade att få förmånen att lära känna bilarna, ägarna och kanske nya kunder hos oss.

Med vänliga hälsningar.
Rolf Uhr
Nordic uhr AB
070-5900000 / 011-239300

Nordictuning
Jag tror Nordic Uhr kommer att ta väl hand om Mästerverken från Bayern, dom har ju mkt bra erfarenhet inom trimmning,och jag tror att dom är väl medveten om vilken kvalité som kommer att krävas när bilar för miljonen skall Schnitzer preppas..
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Kul att Nordic satsar på BMW också. Min pappas 9-5a är den första V6a som Rolf trimmade och den går som en klocka. Visst kunde ljuddämparen vara lite "diskretare" på långresor, men vilket välljud! Rastar en 540 gör den också tyvärr ;).

Nåja, jag ska nog slå Rolf en signal och se om han kan göra nåt med min nådigt trötta 320 :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.