AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.393

Köpråd: Begagnad BMW 120d 2007

Hej forumet!

Har snokat omkring här och försökt läsa på lite om 120d och dess andra varianter 118d 120i osv.

Skulle behöva lite råd gällande mina funderingar. Det är så att jag ska börja pendla till mitt jobb, 7mil per dag. Och jag skulle gärna vilja köpa en bra begagnad och bränslesnål bil, har kikat på 120d, 118d med m sport paket på blocket. Det jag är mest orolig för är om det är för riskfyllt att köpa en begagnad bmw med runt 15 000 på mätaren och uppåt då min budget sträcker sig max till 75 000kr. Tycker dessa bilar verkar vara ett bra alternativ till att pendla med, men skulle gärna vilja veta lite mer om servicekostnader och vad andra har att säga om pendling med dessa bilar? Är de dyra att äga? Vad ska man tänka på? Kamkedja, Partikelfilter osv. Eller finns det andra alternativ jag bör kolla på?

Mvh
David
Hej, jag har en 120d som jag pendlar med till jobbet varje dag. min hade iofs gått 18000 mil när jag köpte den. Men dessa motorer går långt, bara att kolla på e90 som finns på blocket, många är uppe i 30000 mil.
Servicen är väl inte mer än vanligt på dessa, men det finns ju vissa fel som 1-serien har. Tex. bakrutetorkaren ger ofta upp, det tvåmassiga svänghjulet kan fallera (speciellt på diesel) Sen ser länkarmar och dyl. rätt klent ut, men har inte haft nått problem än så länge.
Själv har jag inte märkt att 1-serien är speciellt mycket billigare eller dyrare att äga än en 3-serie. Men man får väl ganska mycket mer bil för pengarna om man köper en 3 serie. Baksätet och lastmöjligheterna är ju ganska begränsade.
Själv drar min 120d 0.51 blandad körning 12 mil om dagen. (Bsr trimmad)
Kamkedjan ska väl ha livslängd på vid rätt service, och innan 25k mil så är det nog ingenting att ens fundera på.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
N47-motorn har dragit med en del problem där kamkedjan gått av utan förvarning. Detta är BMW fullt medvetna om och har tagit in bilar på kontroll. Kan sluta med dyr räkning om man råkar ut för det.

// Daniel
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kolla/kräv bevis på att kamkedjorna är kontrollerade av Bmw, om inte så bekosta det testet själv innan köp. Sedan så kan det vara bra att ha i åtanke att partikelfiltret snart kan vara dags att byta runt 20k mil. Kolla också att koppling/ dubbelmasse svänghjul är i gott skick.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Bara övre Kamkedja som kollas! Undre kedja i 99% av fallen som går av!
Man måste dock sätta antalet brustna kamkedjor i relation till hur många n47 som producerats. Då inser man att risken att drabbas faktiskt är rätt liten. Det är en väldigt bra motor. En tråkig motor, men en bra motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.