AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.396

Nödhjul till f10

sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
Är ute efter ett smalt så kallat nödhjul "fuskreserv" som passar till f10.går det att få tag i ?
ju
164
juha01
F10 -15
Finns det plats för det?
sp
258
spelepojk
-Nej inte alls egentligen! -Men som man kan lägga i skuffen, när man måste komma fram, som när man ska köra till flygplatsen typ en tidig söndagmorgon och man inte vill missa planet, så tar man fram fuskreserven och byter hjul på 20min och kör vidare!
sp
258
spelepojk
-Ja RFT har ju inte så roliga egenskaper förutom punkteringssäkerheten!
-men dom har blivit bättre på senare år! -Nu är det så att jag kör med 20 tummare på bilen, o skulle jag plötsligt byta ut dom mot RFT o bli ruinerad på kuppen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns att köpa men har ingen aning om priset:
Länk

Är tydligen avsett för att ha i "servicebussar" för att hjälpa nödställda.

Du måste även ha domkraft och lite andra verktyg i bilen som inte ligger där från fabriken!

Alternativ till detta är kanske ett lagningskit i form av kompressor och lagningsgucka:
Länk

Ett annat alternativ är väl annars att köpa ett "vanligt" hjul och lägga i skuffen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
RFT är skit men fan vad jag behövde det 27/8 när jag plötsligt hamna i en liten grop och fdäcket gick på sidan hade lagningskitt men ingen nytta alls. Hade jag haft RFT haden inte detta inte hänt det är jag säker på då den är förstäkt på sidorna.

Nödhjul hade oxå varit fint just då. Det staffa sig att jag bytte ut min RFT däck när jag verkligen behövde det som mest hände det liksom.
35graders värme och sprucken däck.hmmm
sp
258
spelepojk
Var kan man köpa det där nödhjuls-kitet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bör gå att beställa hos närmaste BMW-handlare eller t ex. Schmiedmann.se

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
sp
258
spelepojk
Får kolla upp det!
De
143
Dez_
520iA Touring -14
När jag var sugen hittade jag ganska prisvärda hjul på Ebay.

Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Prova på den här sidan;
Länk
sp
258
spelepojk
-Tack för alla tips! Men det får bli att man lägger i ett originalhjul i skuffen, om man inte vill ge minst ett par tusen för ett fuskreservhjul ! (det vill jag inte). Det kan man göra när man måste komma fram i tid, annars får man förlita sig på assistans när det inte är bråttom!
sp
258
spelepojk
-Nu har jag hittat ett nödhjul till bmw e60 på blocket! bultcirkel och navmått är samma,och även 17 tum!
sp
258
spelepojk
-Idag hämtade jag mitt nödhjul på posten,som jag köpt på blocket, och provade det på bilen! -Hjulet passar perfekt på min f10, och det kommer från en E60 (17tum original minireservhjul) -Det tar faktiskt inte jättemycket plats i skuffen, och inte heller saxdomkraften från biltema, som lätt får plats i ett sidofack i bagaget! -Så det kan jag verkligen rekommendera om ni inte vill bli ståendes vid punktering,och snabbt vill komma vidare!
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Har genom åren haft >10 punkteringar. Spikar, skruvar, glas etc. Alla utom en har lösts med en sketen billig däcksprayburk och däcket har gått till det varit slut. Trots nödhjul förr och på sistone RFT. Enda fallet det var kört, var en pyspunka på lågprofil (en Ådi så var säkert det som var grundproblemet) som jag inte märkte av på motorväg och däcket blev överhettat, tog mig hem (tack vare sprayburken) men var att slänga sedan.

Min funderingar är om det är så mycket bättre med kompressor och däcklagningskit? I skåneland är man aldrig så långt ifrån hjälp förvisso men ändå. Inser dess begränsningar men att köra med ett stort hjul i bagaget är inte heller roligt. Skräckhistorier om Hollywoodexplosioner pga sprayburken?
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Personligen skulle jag inte våga fortsätta köra på ett sprayat hjul. En riktig lagning däremot känns mer OK.

Har på de 13 åren det gått sedan jag skaffade min andra bil aldrig fått en punktering förutom pyspunka som jag kunnat ta mej hem på. Detta trots att jag kört både till Ukraina och medelhavet flera ggr. Har alltid haft ett reservhjul i bagaget.
Sedan skaffade jag BMW och då tog det 1 (!) vecka innan hela däcksidan sprack och jag fick bärga eftersom det inte finns reservhjul.

Lägg gärna upp en bild på däcket i bagaget, hade varit intressant att se hur mycket plats det tar!
se
661
seb_540
328i M F30
Jag kör med Länk samt Länk

Då är man rätt bra beredd i dessa dagar när reservhjul inte finns.
sp
258
spelepojk
Ja, det är väl inte så dumt med kompressor o rep.kit! -Men om man tänker sig en mörk kväll med regn och dålig sikt,o börja fippla med gummiremsor o sylar..... nja...då är det betydligt enklare med ett minireservhjul! Testade igår, 10 min så var det klart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.