AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
807

BMW 535ia tickar kraftigt

Min BMW 535ia från 1997 tickar/knackar kraftigt! Har tidigare gått väldigt rent i motorn och varken rassel eller några andra missljud har funnits! Började knacka när den var genomvarm på låga varv men försvann vid lite lätt uppvarvning! Är numera konstant och låter något fruktansvärt samt att den går ojämt. Dock så låter det inte vid kall motor! Bilen är en långmilare med 31500 mil på mätaren! Drar ingen olja och ryker inte samt att all styrka finns i den! Läcker dock kylarvatten vid insugen som skall åtgärdas! Alltså inte in i motorn! Är motorn skrot tror ni? Mvh
As
11.615
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,
till att börja med kör inte bilen, det kan bli värre skador av det, knackningar kan vara metalldelar i motorn som fått stryk t ex.
Du kan ta en lite grövre pinne eller kvastskaft, det går att använda som stetoskop.
Lägg den på t ex framkant av motorn(kamkedja mm) och för den mot örat.
Lägg den i ovankant av motorn, toppen.
Flytta runt den så hittar du var på motorn det låter mest.
Är oljan bytt som den ska tidigare?
Har du läst av några felkoder?

Det som kan vara på de här motorerna är att kamkedjesträckaren ger sig och då blir det skenorna och kamkedjan som skadas och tillslut går motorn inte alls.

Det finns många som säkert kan hjälpa dig närmare.

Mvh
Asken

Osv
det är inte så enkelt att veta men du kan kolla följande.
Lyft på oljelocket, är det vit klegga på insidan så kan det vara en ide om kylvatten.
Lyft upp oljestickan, tag lite olja på fingret och rör det mot ett annat finger. Känns det "oljigt" eller lite mera "lättflytande".
Tack för ett utförligt svar! Inga felkoder avlästa, oljan bytas var 700:e mil! Skall prata med min BMW verkstad och höra närmre! Tackar!
We
2.012
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Glidskenorna till kamkedjan är ett vanligt fel på högmilare, dom blir för tunna för att till sist gå sönder. Kedjan blir då för slapp. Skulle också säga sträckaren men eftersom problemet uppstod plötsligt så lutar jag mer åt att en eller flera glidskenor gått av.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Kollat tändstiften? Händer att de blir lösa på M60 / M62 och då kan det ticka/knacka, hade det felet på min 540i -97. Möjligt att det är glidskenorna men det felet är vanligare på vanosförsedda M62 vilket din inte är.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.