|
|
|
|---|---|
|
Hej! Enligt rubrik, kan man på något sätt själv undersöka och se om man har senaste mjukvara från BMW inlagd i bilen? Mvh /RS | |
| Vilken mjukvara syftar du på? Varje styrenhet i bilen har en egen mjukvara och i en modern bil finns det uppemot 150st. | |
|
Chris87: även om en modern bil har väldigt många kontaktbara styrenheter så vill jag säga att 150 är något överdrivet. Hursomhelst, med E-sys går det att se aktuell I-level, vilket är något av bilens mjukvaruversion. Jag är tveksam till att det är möjligt att se aktuell mjukvaruversion utan PC och interface. |
|
| TheBear89: En modern bil har så många nätverksanslutna styrenheter. Alla styrenheter, framförallt de anslutna via LIN, är inte diagnosnoder. Det går således inte att välja dessa i diagnosverktygen. Deras diagnostik sköts då utav andra större styrenheter. Allt handlar om diagnosklassificeringar. | |
| Nu förstår jag vad du menar, men flashas sådan enheter? | |
|
Ja och nej, det beror på vilken funktion de har. Ibland ingår de mindre styrenheternas mjukvara i de större. Flera styrenheter kan även presenteras som en diagnosnod i bilen för diagnosverktygen. Tyvärr är min erfarenhet att biltillverkare inte tillhandahåller mjukvarunummer i sekvens (dvs 1, 2, 3, osv) utan de har unika artikelnummer som gör det svårt att se vilken som är nyast. Detta är huvudanledningen till att en auktoriserad BMW verkstad ofta måste uppdatera alla styrenheter i bilen. Det är tidsödande för verkstadssystemen att reda ut vad som är det senaste och inte. Därför uppdateras allt och bilen kan således inte återställas till föregående status då den inte är känd. Alla styrenheter måste fungera tillsammans, och backas en enhets mjukvara finns det risk att den blir inkompatibel med övriga varpå bilen i värsta fall inte startar. Det är en djungel det här, även för oss som arbetar med sådant här på daglig basis. |
|
|
Tänkte på motorstyrsystemet framföralt. Man läser lite bland trådarna så kan man se att vissa saker avhälpts med uppdatering av mjukvara. Tomgångsjustrering för att minska vibrationer, vibrationer vid körning har många skrivit om vid 120km/h osv. Av den nyfikenheten undra jag om det gick att kolla. Bilarna blir ju mer och mer uppkopplade och tänkte om det kanske fanns ett enkelt sätt så som man på datorn enkelt kan se om det finns BIOS och drivrutinsuppdateringar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.