AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.715

Däck och belägg för bana och gata

Sida 1 av 2
Visa användare
62
Kimi68
440ix GC-17 MPPSK, M-brakes
Hej,
Har just varit nere på Ringen och kört Nordschleife.

Överhettade givetvis bromsarna halvvägs in på första varvet.
RFT-däcken kändes inte heller riktigt bra.

Så, min fråga som glad amatör och riktig nybörjare när det gäller banåka är följande.

1: Tips på bra bromsbelägg som klarar både bana och gatkörning?

2: Tips på bra däck som klarar transport till bana (vår sommar höst) i både regn och torrt?
Tänkte sko om 18" vinterhjulen.

Sen är det väl vettigt att byta bromsvätska inför varje körning.
Ska man tänka på något mer?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trevligt :-)

Just bromsbelägg finns en hel del dröse att välja mellan.

Om jag fick beskriva det, så kan man väl grovt sett säga att det finns fyra "grupper" av bromsbelägg som "kan" användas till både gata och bana
Grupp 1 : standard bromsbelägg
Grupp 2 : ett snäpp bättre fast med tyngre betoning på gata
Grupp 3 : två snäpp bättre fast med tyngre betoning på bana
Grupp 4 : racingbelägg (som skulle kunna användas på gata men inget för "den vanliga familjen")

Tung och motorstark bil, så det känns som du borde sikta på Grupp 3 från början. Kanske lite mer bromsdamm och kanske något enstaka gnissel får du nog uppleva.

Exempel på belägg i Grupp 2 borde vara Ferodo DS Performance
Exempel på belägg i Grupp 3 borde vara Ferodo DS2500
Exempel på belägg i Grupp 4 borde vara Carbotech XP8 / Pagid RS42

Här finns mer i detta ämne
Länk
Länk
Länk
Länk

Det bör räcka att byta bromsvätska varje år. Så länge man kör med DOT5.1 så faller inte våtkokpunkten så våldsamt. Så välj en helt vanlig DOT5.1 bromsvätska och byter varje år så räcker det långt.

Är du ett kontrollfreak som jag är så klistra och måla lite temperaturindikatorer på dina bromsskivor och bromsbelägg. Kan alltid ge viss intressant information!
Länk
Länk

Se även till att kylningen till bromsarna fungerar. Din bil har väl aktiva flärpar där fram och vissa av dessa styr väl luft in mot naven - eller hur var det nu? Om det nu finns aktiva flärpar som kontrollerar luftflödet in mot naven så är det väl i och för sig ganska osannolikt att de inte skulle fungera på din bil, men man vet ju aldrig.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Antar att det är med din 440GC som du skall köra?

1. Jag köpte faktiskt BMW-sportbromsbelägg till min M2:a som funkar över förväntan.
Borde väl finnas till din 440 med i och med att du har M-brakes, säljs av din vanliga BMW-handlare.
Nackdelen är att de är dyra och så skriker de något fruktansvärt - åtminstone innan de har gått ett par bandagar.

Tidigare har jag kört med Carbotech som funkade bra.
Sen finns det en mängd olika varianter, XP8, XP10, XP12 osv.
Förenklat kan man väl säga ju lägre siffra desto mer gatorienterat är belägget.

2. Du har plats i bagaget att ta med bandäcken och kan byta på plats.
Detta är givetvis det bästa, då behöver du inte kompromissa med ett däck som funkar sådär på bana och hyfsat vid gatkörning.
T ex KUMHO V70A som även finns i olika gummiblandningar, super soft, soft, medium.

Om du inte orkar det (eller som jag som inte får plats med däcken i min bil) så funkar Michelin Pilot Sport Cup2 jättebra både på gata och bana. Jag kör i princip alltid med Cup2:orna på min bil.
Skulle tippa att det utan tvekan är det bästa allrounddäcket.
Som med alla "R-däck" får man dock ta det lugnt när det är mycket vatten på vägen.

Att byta bromsvätska inför varje körning är overkill, jag brukar byta en gång om året och då till en bromsvätska med en högre kokpunkt än standardvätskan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Just det MUC, det var väl på Falkenberg bland annat du provade BMW-sportbeläggen och precis som du skrev så fungerade de över förväntan - om vi jämför med vad som sitter original (även på en M2) :-)

@MUC : Körde du mycket vardagskörning med Carbotech-bromsbeläggen? Är alltid intressant att höra hur andra uppfattar det att köra med mer banorienterade belägg till vardags. Har ju Carbotech XP8 fram på min och när jag kör på gata (blir ju i princip bara till och från banor samt lite testkörningar) så är de första inbromsningarna minst sagt "intressanta" - jag vet om att det är ett väldigt dåligt bromsverkan men en annan person skulle nog blivit överraskad. Dessutom kör jag bara på sommarhalvåret - intressant att höra hur de fungerar en smällkall vintermorgon.

Ett tips angående bromsvätska, var lite uppmärksam på de mest extrema bromsvätskorna om det ska vara i en bruksbil (och det kanske bara byts varje eller vartannat år). Dess fokus är enbart torrkokpunkt (eftersom man utgår ifrån att denna bromsvätska byts efter varje race), därför kan våtkokpunkten vara ganska låg i jämförelse med dess torrkokpunkt och de kan ibland även nå våtkokpunkten snabbare än DOT-klassade bromsvätskor. Det behöver inte vara så, men man ska bara vara uppmärksam på det.
Våtkokpunkt definieras som en bromsvätska med 3.70% vatten med avseende på volym.
Generellt (väldigt generellt såklart) kan man säga att våtkokpunkten är mer applicerbar än torrkokpunkten efter ungefär ett år efter bromsvätskebytet på en vanlig bruksbil.

En DOT5.1 ska ha torr/våt på minst 260/180 grader C.
En DOT4 behöver bara ha en torr/våt på minst 130/155 grader C.

Här finns en liten tabell mest för skojs skull :-)
Länk
Visa användare
62
Kimi68
Tack för att nu delar med er!

Jag körde mina varv med TC, kan enligt tips vara en stor anledning till att bromsarna överhettade så snabbt.
Kommer nog pröva klass 2 först :)

Cup 2 låter bra och har läst en del om dom tidigare. Finns det liknande med bättre egenskaper på vått underlag?

Tänkte dra ner till Gotland Ring så fort jag får hem grejerna och gärna då innan snön lägger sig :)
Visa användare
62
Kimi68
Ja, det är min 440 GC :)
MU
940
MUC
M340i - 2025
BMW-slangen, nu kör jag också mest till och från banaktiviteter (ingen vinterkörning för min del heller) men det blir ändå en 500-600 mil om året eftersom det blir åtminstone en Ringenresa varje år.

Jag körde med Carbotech XP10 fram XP8 bak och visst är det som du säger att bromsverkan är väsentligt sämre jämfört med standardbelägg när bromsarna är kalla.
Kör man sen med R-däck också så blir det ju som du säger "intressant", dålig bromsverkan och knappt något väggrepp innan bromsar/däck åtminstone har blivit ljumma. Men man vet ju om det så inga problem egentligen att hantera.
Dock så vet jag inte om jag vågar påstå att just Carbotech har sämre bromsverkan kalla än motsvarande belägg av annat fabrikat.

De BMW-sportbelägg jag har nu har förvisso bättre bromsverkan kalla men de är kanske lite mer gatorienterade än Carbotech.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Kimi68, nej jag tror faktiskt inte att det finns några R-däck/Semi-slicks med mycket bättre våtgrepp än just Cup2.

Ett alternativ är Michelin Pilot Super Sport, inga R-däck men troligen det bästa gatdäcket som finns på marknaden om man även vill köra lite bana.
Ett R-däck har väldigt dåligt grepp tills de blir varma medan ett gatdäck fungerar nästan tvärtom. I princip bra grepp direkt även när de är kalla men sedan blir greppet sämre och sämre ju varmare de blir.
Men som nybörjare kanske du ska satsa på en omgång MPSS, tror bestämt att du blir nöjd med dessa.

Sen ska man också tänka på att ett R-däck ger ofta så pass mycket mer grepp så att övriga svagheter i bilen börjar framträda, helt plötsligt känns det tydligare att fjädring/stötdämpare inte räcker till. Hjulvinklar behöver ställas om osv. osv.
Visa användare
62
Kimi68
Tack alla!

Befarar just precis det du skriver MUC, det ena ger det andra och till slut har man byggt om hela bilen :)))

Nä, det blir nog bara att pröva på med 440in och då får det räcka med däck o belägg. Och om jag får blodad tand blir det nog en ren banbil/gatbil tillslut.
Vet inte om jag vågar säga det här på BMW-forumet, men sneglat på en STI. :O

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Slangen: Jag kör pagid RS29/RS19 och jag tycker att dom biter jättebra direkt faktiskt. Funkar perfekt för både gata och bana om man bortser från att det dammar och gnisslar rejält.

Kimi 68:
Pagid RS29 el RS19 är mitt tips på belägg (gnissel är rejsigt). Glöm inte att bädda in beläggen enligt konstens alla regler.

Angående däck så slänger jag in ett litet wildcard. Federal 595 RS-R är ett billigt däck som håller jäkligt bra och klarar mycket värme. Jag tycker att det funkar bra på vått underlag också (men här finns det olika åsikter). Greppmässigt ungefär som MPSS så inte lika snabbt som "riktiga R-däck".

/DJ
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Om du kopplar ur alla system så kommer du att klara dig bra med standard belägg.

Hur många varv har du sedan tidigare på "Ringen"?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Allvarligt talat Gref1 så skulle jag absolut inte uppmana någon till att koppla ur systemen helt som nybörjare på Ringen.
Visst går det lite extra bromsbelägg med systemen i men alternativet är att man sitter i något räcke istället och det blir väldigt, väldigt dyrt.
Betydligt bättre (och billigare) att köra med lite vassare belägg än standard.
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
@MUC
Nej det är ju valfritt men att köra med system inkopplade men med den erfarenhet jag själv har efter x-antal hundra varv med både M3 och M4 är att systemen är mer till problem (med bromsarna i det här fallet) än till hjälp. Hålla igen på tempot till man hittar runt kan det vara någonting?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja det är ju givetvis lite skillnad om man har kört flera hundra varv på Ringen jämfört med Kimi som det verkar köra slut på bromsarna på sitt första varv? - då kan man nog vara glad att systemen hjälper till.

Sen vet jag inte om systemen verkligen är till ett så stort hinder när man när man kör lite mer avancerat. I sport+ läge på min M2:a med vettiga däck så är det ytterst sällsynt att systemen går in/lampan blinkar överhuvudtaget. Kan tänka mig att motsvarande gäller för M3/4 men förmodligen så går systemen in betydligt tidigare på en 440 med mjukare fjädrar/dämpare och som saknar diffbroms.
Visa användare
62
Kimi68
Bra synpunkter.
Tror faktiskt det blir Gotland Ring snart och då prövar jag utan TC :)

Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Vid aktiv körning (Läs nästan allt avstängt) ligger bromsarna och "finlirar" för att hjälpa till. Har kört M4 med Michelin och Hankook och skillnaden in i vänstern efter schwedenkreuz var 22km/h bara på grund av däcken, i övrigt samma bil med skillnaden att Hankook fick bromsarna att ta slut ganska omg. Förslagsvis Michelin Pilot sport cup 2. Moderat tempo dem första 20 varven (Ringen), njut och ta in lärdom från en duktig passagerare. Gotland är oändligt mycket hårdare mot både däck och bromsar än vad "Ringen är". Min Superleggera både inte alls bra på Gotland, allt för tung tyvärr mesans JTCC bilen med lite kul grejer på mådde bra (1470kg mot-1000.
Visa användare
62
Kimi68
Blir till att tänka om...
Denna kanske?
Men lite väl dyr och kanske inte läge att köra mer till Ringen med varje år?
Länk

Kan även vara bra att kika i manualen om BMW tillåter r-däck på en 440i, nu går det väl i de flesta fall neka att r-däck har använts men om man åker dit på det så är det surt att behöva stå för eventuella reperationer (även om man rent moraliskt sett givetvis ska göra det).

Visa användare
62
Kimi68
Är dom gatlegala så måste det vara ok, kan inte tänka mig något annat.
Dock gäller inte bmw assistent utan RFT.

Kan krävas att det är stjärnmärkta eller en viss modell, däck-avsnittet för M3 avslutas med:

"Other combinations may have a negative effect on the performance and the drivability of the vehicle and lead to forfeiture of the operating license with forfeiture of the insurance coverage."

Som sagt, en titt i manualen är att rekommendera.

Vet att Porsche är hårda på vilka bilar som får utrustas med r-däck (enbart GT-bilar), har inte hört om någon BMW-förare som blivit nekad garanti pga bruk av r-däck men om det finns en lista för godkända däck för din bil så tycker jag att det är ett enkelt beslut.
Visa användare
62
Kimi68
Självklart!
Bra synpunkter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.