|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min kylarfläkt har gett upp i min bmw e46 328. Det är en elektrisk. Jag var på skroten och beställde en ny men när jag fick den så såg den inte likadan ut som i min bil. På fläkten jag köpte så satt det en "dosa" mellan kontakten och själva fläktmotorn. Se länken: Länk På min bil så sitter det ingen såndär "dosa" vad det nu är. Det går en kabel direkt från kontakten till fläkten. Min fråga är vad skillnaden mellan dom två olika fläktarna är? Och Skulle det funka att sätta en fläkt med en sån dosa i min bil? Tacksam för svar | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har själv rotat runt i min elfläkt, det är samma konstruktion på sena E46, E90, E87 mfl. Här har du ganska ingående förklaring vad den där dosan gör från mig Länk Det är en styrenhet. DME (motorstyrenheten) skickar en styrsignal (pulsmodulerad styrsignal med en variabel duty cycle) som berättar för fläktstyrenheten hur snabbt den ska snurra. Fläktstyrenheten utför sedan denna order och drar upp fläkten till begärt varvtal. Precis som du upplevt så är det inte längre bara att stiga in och ta en reservdel till en BMW 3-Serie, för var det ju bara att säga en kylare till en 240 och sen var det klart :-) Numera byggs och utrustad bilarna i så vansinnigt många olika konfigurationer och variationer så man måste verkligen ha koll på vad man vill ha. Kort och gott är det två olika styrkoncept. På din E46 sitter ett enklare styrkoncept där styrenheten inte sitter intill fläkten, om jag minns rätt så är det bara två varvtal och dessa styrs av två olika reläer (eller ett relä med olika in- och utgångar). På de lite nyare modellerna (och den som du fick från demonteringsfirman) så sitter styrenheten precis intill fläkten och denna kan styra fläktens varvtal steglöst baserat på en styrsignal från DME. Notera att även inom det lite nyare styrkonceptet (med den lilla lådan) finns en hel del variationer. Exempevis finns det tre olika effektstorlekar på fläktarna samt även lite annorlunda nummer på styrboxarna - och det är inte säkert att alla styrboxar är 100% kompatibla med alla motorstyrenheter bara för att de använder samma koncept - så det gäller att veta vad man vill ha :-) Enklast och bäst är att helt enkelt kolla exakt vad din bil ska ha (motor, år, reservdelsnummer på alla detaljer du behöver, crosschecka på vilka eventuellt andra modeller detta fanns, kolla vad som erbjuds, kolla vad denna reservdel kommer ifrån, kolla vilka nummer det är på den) och sedan köp en sådan. |
|
Tack för ditt mycket detaljerade svar! Jag var förbi en annan skrot och hittade en som såg precis ut som min så jac köpte den, men har ej hunnit testa än. Jag har en till fråga. Fläkten går väll bara när bilen är varm? Den startar inte förens det är arbetstemperatur alltså? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Nej fläkten ska inte gå för jämnan, utan temperaturstyrd. Typone, kan du inte skriva i din profil vilken bil du äger och årsmodell? Mycket lättare att hjälpa till och kolla efter delar om man vet vad du äger. I en tidigare tråd var du i köptankar kring e36 328, i denna tråd pratar du e46 - har du en av varje? /Anders |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer det som StoraBjörnen skriver, fläkten är temperaturstyrd. Fick fräscha upp mitt minne lite kring vilka motorer som styr sina fläktar och vilka som inte gör det. Det var med M54-motorn som DME (motorstyrboxen) gick ansvaret att styra fläkten. På dessa motorer (och de flesta motorer efter det som tex N46 som sitter i min 120i) så styr DME fläkten helt och hållet - den skickar en liten signal om begärd effekt. Detta utförs av en effektbox som sitter på fläktramen, det är den där dosan du såg. Men på M52TU-motorerna (som trådskaparen har för om jag minns rätt så kom E46 328i bara med M52TU-motorn, den kom aldrig med M52-motorn) så sitter det väl både en mekanisk remdriven fläkt via en viskokoppling och en elektrisk hjälpfläkt - eller hur? På dessa motorer med mekanisk fläkt och en elektrisk hjälpfläkt brukar fläkten styras utan någon som helst inblandning av DME. Det brukar sitta ett lågvarv- och ett högvarvsrelä som är koppplade till elfläkten. Dessa reläer styrs i sin tur av en två-switchig temperatursensor men även av AC-kompressor-trycksensorn. Men ovan gäller mer äldre motorer som M50TU och M60, vet ej om detta ändrades till M52 och M52TU. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.