AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.306

iDrive 5.0 årsmodell 2016?

Cy
62
Cygnus
330e - 21
Hej jag har fått höra att från årsmodell 2016 skall man kunna uppdatera till det nya interfacet i iDrove. Hittar dock inget om det på nätet och när jag går in på sidan för uppdateringar där man skriver in sitt VIN-nummer får jag inte upp något. Bara att man kan söka på uppdateringar för Bluetoothenheten. Var dock på oljeservice idag på Wölkes Göteborg och då säger en anställd där att det är möjligt att det finns uppdateringar men det är inget de kan se utan att ha inne bilen flera timmar och det är inget jag själv kan tanka ner. Nån som vet vad som gäller? Jag har navigationsmodulen med stora display etc och Harman Kardon om det gör nån skillnad..
Du kan inte uppdatera en MY16 till iDrive 5.0 via BMW, du kan göra det själv men då tappar du garanti och möjlighet att använda Connected Drive.

(Med reservation för att BMW kan ha kommit ut med en uppdatering sen i våras, upptagen med husbygge och följer inte nyheterna lika frekvent)

Edit: Blev nyfiken. Det verkar finnas hopp att kunna lösa det utan att tappa Connected Drive då de verkar ha satt i nödvändig utrustning för MY16 men det beror på när bilen är producerad: Länk
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Intressant! Om jag förstår det rätt så skickar den ut en helt ny hårdvaruenhet som man pluggar in? Dock verkar de släppa dem en å en och det verkar ta rätt lång tid mellan varven. Ser ej heller vad det kan kosta? Ser du?
Har inte läst mig in i detalj, men generellt sett så är bimmerpost en väldigt bra källa om man vill grotta ner sig i något.

Är det inte en enklare uppdatering via BMW så hade jag skippat det, funktionen är densamma och även om det ser bättre ut så skulle jag nog ändå påstå att iDrive 4 är mer logiskt i sin uppbyggnad då man inte blandar tiles och listor. Sen kommer ju nästa generation snart (vet inte om det blir 7.0 eller större uppdatering av 6.0)

Men 5.0 är iaf bättre än 6.0 enligt mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.