|
|
|
|---|---|
|
Provkörde en E90 , fin bil men det var små vibrationer I ratten mellan ca 80-110km/h Inga vibbar när man gasade upp bilen I ca 110km/h Utan först när man låg I konstant fart I ca 80 , 90 och 110 Det var inga vibrationer när man bromsade ( som jag tänkte på I varjefall ). Bilen startade först inte när vi skulle prova den , men med starthjälp gick den igång omgående , körde en tur ca en mil stängde av bilen och skulle starta den igen , men den gick inte igång. Var det för kort sträcka för att få tillräckligt med laddning för en start ? Batteri eller generator ( laddningsrelät ) som är fel eller båda ? | |
|
Kan väl inte finnas sån brist på E90 att du ska bekymra dig över detta utan helt enkelt bara ta och gå vidare till en annan bil? Men om vi ändå ska felsöka så kan det väl vara något i drivlinan som maskeras under acceleration men som är lättare att märka under jämn gång. Växellåda, koppling, hardyskiva? Eller bara en trasig motorkudde? Kan som du skriver vara båda. |
|
| Mest troligt är nog obalans i något av däcken, och kanske behövs det ett nytt batteri/alternativt en rejäl uppladdning. Hade den stått länge? Vid laddfel så tänds normalt en varningslampa, en mil på ett helt urladdat batteri räcker knappt för att dra igång den igen. | |
|
Just nu finns det inte så många , kanske släpper nu när semestern är över. Bilen vi provkörde har stått ett tag Ingen varningslampa tändes under färd Det grabben söker är en bensinare 325 eller 330 , man eller auto Färg helst någon svart Sportstolar helst i skinn Och gärna hyfsat utrustad |
|
| Kan ju vara ojämnt tryck i däcken också eller "plattor" i däcken om bilen stått länge. Men svårt att veta ;) | |
|
har bilen stått ett tag så är det 100 % att däcken blir "platta" och det skakar i ratten . Det går ej att balansera bort , Har en bil stått ett tag så kommer dessa problem fortare än man tror , speciellt märker man det på dagens låga profil sport däck .. En bil ska inte stå mera än en vecka still tycker jag ..jag tycker synd om däcken ;) |
|
|
Ståplattor är inte ovanligt, i vissa fall kan de vara så allvarliga att de inte går att få bort (om bilen stått länge och/eller däcken har lite dålig kvalitet), men oftast försvinner de efter att däcken blivit ordentligt varma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar Tror att den stått mer än en månad . Däckmärke Continental , kollade inte när dom var tillverkade ( om ålder skulle påverka ) |
|
| Jag brukar ha lite vibrationer i däcken på mina 3st bilar då dom brukar stå ca 6 mån med sommardäck mellan användningarna. Skakningar brukar ge sig efter några mil :) | |
|
Vi får åka och testa bilen igen , och köra några mil och se om det blir någon förändring. Samtidigt så ser man hur batteriet är |
|
|
Vibrationerna försvann efter en längre provtur. Bilen gick även att starta utan starthjälp efter turen |
|
|
Tänk på att du bör kalkylera med att batteriet är kass om det stått dåligt laddat så länge. De mår inte bra av att stå med laddning under 12,4 volt, då börjar de sulfatera blyplattorna och om man inte laddar dem snabbt igen är skadan permanent på plattorna. Så ta med ett nytt batteri i kostnadskalkylen om ni är spekulanter på bilen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Standard BMW med vibrationer mellan 90-110km/h, helst ska det vibrera när det bromsas också. Är det helt vibrationsfritt, inga varningslampor (Airbag/ABS/Antispinn) och fungerande vindrutetorkare till bakrutan så är bilen garanterat fifflad med. Om mikroswitchen till shoppingbagageluckan fungerar, ligger det också en hund begraven. |
|
|
Vi köpte bilen Japp , batteriet kommer att bytas nästa vecka. Bilen hade mestadels stått stilla sedan i maj |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.